krijsen

Gestart door Ilovemyparkiet, juli 01, 2013, 15:02:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ilovemyparkiet

hallo,
mijn grasparkietje, dat nog niet helemaal tam is maar wel gewoon trosgierst uit mijn hand eet, is 'sochtends vroeg de laatste tijd zo aan het tjilpen dat het lijkt op krijsen en schreeuwen. Soms fladdert hij er ook met zijn vleugels bij en springt hij op de grond, vliegt hij weer op zijn zitstok en kauwt aan de spijlen enz.. Hij maakt me ermee wakker, wat natuurlijk heel vervelend is want ik heb al vakantie en hou van uitslapen. Overdag doet hij tenminste wel normaal. Ik maak me een beetje zorgen

Maar waarom zou hij dit nou doen ?

Gebruik leestekens, is wel zo prettig.

DobbyFloppy

Komt hij ook uit de kooi? Dit is namelijk een teken van energie teveel en je parkietje heeft duidelijk behoefte aan wat vlieguren.
Het tam maken ken ook buiten de kooi gebeuren juist omdat hij dan zijn energie kwijt ken zal hij daarna meer aandacht voor jou hebben
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

2e parkiet erbij kopen! Anders word het krijsen erger, en kan die ook ander 'irritant' gedrag gaan vertonen.

Parkieten-Freak

Probeer eerst een of het helpt als je een donkere doek over de kooi legt. Je parkietje slaapt dan net als jij gewoon wat langer door.


poortman

Ik heb onlangs een popje eerbij gekocht welke ik even kort in quarantaine had zitten ,noodgedwongen in mijn "transport"kooi, ze was zeer geirriteerd en knaagde de continu de verf van de kooi, nu zit ze in een grotere kooi/kamervoliere en is ze helemaal tot rust gekomen.

Het kan dus ook zijn dat de kooi gewoon te klein is, uiteraard ook wat speelgoed en uitdagingen erin hangen waar hij/zij lekker mee kan spelen. belletjes, ladder, touw(natuur/sisal), wel vliegruimte overlaten natuurlijk.
Als je de gelegenheid hebt is regelmatig losvliegen natuurlijk het beste om zijn/haar energie kwijt te raken(denk wel even aan blinderen oid van ramen e.d.)

Snoepstick is af en toe ook een leuke uitdaging, al zit er vaak wel veel suiker in. dus met mate.

Wat voor kooi heb je nu?

DobbyFloppy

Bedenk wel dat snoepsticks slecht zijn voor je vogel, beter kun je dan wat trosgierst geven.

En het punt van de ramen, je kunt het beste bij de bouwmarkt gewoon een rolletje raamfolie kopen, kost niet zo duur en werkt ook prima om botsingen tegen het raam te voorkomen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

poortman

Ik heb zelf een jaren 60 doorzonwoning, ofwel mijn hele gevelbreedte is glas en ik kijk zelf ook graag naar buiten, haha.
Bij mij vlogen ze in de huiskamer, ik heb geen vogelkamer oid.

Ik kan me voorstellen dat anderen ook niet allemaal een aparte kamer hebben om ze los te laten vliegen?

Vandaar dat ik het met vitrage doe, dan kan het simpel weer open.

locar

Citaat van: DobbyFloppy op juli 02, 2013, 06:37:05
Bedenk wel dat snoepsticks slecht zijn voor je vogel, beter kun je dan wat trosgierst geven.

En het punt van de ramen, je kunt het beste bij de bouwmarkt gewoon een rolletje raamfolie kopen, kost niet zo duur en werkt ook prima om botsingen tegen het raam te voorkomen

ik he geen raamfolie op mijn ramen na 2 of 3 keer tegen het raam aan vliegen dan weten ze wel dat ze er niet door heen kunnen.

Wouter

Citaat van: locar op juli 04, 2013, 16:18:41
ik he geen raamfolie op mijn ramen na 2 of 3 keer tegen het raam aan vliegen dan weten ze wel dat ze er niet door heen kunnen.

Niet echt een goede tip. Een parkiet kan zichzelf flink verwonden als ze tegen het raam aan vliegen. Zijn er al genoeg die daardoor hun nekje gebroken hebben.

Samm

Nou ik voorkom liever dat ze ergens tegen aanvliegen, je wilt toch niet dat je diertje zich bezeerd?

poortman

Ik vond het erg genoeg dat er 1 tegen de spiegel aanvloog en vervolgens achter de kast belandde!

Nee ik dek, op wat voor manier dan ook, mijn ramen af, ze hebben zo een hersenschudding of erger.

Samm

Jaa precies! Ik heb overal luxaflex, dus ik dacht goed voorbereid te zijn.. Toen m'n jonkie tegen een muur aanvloog vond ik dat heel erg.. Ik was net zo in shock dan de vogel zelf!
Ik kan me dus echt niet voorstellen dat mensen het niet interreseert vogels zomaar ergens tegen aan vliegen.

DobbyFloppy

Citaat van: poortman op juli 04, 2013, 18:12:36
Ik vond het erg genoeg dat er 1 tegen de spiegel aanvloog en vervolgens achter de kast belandde!

Nee ik dek, op wat voor manier dan ook, mijn ramen af, ze hebben zo een hersenschudding of erger.

Mijn vrouwtje vindt gaatjes en kieren nogal i teressant en daardoor zat ze ook al 2 keer vast tussen de kast door haar nieuwsgierigheid. Enige optie om eruit was te komen is mij vertrouwen en haar helpen ( parkiet is niet tam en die kast zit met behulp van een haak vast aan de muur waardoor ik die kast maar klein stukje ken verschuiven)
Na de 2e keer vastzitten dacht ik nu doe ik er wat aan, plint tussen de kast en muur gedaan, zat ze via de boven weer in die hoek dus ook maar dicht gemaakt.

Je verbaast je dus in wat voor situaties een parkietje ken komen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13