1 van de 2 parkieten bijt

Gestart door TurboDiesel, juni 27, 2013, 18:56:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboDiesel

Hallo allemaal,
Wie heeft er advies bij het volgende probleem:
Ik heb sinds 2 maanden 2 parkieten. Ze komen gezellig bij me zitten.
Ze willen wel graag bij elkaar blijven. Maar als ze samen op mijn hand zitten gaat 1 van de 2 bijten.
Zo hard dat het niet te negeren valt. Hoe maak ik duidelijk dat het niet mag zonder de ander af te schrikken?

Groetjes TurboDiesel (Turbo bijt, Diesel niet.)

Samm

Weet je het geslacht van beide? 2 popjes veranderd het niet denk ik, dat gaat vrijwel nooit goed heb ik gelezen.. Anders de situatie proberen te vermijden denk ik

TurboDiesel

De bijtende is een popje en de tamme is een mannetje.
Dat is duidelijk te zien aan de neusdop, die bij de tamme duidelijk blauw is.

Groetjes TurboDiesel

DobbyFloppy

Dan is het popje dominant, eigenlijk valt hier niet veel aan te doen behalve blijven negeren.
Zij is je mannetje aan het domineren meestal gaat dit vanzelf over, ze doen dit om de rangorde te bepalen.
Geen aandacht aan schenken dus, en anders gewoon even op de kooi zetten en wachten tot ze rustig zijn voordat ze weer op je hand mogen. Wellicht zullen ze dan ook zien dat ze niet op de hand mogen als ze aan het kibbelen zijn.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

TurboDiesel

Maar het lastige is dat ze niet zozeer elkaar pikken en bijten maar mij. Eentje bijt hard in mijn hand als ze er samen op zitten. Omdat het pijn doet is het niet te negeren maar als ik hard 'Stop' zeg vliegen ze allebei weg en krijgt degene die lief is ook straf.

DobbyFloppy

Gewoon op de kooi zetten wanneer ze beginnen te bijten.
Ik zeg ook wel eens zachtjes en vrouwtje au, dan kijken ze me ook aan van oja.
Ze weten hier als ze gaan bijten ze niet bij mij op de hand mogen.
Af en toe van je hand een vuist maken helpt ook. Als ze dan gaan bijten kunnen ze minder schade aan je vingers aanrichten.

Die van mij weten trouwens ook dat ik me niet laat intimideren door hun snavel, want juist als je laat zien dat je er bang voor bent blijven ze juist bijten. Hun snavel is dan een soort wapen wat ze kunnen gebruiken.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Solarstone83

Haha klinkt bekend in de oren, bij mij precies hetzelfde, mannetje "bijt" ook weleens als hij geen zin meer in je hand heeft echter bijt hij niet door, het vrouwtje bijt veel harder. Zijn nu ongeveer 6 maanden oud. Met mijn mannetje kan ik lekker "knuffelen", mijn neus tegen zijn snaveltje en hij knabbelt lekker, vervolgens ook met het vrouwtje geprobeerd echter was dat geen succes! HAP, en ze begroef haar scherpe snavel in mijn neus dus dat doen we niet meer.

Wanneer het vrouwtje op mijn hand zit (duurde veeeeel langer dan t mannetje, die komt al lang bij me zitten) krijgt ze het ineens op haar heupen en begint ze te bijten, dat gedrag negeer ik en hopelijk leert ze het af..

De parkiet van mijn ouders (popje) heb ik helaas geleerd om te bijten, het was nieuw voor me en ik schrok van dat gefladder en wanneer ze beet trok ik automatisch mijn hand terug. Die parkiet kan ik niet meer op mijn vinger laten stappen want dan hangt ze erin en goed hard ook. Ook vanuit de kooi komt ze vrij agressief over, kom je te dicht bij met je gezicht of hand dan probeert ze "aan te vallen"... Buiten de kooi stapt ze wel op je vuist maar vingers zijn geen optie meer.. Kan ook rustig op je schouder zitten maar oppassen met vingers in de buurt van die snavel!! Het lijkt wel een spelletje voor haar.. Ze is ongeveer 2 jaar oud en weet niet of dat nog af te leren is? Heb er wel van geleerd en ben al lang gewend aan dat spontane gefladder en het happen van mijn eigen parkietjes, laat niets merken wanneer ze bijten, jawel ik laat merken dat het geen zin heeft om mij te bijten, die enge vervelende hand gaat daardoor niet weg ;) Wel typisch dat mijn popje hetzelfde bijtgedrag vertoond als die van mijn ouders..

Probeer het te negeren en beloon ze voor goed gedrag! Als je het niet kunt negeren zou ik haar terug in de kooi zetten, en dit ook structureel blijven doen, even een time-out.

DobbyFloppy

Ik heb ook een valkparkiet die in het begin nogal hapgraag is. Ik heb hem dit gedrag inmiddels afgeleerd. Eerst de vuist voor zijn neus houden en hem daarin beetje laten bijten, echt hard ken hij daar toch niet bijten.
Vervolgens hetzelfde gedaan maar wel met de vinger op zodanige afstand dat hij er niet in kan bijten. Tja dan kreeg ik hier ook van die dreigingen van meneer zonder dat hij me kom raken.
Heel af en toe geef ik hem eens een zacht tikje op zijn koppie als hij echt hard bijt maar dit doe ik niet te vaak, kun je ze namelijk ook weer vals mee maken.
Nou ben ik zelf wel het een ander van mijn balkjes gewend dus echt intimideren laat ik me niet meer door de snavel, ken zelfs mijn 2 beetje klieren zonder bang zijn gepikt te worden.
Echter hou ik het alleen bij spel en weet ik tot hoever ik hierbij ken omdat ik deze door en door ken en andersom. Ze weten namelijk dat ik hun ten alle tijden geen pijn wil doen.

Ik heb mijn valkparkiet die het bijterigst was nu ongeveer 2 à 3 maand en heb hem vrijwel binnen een maand al zover dat hij een stuk rustiger is naar de hand en vingers. Doordat ik van de vorige eigenaren wist dat hij voorheen gek was op kroelen heb ik me hier ook wat op gericht, en hij laat zich nu ook veel meer kroelen. Dit komt vermoedelijk ook doordat hij bij de vorige eigenaren geen vliegruimte had en hier wel. Ik weet dat hij al een flirtertje was maar nu is het helemaal een flirterig mannetje geworden en een stuk liever naar mij toe.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13