Rare kleur van neusdop

Gestart door Nachtegaal, juni 22, 2013, 10:12:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtegaal

Ik heb twee grasparkieten. Eén daarvan heeft een rare kleur van neusdop.
Graag iemand die hier meer van weet.
Is dit gezond of niet? Wat kan ik hier tegen doen?

Kzou niet willen dat de andere het ook overkrijgt.

Foto in bijlage

EliseAvi

De foto is niet heel erg scherp, maar volgens mij is dit gewoon een poppen-dop.

DobbyFloppy

Dit is inderdaad een poppenspel, als het ook een houterige neusdop heeft is er niks aan de hand hoor, is heel normaal bij een popje
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

poortman

Volgens mij ook een poppendop, ik denk dat het wel een teken is dat ze broeds wordt/is, ze krijgen dan vaak een beetje korstige dop.

Mochten de poten ook korstig worden, en daarna de mondhoeken, dan is er reden tot zorg.
Voor zover ik kan zien nu, is alles netjes.

Groetjes en wie weet een nestje?

Martijn

Nachtegaal

Stel dat ze broeds zou zijn, kan dit als er enkel twee vrouwtjes aanwezig zijn?

Is het aangeraden om iets te ondernemen ?

Alvast bedankt

DobbyFloppy

Citaat van: poortman op juni 23, 2013, 20:56:54
Volgens mij ook een poppendop, ik denk dat het wel een teken is dat ze broeds wordt/is, ze krijgen dan vaak een beetje korstige dop.

Mochten de poten ook korstig worden, en daarna de mondhoeken, dan is er reden tot zorg.
Voor zover ik kan zien nu, is alles netjes.

Groetjes en wie weet een nestje?

Martijn

Een bruine korstige poppendop is een normale neusdop geen broedse neusdop.
Een broedse neusdop wordt wit
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Wouter

Citaat van: Nachtegaal op juni 23, 2013, 21:37:27
Stel dat ze broeds zou zijn, kan dit als er enkel twee vrouwtjes aanwezig zijn?

Is het aangeraden om iets te ondernemen ?

Alvast bedankt

Het is sowieso niet aan te raden om twee vrouwtjes samen te houden. Dit gaat vaker fout dan goed..

poortman

Beste Dobbyfloppy,

Als ze niet broeds zijn is de neusdop normaal(kleur een beetje afhankelijk van de kleurslag van het popje), als ze broeds zijn, wordt de neusdop bruin, niet andersom!! Is redelijk bekend dacht ik, google maar eens.
Ik heb momenteel een popje broeden met een echte bruine dop, en ik heb een niet broedse zonder bruine dop.

Twee vrouwtjes bij elkaar is inderdaad geen aanrader, maar als het goed gaat, gaat het goed.
Doe je er echter 1 man bij, is de kans groot dat het knokken wordt, tot bloedens toe.
Mocht je dus een nestje willen, dan niet 1, maar 2 mannen erbij of 1 popje apart.

Ik heb thuis een hele soapserie in de voliere, dus niet alle situaties zijn te voorspellen.
Ik had van te voren ook bedacht wat ik het liefst voor ogen had, maar dankzij een dekhengst(blauwe man), gaat mijn bedachte plan ook anders. Hij pakt en verzorgt gewoon alle popjes, de andere mannen zitten te kaarten haha.

Conclusie, neusdop is niets vreemds aan, vechten de dames niet, lekker laten zitten, gaan ze knokken, 1 dame eruit.
Bij toevoegen man, nooit meer poppen als mannen.(tenzij mijn blauwe dekhengst)

Mvg

Martijn

Wouter

Citaat van: poortman op juni 23, 2013, 22:56:17
Als ze niet broeds zijn is de neusdop normaal(kleur een beetje afhankelijk van de kleurslag van het popje), als ze broeds zijn, wordt de neusdop bruin, niet andersom!! Is redelijk bekend dacht ik, google maar eens.
Ik heb momenteel een popje broeden met een echte bruine dop, en ik heb een niet broedse zonder bruine dop.

Dat is inderdaad wat vaak gezegd wordt, echter zijn er ook genoeg tegenstrijdige verhalen te horen. Zo zijn er popjes die altijd een bruine dop hebben en eigenlijk nooit echt broeds worden en popjes die juist een lichte dop krijgen bij broedsheid. Toen ik nog parkieten had werd de neusdop juist lichtkleurig bij broedsheid.
Ik heb met verschillende ervaringsverhalen de conclusie gemaakt dat de neusdop van een pop niet altijd bruin wordt als ze broeds is, maar dat dit per parkiet verschilt.

Citaat van: poortman op juni 23, 2013, 22:56:17
Twee vrouwtjes bij elkaar is inderdaad geen aanrader, maar als het goed gaat, gaat het goed.
Doe je er echter 1 man bij, is de kans groot dat het knokken wordt, tot bloedens toe.
Mocht je dus een nestje willen, dan niet 1, maar 2 mannen erbij of 1 popje apart.

Ik heb thuis een hele soapserie in de voliere, dus niet alle situaties zijn te voorspellen.
Ik had van te voren ook bedacht wat ik het liefst voor ogen had, maar dankzij een dekhengst(blauwe man), gaat mijn bedachte plan ook anders. Hij pakt en verzorgt gewoon alle popjes, de andere mannen zitten te kaarten haha.

Uiteraard kan het ook goed gaan, er zijn genoeg uitzonderingen waarbij twee dames het prima met elkaar weten te vinden. Ik ben het met je eens dat als je er mannen bij doet, dat je er twee mannen bij moet doen. Ik weet alleen niet of je het risico wilt nemen om af te wachten hoe het gaat. Dames kunnen elkaar lelijk verwonden! Mijn advies zou zijn om er hoe dan ook twee mannen bij te halen, of (als je daar geen ruimte voor hebt) voor een van de poppen een ander huis te vinden en er een man voor in de plaats nemen.

Bij kleine aantallen is de vuistregel dat het aantal popjes en mannetjes gelijk moet zijn. Dat is de ideale situatie. (Behalve als er twee mannen samen worden gehouden, dat gaat ook prima)

poortman

Ik heb ook  nog even gegoogled en er komen inderdaad meer kleuren voor vd neusdop bij broedse popjes, mmm. weer wat geleerd. Ik wist niet beter, ook door ervaring bij schoonmoeder dat haar popjes altijd tijdens hun broedperiode bruine doppen hadden, alsook bij mij, zal net toeval geweest zijn.

Ook bij mannetjes zijn niet altijd de neusdopppen echt blauw, heb ik intussen geleerd, bij diverse kleurslagen kunnen deze ook licht blijven. Zo hebben wij van een gele Saartje ook maar Sjakie gemaakt ???, haha.

Dat is gelukkig ook het fijne van het forum, je hoort nu ook eens de uitzonderingen.
Excuus aan Dobbyfloppie. :)