Overgewicht - op zoek naar fourageerspeeltjes

Gestart door Eressea, juni 21, 2013, 18:05:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eressea

Hoi allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost... Dat is eigenlijk alleen maar een goed teken :) Nou ja, op zich heb ik nog steeds veel problemen met de gezondheid van Mutz, om de paar maanden wordt ze een keer ziek en moet ze AB. Maar goed, ze legt in ieder geval geen 21 eitjes meer achter elkaar enzo, die problemen zijn spontaan opgelost!

Maar nu kwam ik net terug van de vogelarts (verdenking van weer een luchtweginfectie, bleek het gelukkig niet te zijn), en toen kreeg ik te horen dat Mutz veel te dik was... En echt moest gaan afvallen. Nu krijgt ze al geen trosgierst/menseneten enzo, alleen gewoon haar zaadjes en 1-2 keer in de week groenvoer. Soms kreeg ze nog af en toe een stukje brood, maar dat ga ik nu ook schrappen. Omdat ze zo vaak niet lekker is, blijft ze in de kooi zitten en krijg ik haar er met geen mogelijkheid uit, dus dat zal wel een oorzaak zijn... momenteel is ze gelukkig weer helemaal hyper en zit ze de hele tijd op de speelplaats en op mijn schouder, wc-papier te slopen. Ze is wel een echte eter - ze komt bij de dierenambulance vandaan, ze was een aanvliegertje en heel erg ondervoed, dus ik denk dat daar een klein trauma zit, ze eet nu echt alles wat los en vast zit. Als ik zelf ook maar iets eet, dan zit ze meteen op mijn hoofd/schouder - ook al geef ik haar nooit wat (dat zou ze onderhand na al die jaren toch moeten weten :P).

Ik heb heel vaak geprobeerd om haar op pellets over te zetten, maar dat is niet gelukt. Onder begeleiding van de vogelarts, maar zelfs hem lukte het niet.

Wat nu het advies is, is om het eten te verstoppen in fourageerspeeltjes. Maar die kan ik eigenlijk alleen voor papegaaien vinden... Weet iemand of er ook iets is voor parkieten, en waar dat te krijgen is? En hebben meer mensen ervaring met fourageerspeeltjes? Zijn er misschien dingen die ik zelf zou kunnen maken?

EliseAvi

Ik heb wel eens iemand gezien die een doorzichtig kokertje had met wat gaatjes erin. Daarin doe je dan parkietenzaadjes. Die komen er dan pas uit wanneer je parkiet met het kokertje gaat rollen. Je kan het ook maken met zo'n geel eitje wat in een kindersuprise zit.


karin v h

Heb jij enig idee hoe de bovenste werkt?
Ze krijgen bij mij altijd pellets en ik zou ze best wel wat moeite willen laten doen om wat zaad te krijgen maar ik snap totaal niet hoe het werkt en of het echt werkt?
Misschien jij er iets over vertellen? :)

Kleintjes

WC rolletje, keukenparpier and pellets / zaadjes.
Prop 't papier in 't rolletje, met uiteraard zaadjes / pellets. Veel plezier en bezigheid ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

grasParkiet2

Het is een bakje waar je dan eten in kan doen. En daar doe je een pariere 'zakje' omheen met paar gaatjes erin. Ze moeten het papier versnipperen voor ze bij het voer kunnen komen. Je moet het eerst laten zien en dan steeds moeilijker maken.

Het ander speeltje kunnen ze door raampje het voe zien zitten en moeten ze laadjes open schuiven om het te pakken. Is leuk om te zien hoe ze er achter komen. Heel het speeltje werd rond geschut tot ze er achter komen dat ze heel makkelijk de laadjes moeten open schuiven.

Er zijn denk ik nog wel meer voor grasjes maar het moet zeker niet te zwaar zijn om te doen.

karin v h

Dank je wel voor de info, leuk idee ga er zeker wat mee doen! ;D

Eressea

Superbedankt voor de tips en de site!!! Ik ga die twee fourageerspeeltjes zometeen bestellen, en ik denk ook de Treat mill (http://www.pets-dream.nl/shop/vogels/speelgoed/activity-speelgoed.html?limit=all), en toen kwam ook ineens zomaar de discobal, Spinning Bells, een transportkooitje en een paar houten zitstokken in mijn winkelmandje...  :D Wat een fantastische webshop, hele leuke dingen!

Ik heb dit aan mijn vader laten lezen, die gaat als het goed is ook iets knutselen van doorzichtig plastic :) Ik heb het vandaag geprobeerd met een wcrolletje met wc-papier erin, ze at gretig toen ik het haar liet zien, maar zodra ik het wc papier erin deed, was het meteen niet interessant meer. En dat heeft zich de hele middag een keer of 10 herhaald. Het idee van "er zit eten net achter het papier" is totaal nog niet duidelijk... Of ze is gewoon te lui, dat zou ook heel goed kunnen :P

In ieder geval, bedankt nogmaals! En sorry dat ik zo laat reageer, de notificatieknop deed niet helemaal zijn werk, volgens mij heb ik nog een oud emailadres ingevuld...

Parkieten-Freak

Als Mutz tam is, kun je misschien een spelletje met haar doen?
Rollen met een draadballetje (voor katten) vinden parkieten vaak erg leuk en grote knopen van tafel gooien ook is hier ook erg populair. Zo krijgt Mutz meteen wat extra beweging!


DobbyFloppy

Waar mijn valkjes ook gek op zijn is clipjes van koekverpakking of echte broodklipjes. Vinden ze heerlijk om lekker achteraan te rennen met zijn allen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Eressea

Bedankt voor de tips!

Mutz is ontzettend tam, maar ze is ook lui... het liefst zit ze de hele dag op mijn schouder of haar schommeltje te doezelen. Momenteel is ze even in weer een hele actieve periode en speelt ze de hele dag, maar dat is jarenlang niet zo geweest - ik denk dat het komt omdat ze zo vaak ziek is en ook de wat rijpere leeftijd van waarschijnlijk 7-8 jaar heeft. Als ze in een niet-actieve periode zit kan ik spelen wat ik wil, balletjes op de grond laten vallen, en aan haar papier-shredder zitten, aan belletjes jengelen, maar nee hoor, madame komt echt niet kijken :P Nu ik weet dat ze moet afvallen, ben ik daar nu wel meer mee aan het experimenteren om haar echt uit die kooi te krijgen, ook als ze niet wil.

DobbyFloppy

Als je hem er eenmaal uit hebt laat dan zien hoe leuk het buiten de kooi is.
Probeer hem wel te lokken met eten maar slechts weinig te geven.

Ik weet niet of het verstandig is maar misschien even uit de kooi halen en de kooi even buiten het zicht zetten zodat ze niet de hele tijd in de kooi blijft zitten.

Probeer hem goed uit te dagen zodat ze lekker gaat spelen en beloon dit, juist nu ze ook in een actieve periode is. Mijn parkieten zijn zelf heel erg speels en vrolijk ingesteld. Het vrouwtje wil het liefst in alle gaatjes en kiertjes kruipen erg nieuwsgierig maar ook eigenwijs parkietje haha
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

karin v h

Wel grappig, deze winkel weet niet wat ze overkomt.
http://www.pets-dream.nl/shop/vogels/speelgoed/activity-speelgoed/hide-away-foraging-feeder.html
Is al uitverkocht - ze zijn kijken wanneer ze weer te leveren zijn, ze gingen ineens zo hard. ;D

Eressea

Dankjewel voor de tips!

Citaat van: karin v h op juni 26, 2013, 13:08:50
Wel grappig, deze winkel weet niet wat ze overkomt.
http://www.pets-dream.nl/shop/vogels/speelgoed/activity-speelgoed/hide-away-foraging-feeder.html
Is al uitverkocht - ze zijn kijken wanneer ze weer te leveren zijn, ze gingen ineens zo hard. ;D
Haha, ow, had je ook al gemaild? Ik wilde net bestellen (kon nu pas, mijn nichtje wilde ook meebestellen), maar toen ik wilde afrekenen was ie uitverkocht... ze zijn nu binnen 2 weken weer binnen! Ze hebben inmiddels ook door dat het van dit forum afkomt :P

karin v h

Ze lieten mij maandag weten dat ze uitverkocht waren of ik het wilde laten vervallen.
Ik vertelde dat dit mijn belangrijkste bestelling was  ;D
Ze ging contact opnemen met de Duitse leverancier om te kijken of ze uberhaupt nog te krijgen waren en hoelang het dan ging duren. Ze hoopte dat ze dan volgende week binnen zouden zijn.
Dus ik wavht het af. ;) verder niets meer gehoord.

2BFielicious

Citaat van: grasParkiet2 op juni 21, 2013, 21:24:58

En mijn grasjes hebben deze die ze zeer snel door hadden: http://www.pets-dream.nl/shop/vogels/speelgoed/activity-speelgoed/super-pet-avian-pod-learn-toy-peek-n-pull.html

Wat een leuk ding! ik heb em meteen gekocht en vandaag binnen gekregen. Leuke site ook. Heb meteen nog een of ander ronddraaiding met belletjes gekocht, een ronde touwladderachtig ding en nog een brug met een brug er onder. leuk leuk leuk.

Maar een vraag:
Wat voor eten doe jij er in dan? T koppie van mijn parkiet past er niet in dus ze haalt de bodem echt niet..... Of gooi je t dan helemaal vol met zaadjes/pellets of snoepjes?

DobbyFloppy

Dat draaimolentje had ik ook helaas stuk gegaan.
Maar die wil ik zekers nog een keer in huis hebben zo leuk!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

foxie13

Leuk! Ik heb ook het fourageerspeeltje met die bakjes gekocht! Haha ;D En nog wat andere speeltjes :-)