Zien jullie iets aan de snavel?

Gestart door Samm, juni 11, 2013, 18:10:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samm

Hallo ik zag dat er wel veel mensen enig verstand hebben van snavels, dus ik heb een vraag over mijn parkiet cheff!
Z'n snaveltje lijkt te vervellen, of krijgt bruine vlekken, het is maar net hoe je het bekijkt?
Wat kan dit zijn? Hij is net 10 weekjes oud, en is het eigenlijk wel een hij?

Groetjes!

*wendy*

Lijkt gewoon een velletje. Het is in ieder geval duidelijk een man. 10 weken, dat betwijfel ik..

Samm

Dat betwijfel ik? Hoe oud denk je dat die is dan?

EliseAvi

Een jonge vogel heeft tot zijn eerste rui nog streepjes doorlopen tot aan zijn voorhoofd. Bij jou vogeltje is duidelijk te zien dat hij geen streepjes meer heeft op zijn voorhoofd, zijn voorhoofd is als het ware al een geel hoedje. Hij is dus al zeker meer dan 3 maanden oud. Ook heeft zijn snavel al de echte mannenkleur die na een half jaar ongeveer verschijnt (mijn man is van december 2012, en heeft nu net een echt mannendop). Hij is dus zeker ouder dan een half jaar. Hoe oud hij precies is valt niet meee te zeggen.

Samm

Ik heb hem net 3 weken, en bij de dierenwinkel zeiden ze dat hij 7 weken oud was.
Ik dacht dat het wel klopte want hij was nog heel erg klein, en nog steeds, hij is wel al behoorlijk gegroeid.

*wendy*

Die leeftijd klopt zeker niet, maar na de jeugdrui is het steeds lastiger te zeggen. Ik gok 4 tot 6 maanden oud.

Samm

Oke, vandaar dat het tam maken zo stroef gaat, ik
Ga morgen maar terug tekst en uitleg vragen

grasParkiet2

Hoi,

Ik heb stage bij een dierenwinkel gelopen. En nee niemand wist hoe oud een dier was. (Wat ik zelf ook raar vond) En omdat veel mensen jonge dieren wil, om tam te maken, zeggen die dierenwinkels dat ze heel jong zijn. Dus altijd goed inlezen waar je op moet letten als je een dier aanschaft hoe die eruit ziet. En ook hoe je kan zien welk geslacht het is en de leeftijd. Zodat je niet genept word en of met een ouder dier zit, of met opeens jongkies.

En anders de volgende keer naar een goede kweker die je goede informatie geeft en je wilt helpen en uitleg wilt geven. (dus geen broodfokker)

*wendy*

Een vogeltje van 4-6 maanden tam maken gaat niet stroef vanwege de leeftijd hoor. Dit ligt aan de tijd die jij erin steekt, het geduld dat jij op kan brengen én het karakter van het vogeltje!!

Je kan in ieder geval bij de dierenwinkel vermelden dat dit geen eerlijke praktijken zijn. Maar ik neem toch aan dat dit geen reden is om dat beestje terug te brengen?! Dit soort praktijken kan je in ieder geval vermijden door je zelf goed in te lezen, zodat jij een jong vogeltje zélf kan herkennen. Ook kan je naar een goede kweker gaan, die kunnen je vaak veel meer vertellen over hun vogeltjes en je daardoor ook beter voorlchten.

Cheff zal vermoedelijk wel een stukje tammer gaan worden als hij een maatje krijgt. Gelukkiger wordt hij dan in ieder geval zeker. Grasparkietjes zijn namelijk groepsdiertjes. Waar je snel achter komt als jij even lekker gaat lezen op dit forum en informatie gaat verzamelen over een optimale verzorging van je nieuwe huisdiertje(s)!

Succes!

Samm

Nee hij gaat niet meer weg nee, en de verzorging en achtergrond informatie ken ik wel, hij was 2x zo klein als die nu is dus ik ben er vanuit gegaan dat de leeftijd klopte.

Parkieten-Freak

Vogeltje lijkt mij inderdaad ook al wat ouder, mede omdat de pootjes niet echt roze meer zijn.


DobbyFloppy

Onder andere aan de neusdop en de witte Irisring is te zien dat hij inderdaad al wat ouder is.
Aan de neusdop is te zien dat hij al ouder is dan 6 maanden, en aan de Irisring is te zien dat hij ook al ouder is dan 3 maanden.

Waarschijnlijk is je parkietje gewoon iets wat aangekomen, of is de vergroei wat bevorderd sinds hij bij jou is.
Een jong mannetje heeft een paarsige neusdop.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

#12
Ik heb vandaag de dierenwinkel gebeld, niks geen excuses of iets, het enige wat ze zeiden is kom maar terug brengen dan.. Nou sorry maar dat verwacht ik echt niet van een dierenwinkel, ik ga hem echt niet terug brengen, vind ik zo'n harteloze opmerking :s

DobbyFloppy

Tja helaas doen de dierenwinkels als het er op aan komt alsof hun neus bloed.
Desondanks je een ouder parkietje hebt wens ik je alsnog veel plezier met je parkietje, laat jullie je geluk je vooral niet in de weg staan door de fout van de dierenwinke. ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

In ieder geval weer een goede leer voor de volgende keer.. Zorg dat jij je eerst goed gaat inlezen over het huisdier wat jij wilt aanschaffen, zodat jij zélf de kennis hebt om te bepalen hoe oud een beestje moet zijn voordat hij weg mag bij de ouders, hoe zo'n beestje er uit ziet op een bepaalde leeftijd, of het beestje gezond is en dergelijke.

In ieder geval is Cheff nog prima tam te maken, want hij is nog wel jong, dat is zeker. Alleen niet zo jong als dat de dierenwinkel zei ;-) Dus veel plezier met hem. Enne, krijgt Cheff nog een maatje? Het zijn immers groepsdiertjes. En als Cheff nu wat 'moeizaam' tam wordt, dan gaat dit hoogstwaarschijnlijk makkelijker als hij een maatje krijgt dat hem een beetje helpt!

Samm

We gaan zeker nog veel plezier beleven samen!
En Cheff blijft wel alleen :)

*wendy*

#16
Ik hoop dat jij van gedachten veranderd als je meer informatie verzameld hebt.

Zoals elders al staat, sommige vogels zijn gelukkig alleen. Blijf dan niet doorhameren aub. Baasjes merken snel genoeg als hun vriendje NIET gelukkig is alleen.

Samm

Informatie genoeg, is een bewuste keuze.

DobbyFloppy

Als jij en je parkietje op deze manier gelukkig zijn ;)

Pas als je denkt dat hij behoefte heeft aan een partner dan pas zou ik er wel een 2e bij zetten.
Ik heb er destijds 2 gekocht omdat ik ook graag een koppeltje wilden en ik vondt ze beiden prachtig.

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Ik wil wel, mijn vriend helaas niet, heeft er slechte ervaringen mee.
Dus zorg ik dag hij heel veel aandacht krijgt, veel spullen heeft, en los kan vliegen. Misschien krijg ik mijn vriend in de toekomst nog zover haha, tot die tijd heeft m'n parkietje niks te klagen :)