Voeding tijdens het broeden?

Gestart door Kruimira, juni 08, 2013, 23:41:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kruimira

Hallo mede-vogelliefhebbers!

Ik heb een vraag over; wat geven jullie aan je grasparkieten voor, tijdens en na het broeden?
Ik broed zelf niet, maar een vriend uit een ander land van mij wel. Hij broed zelf al heel lang, maar vroeg zich af wat wij hier in Nederland gebruiken omdat daar vaak goede, gezonde en sterke vogels vandaan komen.

Groetjes Kruimira/Mandy.

Sara

Voor het broeden, moet je zeker nauwlettend in de gaten houden dat het popje genoeg kalk binnenkrijgt. Kalksteen, grit en maagkiezel moeten dan ook zeker aanwezig zijn (eigenlijk ook als je je parkietjes niet laat broeden). Eivoer geef je tijdens de broedperiode dagelijks in plaats van een paar keer per week. Daarnaast gewoon zaadmengeling, groenten en fruit. Als ik iets vergeten ben, mag iemand mij altijd aanvullen.  :) Ik verstrekte ook een biobox tijdens het broeden.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

poortman

Ik doe ook vitamine door het voer(door het water, gooi je meer weg dan dat ze drinken nml).
Wat is een biobox??
1 Van mijn parkieten broedt nu ook dus ik heb inderdaad ook even rondgeinformeerd.

Ik vind de ervaringen van anderen ook erg leerzaam.

Sara

Hier zie je de zeer gegeerde biobox: http://www.parkietenfreak.nl/r-halloffame20.php
Een biobox kan je volledig verkrijgen, met bakje en verschillende graszaden. Je kan deze dan in het bakje doen en water geven. Na een aantal dagen zie je het eerste groen al. Als de biobox weelderig groen is, kan je deze in de kooi bij je parkieten hangen. De meeste parkieten zijn er dol op en het is natuurlijk een gemakkelijke manier om hen vers groenvoer aan te bieden. De biobox is hervulbaar. Je kan de zaadjes om de biobox bij te vullen apart kopen. Niet alle dierenwinkels verkopen ze, maar via google kan je er vast meer over vinden.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

poortman

Wat een leuk ding die Biobox!!! Ga ik zeker naar op zoek!

Ik had in het linkerdeel van de voliere graszoden gelegd tot groot genoegen van mijn parkieten en Eleganten, welke regelmatig op het gras aan het scharrelen waren.
Helaas hebben mijn twee kippen weer heerlijk gegraven en is mijn hele minigazon veranderd in een maankrater.

Die bio box kan ik dus mooi buiten bereik van de kippen hangen, topidee!

Leuk feit is trouwens dat door de heersende pikorde, de kippen dus de baas zijn en ook de daarbij behorende hoogste plek moeten hebben, ze slapen dus boven in de voliere op mijn zitstok voor de parkieten, echt komisch!!
De parkieten zijn het wel gewend inmiddels, maar de nieuwe moeten er altijd even aan wennen als die twee gevaartes 's avonds op stok gaan.

karin v h

Ik heb hem indertijd aangeschaft heel leuk maar heb nooit meer ergens de zaden kunnen krijgen, heel jammer - of je moet veel verzendkosten betalen.
Ga het eens proberen met gewoon zaad.

Pixelsan

Ik heb al die tijd nooit een biobox kunnen kopen, ze hebben hem nergens.

Wel heb ik bij zooplus zoiets gekocht nu, daar hebben ze ook navullingen van. (Gewoon bakje met zitstokje ervoor.)
Bij de dierenwinkel kan je ook onkruidzaad kopen, ik begreep dat je dat er prima voor kunt gebruiken.

Als iemand een adresje weet voor een biobox houd ik me aanbevolen!

karin v h

Jammer dat alles rond de biobox is verwijderd tenminste ik kan niets meer vinden behalve "The Hall of Fame".
Misschien moet je een apart oproepje plaatsen of iemand nog weet waar ze te koop zijn of wie de leverancier is dan kun je die mailen!
Ik heb de doosjes helaas niet meer, dus kan je helemaal niet verder helpen. Jammer.

Pixelsan

Ze zijn van vitakraft, maar die levert niet meer in Nederland. Wel nog bepekt in Duitsland, maar daar kom ik zelden....

poortman

Ik ga vandaag naar duitsland, ik zal eens kijken of ik ze kan vinden.
Ik had ze in nl ook nog niet gevonden.


poortman

Ik ben geen dierenzaak tegengekomen helaas, dus heb het niet kunnen vinden.

Dat krijg je als je met vrouwen gaat winkelen, dan kom alleen maar bij kledingwinkels. ;)

Kleintjes

Fressnapf.de ;)

Vaak zitten de verstigingen in makkelijk bereikbare plaatsen bij onze oosterburen. Ikzelf ga er ook vaak heen ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses