Een tweede?

Gestart door Ineke P, mei 23, 2013, 09:36:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ineke P

Voor het tam maken is mij verteld dat je beter 1 parkietje kunt hebben. Dan zou het diertje meer gericht zijn op jou. Klopt dat?
Voor het diertje zelf heb ik er liever twee. Maar de kids willen graag een tamme vogel.
Heeft iemand een goede raad voor mij?

DobbyFloppy

Ook 2 parkietjes zijn tam te krijgen, en je doet er zeker goed aan om er een 2e bij e halen, het zijn immers groepsdieren. En met zijn tweetjes durven ze vaak ook meer.

Wat ook schijnt te helpen is je parkiet buiten de kooi tam te maken.
Hierdoor kunnen ze een aantal rondjes vliegen en even wat energie kwijtraken zodat ze daarna meer gericht zijn op jou. Als je er maar goed de tijd voor neemt om een parkietje tam te maken lukt dit prima.

Zelf heb ik 2 grasjes, deze zijn beiden niet handtam maar ik heb er een hoop lol van. En ondanks deze 2 niet op de hand willen eten ze wel op de hand en vliegen regelmatig op mijn hoofd.
Voor mij waren handtamme grasjes niet de hoofdzaak, wel dat je gewoon plezier van ze hebt, door ze gelukkig te zien.

Als je een 2e erbij neemt zorg dan niet dat je 2 vrouwtjes hebt, dit gaat in de meeste gevallen niet goed. 2 mannen of een man en vrouw gaat wel goed
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Ik citeer voor het gemak even mijn tekst uit een ander topic. Ik heb dit nl. al meerdere malen getypt. Let niet op de toon, dit was passend voor het topic waar ik het uit geciteerd heb, maar uiteraard niet hier. Het gaat dus om de essentie ;)

Citaat van: *wendy* op mei 21, 2013, 19:04:04
Jammer dat het geluk van de eigenaar weer boven het geluk van het parkietje gesteld wordt. Want het is een feit dat het groepsdiertjes zijn en dat de mens dit niet kan vervangen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. En die 1% kan beter alleen gehouden worden. Maar verder is het altijd beter met een maatje. Als mens kan jij nooit voldoen aan alle 'eisen'.

Ik blijf vechten tegen het fabeltje dat 1 minder tam wordt dan 2. Dit is volslagen onzin! Bovendien hoort het 'tam' zijn helemaal niet voorop te staan. Natuurlijk is dat leuk, dat vind ik zelf ook. En ik probeer mijn parkietjes ook zo tam mogelijk te krijgen, maar hun geluk en gezondheid staat voorop, niet dat van mij. Bovendien kan ik volop genieten als ik mijn 2 kerels met elkaar zie spelen, kroelen, als Sky begint te bedelen om voer bij Milo en Milo voor hem heel liefdevol voer ophaalt uit z'n krop.

Als jou parkietjes niet tam te krijgen waren vroeger, heb jij wat verkeerd gedaan. Ieder parkietje wordt tam, de een meer dan de ander (afhankelijk van het karakter), maar handtam krijg je ze allemaal, zelfs als zij in een volière met 50stuks leven. Jammer dat je huidige parkietje daaronder moet lijden.

Zo, dit is het laatste wat ik er hier over zeg.

Ik heb voor het gemak het belangrijkste even onderstreept. Nogmaals, de toon die hier aangeslagen wordt, geldt niet voor jou. Ik hoop dus dat je daar even doorheen kan lezen  8)

Sazu

#3
Hey!

Ik ben zelf ook begonnen met 1 parkietjes. Hij werd inderdaad heel snel tam, maar ik merkte ook dat hij best wel eenzaam was als ik niet thuis was. Als ik dan thuis kwam was hij zo aanhankelijk... Het werd dus tijd voor een tweede. In het begin was me eerste parkietjes niet van hem weg te slaan, maar dat wordt steeds minder. Hij ziet mij weer staan en komt dus weer regelmatig bij me zitten, maar dan om te spelen en niet omdat hij zich zo alleen voelt. Het nieuwe parkietje is nog niet tam, komt wel af en toe op me hand eten, maar voor de rest niet. We zijn er hard mee bezig. Echter, hij doet alles van me oude parkietje na, dus we zien dat hij ook steeds meer toenaderig naar ons zoekt.

Ik kan iedereen aanraden er een tweede bij te nemen. Is voor het parkietje echt veeeeeel leuker, en dan na een wen periode (waarin natuurlijk alles nieuw en super leuk is), zal je merken dat hij je net zo leuk vind als voordat het parkietje er was, maar ook gelukkig is wanneer je er niet bent!
Dus ik zeg: DOEN!

gr. Sies

Ineke P

Bedankt voor jullie reacties! Heb net een tweede opgehaald. Ze moeten nog wel wennen, maar het is voor de diertjes veel beter dat ze elkaar hebben. We hebben nu een groene en een smurfenblauwe. Ik weet niet hoe je die kleur precies noemt....!

foxie13

Oh wat leuk! Je zult snel zien dat als de ene op je hand durft te komen dat de andere dan snel gaat volgen!  :)

DobbyFloppy

Veel plezier met beiden vriendjes! Je zult zien dat ze samen veel meer durven.
Heb je nu een koppel? Of weet je het geslacht nog niet van beiden, want met een duidelijk foto van de neusdoppen kunnen wij dat zo vertellen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Ineke P

Ik weet het geslacht niet van beide parkieten. De groene is 6 weken oud en de blauwe schat ik iets ouder. Is wat forser. Ik zal morgen foto´s maken en proberen hier te plaatsen. Alleen ben ik daar totaal niet handig in, dus ik hoop dat het me gaat lukken.

kikidumo

Ik heb ook deze discussie met mezelf. Gisteren heb ik voor binnen 1 grasparkiet gekocht. (Heb buiten een voiliere) Mijn gedachte was om eerst deze grasparkiet tam te maken en daarna pas een tweede voor de gezelligheid te kopen en dan ook tam te maken. Nu ik dit hier lees twijfel ik over mijn keuze, echter heeft iemand ervaring in mijn situatie? Ik ben alleen kan dus niet beide grasparketjes tegelijk uit de kooi halen. (Zolang ze niet tam zijn) Kan ik ze om de beurt er uit halen, of worden ze dan jaloers?

*wendy*

Waarom is 'alleen zijn' voor jou een reden om ze er niet uit te laten dan? Want er zijn zoveel mensen alleen, ik zie niet in waarom je dan geen 2 vogeltjes uit de kooi kunt laten..

Als jij gewoon thuis bent en de tijd neemt, dan kan je gewoon de kooi open zetten. Als zij willen komen ze eruit. De kamer maak je veilig door de ramen af te dekken, giftige planten te verwijderen en te zorgen dat er nergens iets staat waar zij van kunnen drinken of in kunnen verdrinken. Als jij ze de eerste paar keer even geen lekkers aanbiedt buiten de kooi, dan gaan zij vanzelf de kooi weer in als zij honger krijgen. Het verschil tussen 1 of 2 parkietjes eruit laten zie ik helemaal niet.

Veel mensen kopen eerst 1 parkietje om tam te maken en dan de tweede erbij te zetten. Voor sommige parkietjes werkt dit, omdat zij snel tam zijn en er dus na een week of 2 al een maatje bij kan. Op die manier zitten zij niet te lang alleen. Andere parkietjes zijn wat angstiger en daarbij duurt het soms wel maanden voordat zij tam worden. Sommige van deze angstige parkietjes worden pas tam als zij een maatje hebben, want 2 durven nu eenmaal meer dan 1. Dan zou dit angstige parkietje dus maanden alleen zitten om tam gemaakt te worden, voordat deze een maatje krijgt.

Hetzelfde geldt voor laten vliegen. Hier mogen ze na een paar daagjes wennen meteen vliegen. Tam maken doe ik ook voornamelijk buiten de kooi. Zij kunnen lekker hun energie kwijt, en als zij wat lekkers willen, kunnen zij bij mij komen. Daarnaast praat ik heel veel tegen ze, waardoor zij mij leren vertrouwen. Hierdoor en door niet aan te dringen, maar ze naar mij toe te laten komen, heb ik 2 parkietjes die mij volledig vertrouwen, en waarvan er terwijl ik dit typ eentje gezellig op mijn schouder zit te brabbelen.  Pas eruit laten als ze tam zijn, kan dus wel met een parkietje wat na 1 of 2 weken al tam is, maar duurt het langer, dan is het sneu om het parkietje zolang in de kooi op te sluiten. Ze zijn gemaakt om te vliegen ;) 

Ik hoop dat dit je een beetje helpt in je keuze.

kikidumo

Hoi Wendy,

Oké heel erg bedankt voor de info. Ik had het idee dat tam worden, gaat door eerst veel vast te houden  en door te aaien. En dat kan niet met twee grasparketjes tegelijk op een hand was mijn idee dat (vandaar mijn opmerking)
Moet nu zo werken, maar ga morgen gelijk zoeken naar een maatje voor mijn grasparkiet!

foxie13

#11
Hoi Kikidumo,

Parkieten houden niet van geaaid worden. Om ze tam te maken is veel over geschreven, door vast te houden en te aaien worden ze eerder bang. Lees het forum nog even rustig door.

Mijn ervaring met een tweede parkietje was heel goed. Mijn 1ste parkietje kreeg ik niet tam en was erg bang. Door het tweede parkietje, die erg brutaal was, durfde mijn eerste parkietje veel meer. :-)

Leuk dat je een tweede parkietje gaat halen!

Kijk anders nog even op YouTube onder ''parkiet tam maken''.


kikidumo

Oké, heb ik duidelijk zelf ook nog veel te leren. Net liep de grasparkiet lekker bij mij over de arm en vloog toen door de kamer. (kon alleen niet langer dan 15 minuten, omdat ik naar het werk moest en ik de grasparkiet (nog) niet tot vanavond laat in de woonkamer durf te laten.

Kleintjes

Citaat van: kikidumo op juni 07, 2013, 13:09:38
......kon alleen niet langer dan 15 minuten, omdat ik naar het werk moest en ik de grasparkiet (nog) niet tot vanavond laat in de woonkamer durf te laten.

Interressant topic over alleen laten van vogels zonder toezicht
Ik zou de parkiet sowieso nooit zonder toezicht los laten, je vergeeft 't jezelf niet als er iets gebeurd terwijl je weg bent.

Tam maken doe je met veel geduld en veel oefenen. Via de zoekfunctie kun je hierover bergen tips vinden :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Haha je hebt inderdaad nog wel een stukje te leren, maar dat komt vast en zeker goed. Je hebt je hier in ieder geval aangemeld en stelt vragen. Dus dan kunnen wij je helpen.

Ook ik raad je aan lekker eens op het forum te gaan lezen. Vastpakken en aaien in ieder geval niet meer doen ;) Vastpakken doe je alleen wanneer dit nodig is voor het toedienen van medicatie, bijvoorbeeld. Hoe je wel tam moet maken heb hier boven al een beetje verklapt, maar daar kan je nog veel meer over lezen op het forum.

Als je maar een kwartiertje de tijd hebt, zou ik het parkietje lekker in de kooi laten zitten en er pas uitlaten als je weer thuis bent en blijft. Dan kan hij rustig op z'n eigen gemakje de kooi weer terug vinden en hoef je hem niet vast te pakken. Scheelt erg veel stress, bij je parkietje én bij jou ;)

Los laten terwijl jij weg bent, is zeker niet aan te raden. Kleintjes geeft hier al een heel nuttig topic over. Gewoon lekker eruit laten als jij thuis bent, dan kan je ze in de gaten houden én van ze genieten ;)

Veel leesplezier. En heb je nog vragen, stel ze gerust. Wel eerst even kijken of je het via de zoekfunctie kan vinden, natuurlijk  :)

kikidumo

Bedankt voor de tips. Ik ben lekker het forum aan het lezen. Normaal gesproken zou ik dit soort dingen uitzoeken voordat ik een dier koop. Maar nu heb ik afgelopen donderdag vier grasparkieten gekocht voor de buitenvoliere, daar zat een grasparkiet bij die zo lief keek dat ik zoiets had van die wil ik tam maken. Vandaar dat ik nog niet erg goed voorbereid ben (de primaire behoeften zijn uiteraard wel gelijk donderdag goed in orde gekomen, gelijk gekocht etc.)