Linker poot na vliegongeluk

Gestart door Alexandros, mei 27, 2013, 11:05:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alexandros

Hallo allen.

Ik vraag mij af of er iemand is die hier ervaring mee heeft en raad kan geven over hoe het beste te handelen bij het volgende geval:

- Grasparkietje tweety is 7weekjes oud.
- Is gekortwiekt
- Ben tweety nog handtam aan het maken (gaat aardig goed) eet al uit hand en komt op vinger staan
- Kroelen gaat nog maar net, alleen bij borstgedeelte is toegestaan (anders bijten)

Gisterenavond heb ik tweety uit kooi gehaald. Hij sprong na een minuut of twee op mijn bureau.
Dus ik wilde tweety met rust laten en ben zelf achter mijn computer gaan zitten om nog wat werk af te maken.

Opeens vloog hij(of zij ik weet het niet) heel hoog en hard tegen de muur aan. Ik ben direct ernaartoe gestapt en zag wat veren op de vloer liggen. Hij viel best wel hard moet ik zeggen, het klonk verschrikkelijk (laminaten vloer)

Direct nadat hij gevallen was, begon hij monk te lopen. Daarna heb ik hem direct weer de kooi in gedaan. Hij staat wel op de stok, maar zet al zijn gewicht op de rechter poot. De linker poot trekt hij nu opeens terug. Dit deed hij eerder ook maar alleen als hij ging slapen en had daarbij geen voorkeur aan linker of rechter poot. Ook als hij op beide poten staat, zie je dat hij zijn gewicht volledig op zijn rechter poot zet, hij leunt naar rechts zeg maar. Ben vandaag met hem naar de dierenarts geweest voor de zeker, die vertelde dat er niets aan mankeerde en tweety gewoon wat rust nodig had en zal vanzelf wel herstellen. Ik vertrouw de dierenarts wel, maar ik was toch benieuwd naar of iemand dit ook heeft meegemaakt en hoe zij/hij heeft gehandeld.

Ik heb trouwens even 3 foto's bijgevoegd om te laten zien hoe het eruit ziet.

http://s23.postimg.org/uxqjog4nf/IMG_0163.jpg
http://s23.postimg.org/lan1eqbnv/IMG_0166.jpg
http://s23.postimg.org/8xa77tlzf/IMG_0167.jpg

*wendy*

Op de eerste foto zie je dat hij het pootje inderdaad wat ontlast. Het pootje zelf staat wel goed en lijkt niet gezwollen. Ik ga er vanuit dat de dierenarts in staat is om te beoordelen of het pootje gebroken is. Waarschijnlijk is het wat gekneusd.

Ik zou het even in de gaten houden: wordt het pootje dik, anders van kleur of blijft hij het pootje ontzien, dan zou ik toch even een andere arts raadplegen.

Wat wel goed werkt bij dit soort "trauma's", is het pootje even in te smeren met traumeel gel (verkrijgbaar bij apotheek).. Maar het is aan jou om te beoordelen of dat je nodig lijkt.

Alexandros

vriendelijk dank voor je reactie.

Ik ga nu richting de apotheek om een flesje traumeel gel aan te schaffen. Ik denk dat tweety pijn heeft want hij zit de hele dag al in een hoekje(in kooi) en waagt telkens een poging om naast zijn rechter pootje ook op de linker te staan maar trekt dan snel weer terug.

Ik vind het erg sneu voor 'm, heb de deuren en ramen open staan en hij zou normaal gesproken zeer actief mee doen met het fluitconcert van vogels buiten. Nu dus niet.

Hoe kan ik dat het beste er-op smeren, echt op zijn gehele poot?
Met een waddenstaafje?

*wendy*

Ja echt z'n hele pootje er even mee insmeren, 1 à 2 keer per dag is voldoende. Je kan het ook gewoon met je vinger doen, maar als je een wattenstaafje prettiger vind, is dat natuurlijk ook prima.

Weet je zeker dat hij alleen last heeft van het pootje? Niet van z'n hoofd bijvoorbeeld?

karin v h

Ik weet niet Wendy of het ook in een flesje zit, ik heb het gehaald bij 'de Tuinen'. Bij mij zat het in een tube.
Maar misschien heeft de apotheek het in een flesje hoor dat weet ik niet. In veel biologische winkels hebben ze het ook.
http://www.detuinen.nl/catalogsearch/result/?q=traumeel&x=0&y=0

EliseAvi

Ik weet niet zo veel van pietjes met pijn, maar er zijn wel een paar dingetjes die me opvallen aan de foto's:

- ik zie dat je plastic stokken hebt. Houten stokken in verschillende diktes zijn beter voor de pootjes van je pietje.

- een snoepstok is niet zo goed, want daar zit heel veel suiker in. Beter is om als een soort snack af en toe gierst te geven (niet te vaak, dan worden ze dik)

- Ligt er nou geen zand op de bodem? Bodembedekker is zeker aan te raden. Sommige vogeltjes vinden het lekker om er doorheen te scharrelen, en er zitten vaak ook stukjes grit en kiezel door, wat weer goed is voor de vertering van de zaadjes.

- Het speeltje met het spiegeltje kan beter vervangen worden voor een speeltje zonder spiegeltje. Vogeltjes weten het verschil niet tussen spiegelbeeld en een echt vogeltje. Door een spiegeltje op te hangen kunnen ze een gedragsstoornis ontwikkelen.

Mag ik vragen waarom je pietje is gekortwiekt?

Verder echt een mooi beestje hoor! Heel veel succes met het pootje en het verdere tam maken!

Parkieten-Freak

Als je denkt dat je parkietje pijn heeft, ga dan naar en dierenarts. Hij/zij zal je vogeltje onderzoeken en zo nodig een (genees) middel geven dat eventuele zwelling en/of pijn vermindert. Vaak gaat het om een ontstekingsremmende pijnstiller, geschikt voor vogels.
Traumeel gel/zalf is relatief duur. Niet leuk. Maar wat nog minder leuk is: het werkt niet.
Traumeel is van homeopathische origine. De werking van homeopathische middelen is nooit aangetoond middels goed wetenschappelijk onderzoek. Naar mijn mening zonde van je geld.


Alexandros

Jullie worden vriendelijk bedankt voor de raad die jullie mij geven.
Ik zal even een paar updates posten:

- het insmeren van traumeel gel ben ik vandaag mee begonnen. Zie nog geen effect maar misschien dat nog wel? Dierenarts gaf aan dat het "eventueel" zou kunnen helpen. Garantie gaf hij niet.

- op aanraden van de dierenarts, wacht ik nog een paar dagen tot maximaal een week. Als er dan nog geen tekenen van herstel zijn dan moet pietje weer naar de arts.

- Waarom pietje gekortwiekt is weet ik ook niet. Heb hem zo onverwachts gekregen van mijn vriendin.

- de kooi waarin hij zat is een "wissel"- kooi omdat de grote kooi waarin hij normaal zit aan schoonmaal beurt toe was. Vandaar dat ik hem ook eventjes buiten heb gezet lekker weer kon hij er ook even van genieten.

- ik ben nog steeds op en check hem af en toe even. Leunt nog steeds erg veel op de rechter poot.(slapend)


Hoe lang zal ik nog wachten? Is het überhaupt wel verstandig om te wachten hiermee. Helaas liet hij zich niet pakken bij de arts, vloog en rende alle kanten op. Heeft dus zijn blessure niet laten zien. De arts heeft wel goed gekeken naar "grijp-reflex" en dat was wel ok.

DobbyFloppy

#8
Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon even naar de dichtstbijzijnde vogelarts mailen, desnoods een afspraak maken. Dus niet de gewone dierenarts, vogelarts ken je meer vertellen.

Alast veel beterschap met je parkietje!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

karin v h

Ik zou persoonlijk is even met deze arts contact opnemen.
Zij is erg goed, als je belt is ze erg aardig en als je mailt moet je een duidelijk verhaal hebben en goede foto's van het pootje.
Misschien kan zij je helpen, ik weet niet waar je woont of je er heen kunt!
Ze is heel bereidwillig maar erg druk dus soms kan een antwoord even duren.
Dr. Hedwig. van der Horst
Dorpstraat 25b
5133 AD Riel
Telefoon: 06-54668826
vogelpraktijkdehorst@hotmail.com


jolandacarlo

Op zich is het een goede natuurlijke reactie van je parkiet om het zere pootje omhoog te houden.
Als je al bij een dierenarts bent geweest en zijn grijpreactie is goed , is dat een goed teken.
Geen pijnstilling geven , dan gaat de parkiet juist weer sneller gebruik maken van de poot en rust is beter.
Mijn parkiet heeft ook eens last gehad van zijn pootje en dat was toen advies van Hedwig ( de vogelarts.)
En dat omhoog houden kan best wel een tijdje duren ( hier bijna 2 weken )maar gaat vanzelf over.
En je kan altijd contact opnemen met Hedwig zoals al eerder aangegeven door Karin V.

poortman

#11
Ik heb een exacte kopie van Tweety, maar dan een popje genaamd Yello, deze zat nog apart in een buitenvoliere en heeft dankzij schrik van een buurtkat(Grrr) haar pootje ook bezeerd, ik zag het pas de volgende dag en heb na wat wikken en wegen besloten het even af te wachten en nauwlettend in de gaten te houden, in een krappe week gaat ze gelukkig goed vooruit en ze steunt er alweer op en begint er ook weer op te lopen, zijwaarts op de stok en zo.

Op de foto trekt Tweety haar pootje ook helemaal in dus dat is goed, slapen doen ze doorgaans ook op 1 pootje.
dat is een goed teken.
Goed in de gaten houden en indien binnen 2 weken geen voldoende verbetering dan toch de vogelarts, dit ga ik ook doen.

2 weken is een periode die ik ook al vaker heb gehoord vandaar.
Beterschap!!!

Andere vraag, je zegt hij, hoe heb je dit kunnen zien? Misschien is mijn Popje dan toch ook een Man?
Het is bij deze kleurslag zo moeilijk te zien.

Ik heb me al eens eerder vergist nml.

Samengevoegd. Tot 5 minuten na 't posten kun je je bericht nog aanpassen. Doe dit svp dan ook indien nodig)

DobbyFloppy

@poortman dit is een jong popje, een jong popje heeft een blauw tot witte neusdop. Na ong 6 maanden neemt het de gewone kleur aan van een volwassen parkietje.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13