Hoe ei-krachtvoer geven

Gestart door astridvh, mei 26, 2013, 21:41:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

astridvh

Excuus als het antwoord al eens is gegeven. Ik heb geprobeerd een antwoord te zoeken via de zoekmachine van dit forum maar die kon mij niet helpen. Wel wat over eivoer maar niks over het merk dat ik heb.

Ik heb voor mijn jonge parkietje ei-krachtvoer van Beaphar. Op de verpakking staat alleen 1 theelepel in apart bakje per vogel per dag.

De hoeveelheid leek mij zowiezo al wat veel, 2x per week lijkt mij voldoende. Ik gaf het vroeger aan mijn vorige parkietjes ook altijd 2x per week, droog en gewoon beetje over het voer gestrooid dus ook nooit in een apart bakje. Nu lees ik ook dat sommige het eivoer vochtig voeren.

Hoe kan ik nu het beste dit ei-krachtvoer van Beaphar voeren? Moet dat droog of vochtig.
En hoe zijn de meningen om dit in een apart bakje te voeren of is het ook prima om het over het voer te strooien?

En een algemenere vraag, ik zie eivoer of eikrachtvoer. Is er nog verschil tussen de 2?. Andere samenstelling misschien of is het hetzelfde al dan ietsje andere naam.

Iris7

Ik heb zelf ook eivoer van Beaphar. Ik gebruik de dosering die op de verpakking staat en strooi het over het andere voer. Misschien hebben andere soort eivoer gewoon een hogere concentratie, waardoor het dan maar 2x per week hoeft.

Volgens mij is eivoer en ei-krachtvoer hetzelfde, maar eivoer is korter om te typen  :).
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

*wendy*

Eivoer en eikrachtvoer is hetzelfde. Er zijn 2 soorten eivoer: een droge en een natte. Degene die jij hebt is een droge, dus daar hoef je verder niets mee doen.

Soms kloppen doseringen op verpakkingen wel, maar heel vaak ook niet. Eivoer hoef je maar 2 keer per week te geven, bij voorkeur in een apart bakje (want zakt anders naar de bodem tussen het zaad door). Elke dag is alleen nodig als je gaat kweken.

Dat doseringen vaak niet kloppen wil ik even motiveren: heel veel van wat in dierenwinkels wordt aangeboden, staat op dat het goed is en noem het maar. Terwijl dit voor heel veel dingen niet geldt: snoepstaven, snoepzaad, en dergelijke meer. Deze dingen zou je volgens de verpakking ook zelfs dagelijks mogen geven ;) Nou, liever helemaal niet, want ze zitten barstens vol met suikers. voor eivoer geldt 2x per week, hetzelfde geldt voor(suikervrije) vitaminedruppels. In principe is 2 maal per week genoeg, tenzij het beestje na een hele poos (niet al na een weekje, maar na een jaar) echt absoluut helemaal geen groenvoer eet. Dan is vaker aan te raden. Maar ook dan is elke dag nog steeds wat overdreven.