Snaveltje erg droog/stuk

Gestart door VlaFlip, maart 02, 2013, 17:16:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

VlaFlip

Mijn lieve parkietje Stimpy heeft een erg vervellend/uitdrogend snaveltje, ik zou daarom graag jullie advies/ervaring willen vragen. Ik heb net een closeup foto gemaakt en schrik er een beetje van hoe erg het er van zo dichtbij uitziet. Zou dit schurftmijt of iets anders kunnen zijn? Er zitten allemaal groeven in en het neusdopje is ook beschadigd.

Stimpy heeft ook een grote broer bij hem in de kooi, die zo'n 2 maanden terug ongeveer een eerste teken van schurftmijt had (bobbeltje naast de snavel, maar geen beschadiging aan de snavel zelf). Met vaseline was dit probleem snel opgelost, maar enkele weken terug had Stimpy dit ook. Het bultje trok wel uit zichzelf weg maar nu is het dus de snavel zelf.

Ik baal nogal erg dat ik er nu pas beter naar kijk. Zonodig ga ik er zonodig maandag gelijk mee naar de dieren- /vogelarts en hoop dat het niet te laat is om te behandelen. Mochten jullie dit eerder gezien hebben dan hoor ik graag wat het zou kunnen zijn en of ik er toch zelf nog iets aan kan doen. Ik heb foto's in andere topics bekeken maar zie niet echt veel herkenbaars. Misschien maak ik me druk om niks (vervellen van de snavel ofzo  :-\ ) maar vind deze situaties altijd moeilijk in te schatten.

Verdere info: Stimpy eet voldoende, drinkt niet zo gek veel (zijn broer overigens ook niet). Ik doe altijd wat eivoer en grit door het normale voer en geef ze soms trosgierst, appel, wortel en heel af en toe van die snoep "stengels". Hij is verder wel erg energiek en vrolijk (dus niet altijd zo duf als op de foto in de bijlage  ;D ).

Zie de bijlage voor de closeup.

Bedankt alvast!

*wendy*

Duidelijk schurftmijt. Heb nu even geen tijd om over de behandeling uit te wijden, maar hierover is genoeg te vinden via de zoekfunctie..

In het vervolg je parkietje wel beter in de gaten houden, want dit speelt al een tijdje!

VlaFlip

Ik weet het Wendy, zoals ik zei baal ik hier ook van. Ik heb inderdaad al e.e.a. gelezen hier over schurftmijt, beginstadium dan vaseline, vergevorderd dan anti parasiet druppels. Ik ga dus z.s.m. die druppels halen en misschien alsnog maandag naar de arts. Vaseline ook maar gewoon doen?

*wendy*

Ik zou ook zeker eens per dag vaseline smeren de komende tijd. Smeer dan de snavel en neusdop in, maar pas op dat het niet in de neusgaatjes komt. Smeer ook gelijk de pootjes in, hier komt schurftmijt vaak ook voor.

Wat betreft die druppeltjes: meteen maandag halen en behandelen (anti parasiet 10). En opschrijven in je agenda dat je over 4 weken (28 dagen) nog eens moet behandelen.

VlaFlip


Dottieisdebeste

#5
Mijn grasparkiet heeft ook schurftmijt, ERG en ik krijg hem maar niet te pakken om die vaseline erop te smeren en dit speelt ook al een tijdje en steeds kan ik er niks tegen doen, ik heb ook al gebeld naar de dierenarts maar die kon er ook niet veel aan doen, IK WIL HEM NIET KWIJT, reageer hierop plzz want jullie zijn nog mijn enige hoop. PS: het is veel erger dan die foto daarboven ^

Je hebt je eigen topic. Geen topics van anderen hijacken graag.

*wendy*

Misschien moet je even stoppen met berichten op het forum te spammen en mij privé lastig te vallen.

Kijk in het topic van je eerste bericht, daar zie je al meerdere antwoorden staan.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,29836.msg167956/topicseen.html#msg167956