droog, schilfers bij mond(snavel)hoek.

Gestart door Annemarie, mei 19, 2013, 13:29:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annemarie

Hallo allemaal,

Ik heb een jonge parkiet van 10 weken. Heb hem nu 3 weken. Hij is super mak al. Erg leuk dus.
Alleen nu zat ik hem goed te bekijken en zag ik aan zijn mond(snavel)hoeken droge huid, lijkt op korstjes. Valt steeds meer op. Toen ik verder ging kijken zag ikm dat hij aan de voorkant net onder zijn snavel doorlopend in zijn nekje daar geen veren heeft zitten. Is dit laatste normaal? En wat zijn die korstjes in zijn mondhoeken? En als dat iest geks is hoe behandel ik dat het beste?

Groet
Annemarie (en Tico)

*wendy*

Bij je omschrijving denk ik aan schurftmijt.. Heeft het hier wat van: http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php ?

Het plekje direct achter de onderkant van de snavel, daar zitten inderdaad geen veerjes, maar ik weet niet zeker of je dit bedoeld. Dit is nl. bijna nooit zichtbaar, of je moet heel goed kijken.

Met een foto kunnen wij je beter helpen.

Overigens geldt wel: wij zijn geen vogelartsen. Bij twijfel over de gezondheid dien je dan ook altijd een vogelarts te raadplegen.

Annemarie

Mijn foto is te groot denk ik. Heb een hele goede kunnen maken.  :-\

Het lijkt meer op ingescheurde mondhoeken.
Had die link al gelezen voor jij hem gaf maar dat zag er anders uit. Zijn snavel en neus zien er gezond uit in mijn idee.


*wendy*


Annemarie

Thanks!!!  :)

Heb hem al op aanraden van mijn zusje ingesmeerd met Epithol- en Wondzalf. Haar parkiet had hezelfde en toen kreeg ze dit om erop te smeren. Maar ik wil weten wat het is, voor het erger wordt.

Hier de link:
http://s14.postimg.org/5vin5aso1/Tico_snavel.jpg

*wendy*

Ik denk toch dat dit inderdaad schurft is. Dagelijks insmeren met die wondzalf (snavel, neusdop (niet in de gaatjes!), aangedane plekjes naast de snavel én de pootjes) en even een doosje Anti Parasiet 10 halen. 1 pipetje leegdruppelen in de nek, de andere precies 4 weken later. Heeft hij een maatje? Geef deze dan ook de druppels (wondzalf hoef je alleen bij degene met schurft te doen). Je zou toch al snel verbetering moeten zien.

Je hebt een mooie scherpe foto gemaakt. Eventueel zou je deze nog even naar een vogelarts kunnen mailen, om bevestigd te krijgen dat het schurftmijt is: http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/OpeningstijdenenContact.html

Succes!

Annemarie

Dank je wel voor je hulp!!!

Ik heb de foto gestuurd. Maar er is blijkbaar iets aan te doen en dat steld me al gerust.

Parkieten-Freak

Mogelijk dat het hier om een parasitaire infectie gaat zoals schurftmijt maar zeker ben ik niet.
Je kunt het proberen met de zalf die je hebt, maar als er na een paar dagen niet duidelijk verbetering optreedt,  kun je met je parkietje het beste even naar de dierenarts gaan voor nader onderzoek/advies.


nvdp88

Ik had hetzelfde, het begon in de hoekjes en trok door naar de dop na +/- 1 week behandelen. naar de VA geweest en parkiet laten inslapen.

Parkiet had de pokken.. Andere parkieten laten enten (a 17.50 per injectie). de Pokken komen niet vaak voor bij parkieten..

Veel success ermee!