Nieuw parkiet "plappie" 6 weekjes oud

Gestart door Alexandros, mei 18, 2013, 11:16:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alexandros

Hallo allemaal.

Ik vraag jullie allen vriendelijk om tips & trucs m.b.t het tam maken van een grasparkiet. Volgens mij heb ik het de eerste 3 dagen helemaal verkeerd aangepakt en dat is niet de bedoeling.

Mijn zoontje "Jim" heeft een grasparkiet gekregen van zijn tante. Jim is bijna 2. Toen de parkiet net bij ons thuis kwam begon Jim direct plappie te roepen, dus hebben wij hem maar zo genoemd.
Wij hebben plappie nu 4 dagen. De eerste dag hebben wij hem in de kooi laten zitten. Er hangt trosgierst, kracker, bakje water en bakje met voer.

dagboek:

dag1:
- plappie heeft de hele dag niks gegeten, volgens mij wist hij niet hoe hij uit het bakje met voer moest eten.
- ik heb hem uit de kooi gehaald, hij vloog 2 a 3 keertjes en ging voor de rest ergens staan.
- zelf kon hij de kooi niet vinden, dus heb ik hem ermee geholpen en terug gezet.

dag2:
-  twee kleine schaaltjes uit de keuken gepakt, daar voer en water op/in gedaan en op de bodem gelegd. Gelukkig ging hij daar wel uit eten/drinken.
- ook weer eventjes uit de kooi geweest, vloog een keer of twee en ging verder alleen maar staan.
- nu ging hij zelf wel naar de kooi, maar hij gaat er boven op staan en blijft er ook, volgens mij kan hij de ingang niet vinden

dag3:
- heb plappie weten te verleiden naar het bakje waar voer in zit (een bakje die je kan ophangen d.m.v een opening in kooi), daar heeft hij veel uit gegeten.
- even uit kooi gehaald, zelf gaat hij trouwens niet ik probeer hem op mijn vinger te krijgen om hem eruit te kunnen halen.
- het bakje met water heb ik zelf naar hem toe moeten brengen en daar heeft hij uit gedronken. Toen hij telkens opzij ging, heb ik het bakje weer terug gezet.

dag4:
- ik probeer plappie trosgierst te laten eten, ik hou het met mijn hand vast, ik stop mijn hand in de kooi en wacht dan op een veilig afstand met de hoop dat hij ernaar toe komt. Helaas gebeurt dit niet maar dat komt waarschijnlijk doordat het nog te vroeg is daarvoor.
- uit mijn hand eten doet hij niet. als ik een beetje voer op mijn vinger leg en dan naar hem toe ga, dan eet hij wel.
- nu wil hij ook niet meer geaaid worden of op mijn vinger staan. Als ik te dichtbij kom met mijn vinger, dan bijt hij. Als ik hem op mijn vinger probeer te krijgen, dan gaat hij er op staan en dan weer snel er vanaf terug op zijn stokje.

Hij zit nu weer in zijn kooi, ik vraag mij af of dit allemaal wel goed is en zo niet, hoe ik het dan wel moet doen.

Ik hoop op goede en nuttige reacties zodat plappie niet bang hoeft te zijn voor ons en mijn zoontje er straks blij mee is.




*wendy*

Over tam maken is al zo verschrikkelijk veel geschreven, dat ik maar 1 tip ga geven. Ga eens lekker lezen op de site en op het forum. In topics van anderen over tam maken kan je al heel veel nuttige tips vinden.

Succes.

chanel

is hij 6 weken moet hij dan geen pap meer eten??
mijn pyrrhura is bijna 6 weken maar eet nog 3 keer per dag pap

EliseAvi

Nee. 6 weken is wel nog een beetje jong, maar ze eten dan al zelf. Grasparkieten en Pyrrhura's zijn twee hele andere soorten

chanel

weer wat geleerd ja zeker
maar dacht dat ze allemaal rond de 8 weken zo pas goed zelfstandig gingen eten

dat ik zag in een tabel
http://www.gras-valkparkieten.nl/kweken/handopfok/

foxie13

Waarom is jou vogeltje zo snel weg bij de ouders? 8 weken is normaal.

EliseAvi

8 weken wordt bij grasjes meestal aangehouden omdat ze dan naast het zelf eten ook "parkietenmanieren" aangeleerd krijgen. Zoals ik eerder al zei, 6 weken is wel vrij jong, maar eten doe hij dan gewoon zelf al.