Toch een vrouwtje?

Gestart door EliseAvi, mei 16, 2013, 19:13:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EliseAvi

Hoi allemaal,

Sinds eind februari heb ik twee mannen (altans, dat dacht ik) voor mijn dames gekocht. Dit gaat echt super, alleen ben ik sinds kort aan het twijfelen over het geslacht van Noël. Toen ik hem kreeg was zijn neusdopje mooi roze/paars, maar hij is steeds meer aan het verkleuren naar blauw met wit. Hij is geboren op 25 december 2012, en nu dus bijna 5 maanden oud.

Ik heb wat foto's toegevoegd (ook een paar in een tweede bericht omdat ze te groot zijn). De eerste foto was toen ik hem net had (februari), daarna twee foto's dat ik hem al langer heb (eind maart en april) en de laatste heb ik vanmiddag genomen.

Kunnen jullie mij uit de brand helpen?

EliseAvi

En de laatste twee foto's:

*wendy*

Lijkt mij gewoon een mannetje hoor..

EliseAvi

Ondanks de witte ringetjes om zijn neusgaatjes? Vanaf wanneer gaat de neusdop eigenlijk blauw kleuren?

DobbyFloppy

#4
Jonger dan 6 maand is lichtblauw tot witte neusdop een vrouwtje, bij mannetje jonger als 6 maand paarsige neusdop.

Als het parkietje ouder is als 6 maanden is het zeker een mannetje.
Bij ouder als 6 maanden heeft je Pietje ook een wit ringetje om het oogje
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Er staat in de tekst dat hij 5 maanden is.. Dus die reactie snap ik niet helemaal ;)

Op de laatste foto vind ik de neusdop té blauw om een popje te zijn. De witte kringetjes vind ik ook niet zo overduidelijk als bij een popje, dus zeg ik man.

De neusdop wordt van roze naar blauw zo'n beetje tussen de 3e en 6e maand, ongeveer. Bij een popje wordt de neusdop bruin zo rond het 1e jaar (sommigen eerder, sommigen later).

DobbyFloppy

Berichtje is inmiddels ook al bewerkt. He het stukje over de leeftijd ook even gemist, excuus hiervoor.

Wat mijn trouwens wel opvalt op de laatste foto dat het kopje hier een stuk geler is dan op de andere 3 foto's...
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

EliseAvi

#7
Ja dat klopt. Dit is ook een kleine toverbal. (Avi is ook van heel licht blauw/groenig naa helemaal donker groen gegaan). Tijdens zijn eerste rui (waar hij net doorheen is) werd hij helemaal geel! Gek beest.

Maar ik ben in iedergeval een beetje gerustgesteld. De dopjes van mijn dames waren inderdaad lichter blauw, maar door dat wit bracht hij mij toch aan het twijfelen. Bedankt voor de info!

DobbyFloppy

Graag gedaan. Soms toch lastig als de neusdopjes veranderen. Maar met valkjes met bepaalde mutaties is het soms ook lastig...
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13