Hoe kies je een grasparkiet uit in de winkel ?

Gestart door Chj.gomes, mei 16, 2013, 18:15:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chj.gomes

Stel je eens voor, je komt in de dierenwinkel om een parkiet te kopen.
De verkoper neemt je mee naar een kooi waar 15 parkieten door elkaar vliegen.
De een is nog mooier dan de ander.
Waar kijk je naar wanneer je de keuze gaat maken ?

De stelling is dus, waar heb jij op gelet bij de aankoop van je parkiet ?

*wendy*

Ik heb mijn eerste grasparkietje bij de dierenwinkel gekocht. Daarna heb ik meer kennis opgedaan en besloten mijn vogeltjes alleen nog maar bij kwekers vandaan te halen. Dan kan ik zien waar ze vandaan komen, hoe ze groot gebracht zijn en dergelijke meer. Een diertje uit de dierenwinkel zou ik dus zo snel niet meer nemen.

Waar ik op let? Ongeacht waar ik mijn dier vandaan haal: is het diertje gezond? Dat is veel en veel belangrijker dan de kleur ;)

Bij een grasparkietje betekent dit: een compleet verenpakje (let hierbij vooral op de vleugelpennen en de staart), kijkt helder uit de ogen, de pootjes staan recht, alle teentjes zijn aanwezig, de neusdop en snavel zijn 'schoon', aan het kontje hangt geen ontlasting, de ontlasting ziet er goed uit..

lovesbudgies

Dat is een hele goede vraag! Die zou iedereen moeten stellen voordat hij een parkietje koopt, en Wendy heeft het al prima beantwoord, ikzelf doe het zo:

1. Waar ga je de parkiet halen, kweker, hobbykweker, dierenwinkel of particulier? Die keuze moet iedereen zelf maken, de voor- en nadelen van elke optie staan uitgebreid op het forum.
2. Hoe ziet het er uit op de plek waar je het parkietje haalt? Zijn de kooien hygiënisch, veilig en groot genoeg? Hoe zijn de kweekkooien? Welk voer wordt er gegeven en zijn de kooien verreikt met speelgoed?
3. Hoe worden de parkieten gekweekt? Opgegroeid in een grote volière of in huiskamersetting?
4. Hoe zien de parkieten eruit, zijn ze vrolijk, druk aan het spelen, en gezond? (zie reactie Wendy)
5. Wil je een man of een pop? Heb je een voorkeur voor een kleur? Kijk naar de neusdoppen, zijn ze jong of al volwassen?
6. En als laatste, maar wel heel belangrijk, kijk je of je al wat van het karakter kunt zien. Is het een druk vogeltje, is hij/zij brutaal, is hij/zij heel angstig, etc.


hermina

ik heb mijn parkieten gewoon bij de dieren winkel gehaald. (1 keer achurftmijt gehad)

Sazu

Hey!

Ook wij hebben ons twee parkieten uit de dierenwinkel. Ik weet niet of ik dat de volgende keer weer zou doen. Je mist toch een bepaalde achtergrond van je parkietjes omdat zij het vaak ook bij een kweker of handelaar vandaan halen. Onze eerste parkiet was wel in de dierenwinkel zelf geboren, maar de tweede niet en heeft dus ook geen ringetje.

Waarom wij toch bij de dierenwinkel gekocht hebben? Ik wist eigenlijk niet dat het kopen bij een kweker zo makkelijk kon en de dierenwinkel (Robs dierenshop in Rdam Slinge) zag er netjes uit. Ze hadden gezonde vogels en de medewerkers die speciaal op de vogels gezet waren wisten er erg veel vanaf! Ze hadden zelf vogels en ik zag dat ze met liefde omgingen met de vogels. (knuffetjes geven en leif tegen praten enzo). Natuurlijk vond ik niet alle medewerkers even bekwaam, maar er waren er een aantal die ik zeker wel vertrouwde.

Als ik jou was, zou ik zelf ook voor een kweker gaan, maar zoals ik al zei, wij hebben het prima getroffen met onze vogels uit de dierenwinkel.
Succes met kiezen!