Onhandig parkietje of problemen met nageltjes/pootjes?

Gestart door Coco Channel, mei 16, 2013, 16:22:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coco Channel

Ik heb 2 grasparkietjes, waarvan het vrouwtje vaak moeite heeft met klimmen. Ze lijkt steeds te blijven hangen met haar pootjes... Het mannetje ondervindt nooit last. Ik dacht eerst dat haar nageltjes te lang waren dus heb ik ze geknipt, maar toch lijkt het klimmen nog steeds niet vlot te gaan. Korter durf ik de nageltjes niet meer knippen... Kan iemand me misschien raad geven wat ik hieraan kan doen? Bij het vrouwtje moet ik de nagels ook geregeld knippen wat lastig is aangezien ze niet tam is, terwijl ik dit bij het mannetje nog nooit moest doen...

*wendy*

Misschien kan je een foto maken van de pootjes, want met alleen dit stukje tekst kunnen we natuurlijk helemaal niets.

Daarbij dien je wel in gedachten te houden dat wij geen artsen zijn, en er bij twijfel over de gezondheid altijd een vogelarts geraadpleegd dient te worden.

Over nagels knippen: dit is in 99% van de gevallen niet nodig, als je maar zorgt voor goede stokken. En met goede stokken bedoel ik: van hout, en van zoveel mogelijk verschillende diktes (van 15mm tot 30/40mm ongeveer). Daarnaast zijn er pedi perch stokken, die ook goed zijn voor het afslijten van de nageltjes. Als je dit goed gedaan hebt, is knippen vrijwel nooit nodig, tenzij de nageltjes door scheefstand niet afslijten of door ziekte door blijven groeien.

Coco Channel

Het betreft het licht blauwe vogeltje... Hopelijk zijn de foto's voldoende duidelijk, want ze is nogal schuchter...

grasParkiet2

#3
Mij lijkt er niets mis te zijn met de nageltjes hoor.

Het kan natuurlijk komen door het vierkante gaas dat ze niet lekker klimt... Ik zou het zo niet kunnen vertellen.

*wendy*


DobbyFloppy

Ziet er wat mij betreft goed uit, maar als je het niet vertrouwd kun je ook een paar pediperch stokjes ophangen, deze zijn ook goed voor het slijten van de nageltjes. En mijn parkietjes vinden hem ook heerlijk om te gebruiken als ze jeuk op hun koppie hebben.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

simpy

Ik heb ooit een parkiet gehad en die had ook moeite met klimmen. Ik heb toen allemaal laddertjes en draden opgehangen, zodat ze via de takjes en laddertjes zich kon verplaatsen en niet via de tralies. Dit werkte prima.