Bange parkiet met mijt

Gestart door Dottieisdebeste, mei 15, 2013, 18:39:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dottieisdebeste

Mijn grasparkiet blue heeft ook de schurftmijt, en eerst wou ie nog wel of me vinger en zo. maar nu niet meer omdat ik hem steeds probeer te pakken. Dus kan iemand uitleggen hoe ik hem moet pakken? Hij is een bang vogeltje, anders zou ik hem dood moeten laten doen en dat wil ik ook niet,
Graag antwoord snel terug :)

(Gesplitst vanwege ander probleem)

Kleintjes

Je parkietje hoeft helemaal niet "dood gedaan" te worden omdat hij mijt heeft, hij moet wel behandeld worden.
Vangen is iets wat parkietjes niet graag hebben, ze houden er niet van om vast gepakt te worden. Je kunt proberen om 't met 'n dunne handschoen te doen, zodoende ziet hij de handschoen als 'de engerd' en niet je handen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Snap niet helemaal wat nou je vraag is. Dat hij even wat minder tam wordt tijdens het behandelen, is natuurlijk heel normaal. Dit is geen reden om de behandeling te stoppen! En al helemaal niet om je parkietje in te laten slapen.

Ik neem aan dat je hem dagelijks moet vangen om vaseline te smeren. Heb je ook behandeld met anti parasiet 10? Dit dien je na 4 weken nog eens te herhalen. 

Over het pakken van vogeltjes is al veel geschreven. Dus de zoekfunctie gebruiken doet ook wonderen. Een kleine hint: kamer donker maken, dan kan je 'm zo van de stok pakken. Evt. kan je een dunne handschoen aantrekken, zodat ze minder bang worden van je hand. Zorg dat je zelf kalm bent op het moment dat je hem moet pakken en probeer zo snel mogelijk (zonder te haasten) te werk te gaan, zodat het zo kort mogelijk duurt.

Na zo'n behandeling kan je hem best wat lekkers geven, zoals een bolletje trosgierst. Laat hem dit dan op je hand opeten, of tussen je vingers vandaan. Dan leert hij meteen dat die hand niets engs doet. En dan na het behandelen ook gewoon weer verder met tam maken, dan komt het weer helemaal goed met Blue.

Dottieisdebeste

Bedankt voor jullie snelle antwoord, maar als ik hem al met mijn hand benader dan vliegt ie al weg hij was eerst een beetje tam maar nu helemaal niet meer

*wendy*

Antwoord is hierboven al gegeven. Ook op deze laatste vraag/reactie. Komt dus NA de behandeling wel weer goed. Behandelen is nu belangrijker, want als hij overlijdt omdat jij niet behandeld, dan is dat heel ernstig.

Dottieisdebeste

Maar als ik hem niet te pakken krijg hoe kan ik dat anti parasiet 10 op hem smeren

*wendy*

Zorgen dat je hem te pakken krijgt. Nogmaals: tips daarvoor zijn hierboven al gegeven.

Niet te pakken krijgen is géén optie. Oefening baart kunst. Hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het wordt. Gewoon doen dus!

Dottieisdebeste

is s'avonds het handigs op s'nachts?

*wendy*

's nachts niet, want dan slapen ze.

's avonds kan. maar overdag ook, mits je de kamer dan goed donker kan krijgen.

Parkieten-Freak

En als het vangen/behandelen ondanks alle bovenstaande tips niet lukt, vraag dan hulp aan een andere vogelliefhebber of ga even naar de dierenarts. De assistente kan het dan een keertje voordoen.


Dottieisdebeste


Dottieisdebeste

Net had ik hem, alleen ik probeerde hem met me andere hand te pakken en toen vloog ie weg :(

*wendy*

Gewoon nog een keer proberen straks ;) Gaat je echt lukken. Probeer in dien mogelijk, meteen met de hand te vangen waar je 'm ook in vast moet houden..

Dottieisdebeste

maar hij komt ook niet meer op me vinger :( :( :(

*wendy*

Ik citeer maar weer even wat ik eerder al gezegd heb..

Citaat van: *wendy* op mei 15, 2013, 19:26:22
Dat hij even wat minder tam wordt tijdens het behandelen, is natuurlijk heel normaal.

Na zo'n behandeling kan je hem best wat lekkers geven, zoals een bolletje trosgierst. Laat hem dit dan op je hand opeten, of tussen je vingers vandaan. Dan leert hij meteen dat die hand niets engs doet. En dan na het behandelen ook gewoon weer verder met tam maken, dan komt het weer helemaal goed met Blue.

grasParkiet2

Vraagje. Wat is op dit moment belangrijker?

A) Dat je parkietje weer beter word?
B) Dat je parkiet tam is maar door dat die niet behandelt is dood gaat?

Tam worden kan die alleen als je er goed voor zorgt. Ik moest mijn parkietjes ook wel eens een spuitje in de mond geven en vangen waren ze ook niet blij mee. Als je daarna een stukje trosgier met de hand geeft dan zien ze dat de hand ook leuk is.

Dottieisdebeste

Ik ga vandaag Anti-parasiet 10 kopen is dat goed?
en moet je hem daar ook voor vangen?

Dottieisdebeste

Hij krabt zich heel erg vaak

DobbyFloppy

Kijk hier maar eens: http://www.dierenverblijf.com/656-anti-parasiet-10-vogel.html
Zelf heb ik de 25 gekocht voor een valkparkiet.
Ik moet zelf ook nog even hoe ik het ga aanpakken met mijn halftamme valkparkiet. Maar om te zorgen dat ze niet bang voor je handen worden zou ik een handdoekje gebruiken om hem te pakken.
Zo worden ze minder snel bang voor je handen.

En anti parasiet is trouwens een pipet wat in de nek moet worden toegediend ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Ja je moet hem hier voor vangen. Je moet voor een grasparkiet de anti parasiet 10 hebben. Het beste kan je hiervoor even met z'n 2en zijn, maar in je eentje lukt het ook. Je dient een plekje huid in de nek zo goed mogelijk vrij te maken van veren en daar de pipet boven leeg te knijpen. Over precies 4 weken dien je dat te herhalen.

Heb je meerdere parkietjes? Dan dien je deze ook te behandelen. Voor 2 parkieten heb je dus 2 doosjes nodig (in elk doosje zitten 2 pipetjes).

Is het gisteren nog gelukt om met vaseline te smeren? Je gaat er vast snel handiger in worden. Hou vooral in gedachten dat het nodig is om je parkietje beter te krijgen! ;)