Nieuw vriendje, onervaren parkietenhoudster

Gestart door mim92, mei 13, 2013, 10:10:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mim92

Hallo! ik heb sinds zaterdag 11 mei een grasparkietje gekocht, hiervoor moest hij/zij een uurtje in de auto.
Het is me eerste parkietje en hij/zij heet Beau (nog jong dus ik weet het geslacht nog niet)
heb een boekje gekocht en heel veel gelezen op internet.

Het is dus de 3e dag dat hij bij mij is en ik maak veel tijd voor hem vrij, hij was in een kleine voliere met een aantal parkieten.
Hij was al gewend om voer uit de hand te eten en ik mag hem ook aanraken en hij is absoluut niet bang, dit is natuurlijk heel fijn.

toch heb ik een aantal vragen waar ik nog een beetje onzeker over ben:

- hij zit veel stil op de stok, de eerste dag vooral maar dit was normaal heb ik gelezen. als je met je hand met voer aankomt is hij wel erg actief, verveelt hij zich? ik heb wel balletjes en een speeltouw gekocht waar hij straks als hij vrij mag vliegen mee kan spelen, het touw hangt al ni z'n kooi, waar hij heel af en toe op springt.

- als hij stil op een stok zit knippert hij soms ineens veel met z'n oogjes, is hij moe van alle nieuwe dingen?

- hij drinkt echt heel erg weinig, heb hem één keer zien drinken, is dit normaal?

- een bad wil hij ook niet nemen, volgens mij vind hij het zwarte badje maar een groot eng ding, is dit erg?

- aangezien hij al zo tam is en weet dat er op een open hand voer ligt voor hem, wanneer kan hij rond vliegen en hoe pak ik dat ik dit geval aan, en ook dat hij zich veilig voelt en terug wil op mijn hand?

ik hoop dat er iemand is die mijn vragen wil beantwoorden! alvast heel erg bedankt en heel fijn dat er een site is die je steunt! Voor een onervaren parkietenverzorgster is het soms wel moeilijk!

Groetjes Kim

mim92

Ohja, hij vind muziek wel erg leuk, gaat vaak mee zingen, voor de rest maakt hij nog niet veel geluid.
en gister zat hij te 'snavelknarsen' dit betekend dat hij blij is toch?

DobbyFloppy

Hallo dat je grasje nog niet zo actief is, is wel normaal.
Het ken nog wel even duren voordat je parkietje zich helemaal thuis voelt.

- zou heel goed kunnen hoor.

- parkietjes drinken inderdaad niet heel veel.

- sommige parkietjes houde gewoon niet van badderen. De een vindt het wel lekker en de ander wordt liever natgespoten, ( geen harde straal)

- dit is een kwestie van vertrouwen opbouwen. Zog dat hij/zij zich ook veilig bij je voelt in de kooi dan komt dat buiten de kooi vanzelf.

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Een paar tips:

- ga eens lekker lezen op de website en op het forum. Je vragen zijn allemaal al vaker gesteld, dus je kan er zelf het antwoord op vinden.
- parkietjes zijn groepsdiertjes. Ik hoop dus dat Beau er snel een maatje bij krijgt
- van de meeste parkietjes is het geslacht bij 6 weken al duidelijk. Van jou parkietje zal het geslacht dus ook duidelijk zijn, tenzij deze te jong bij de ouders is weggehaald! Als je het geslacht wilt weten, plaats dan een foto (recht van voren, zonder flits, bij goed daglicht) van je vogeltje, dan kunnen wij je zeggen welk geslacht deze heeft.
- hij zit stil op zijn stok omdat hij nog moet wennen. bovendien is hij alleen, terwijl het groepsdiertjes zijn. Dit kan er ook voor zorgen dat het wennen wat langer duurt en zelfs dat hij redelijk rustig en stil blijft..
- vogeltjes kunnen af en toe hun oogjes dicht doen. dit kan slapen of ontspanning/tevredenheid zijn. normaal parkietengedrag dus.
- parkietjes drinken heel weinig. er zijn zelfs mensen die hun parkietje nooit zien drinken. niets om je zorgen over te maken dus
- je hebt je parkietje pas een paar dagen. het is normaal dat het badje nog eng en niet interessant is. sommige parkietjes houden helemaal niet van een badje, zij hebben bijvoorbeeld liever de kraan/de douche of een schaal met water.
- mijn mening: tam of niet tam, hier mogen ze meteen vliegen. ik vind het zielig om ze langer dan nodig in de kooi te houden. bovendien is mijn ervaring dat het tam maken dan ook gemakkelijker gaat (buiten de kooi), omdat ze wat energie kwijt raken door het vliegen en dus rustiger zijn.


Succes met lezen en veel plezier met je parkietje(s).

poortman

Denk eraan dat als hij voor het eerst gaat vliegen dat je geen transparante ramen hebt, ze vliegen dan recht tegen de ruit met alle gevolgen van dien.

Ik doe meestal de vitrage dicht, dat werkt prima. Of eventueel de gordijnen etc.
Let ook even op grote spiegels, ben ik ook eens vergeten, dat vergeet je dan nooit meer.