Scherp borstbeen, veel krabben, veren uittrekken

Gestart door JonathanMaurel, mei 01, 2013, 17:19:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JonathanMaurel

mijn parkietje is nu ongeveer 5of6 maanden oud en de andere is 3 maand oud.
Parkiet 1 (witte ; zie foto) heeft een scherp borstbeen, is heel mager, krabt veel, plukt zijn veertjes uit, voor de rest eet hij alleen gierst en soms wat zaad (eet niet echt veel), kwetteren doet hij wel :D, voor de rest zijn poepjes zijn groen dus dit zou normaal moeten zijn. Ook trilt de parkiet soms heftig aan zijn borst.
Parkiet 2 (groene ; zie foto) ziet er vrij gezond uit alleen deze heeft veel zwarte poepjes en is altijd stil en eet nog minder dan de witte

moet ik mij ongerust maken en naar de dierenarts gaan, of dit nog uitwachten?

eerste foto is van 1 maand geleden,

2de foto zet ik er nog op

*wendy*

Met parkietjes die ziekteverschijnselen vertonen dien je direct naar een dierenarts (liefst een vogelarts!) te gaan. Parkietjes tonen het vaak pas laat als zij ziek zijn, omdat zij in het wild verstoten worden als zij ziek zijn.

Niet eten is een ernstig ziekteverschijnsel en hier kan een parkietje in enkele dagen aan overlijden. Zwarte poep duidt op niet eten en is zeer ernstig. Als je vanavond nog mogelijkheid hebt om naar een arts te gaan, dan moet je dat doen. Morgen kan wel eens te laat zijn.

Krabben kan duiden op een huidinfectie of mijten. Veren plukken kan om dezelfde reden gebeuren. Dit kan ook een gedragsstoornis zijn, maar voor nu lijkt het op een ziekteverschijnsel.

Sta er niet van te kijken als je parkietjes moeten blijven, zodat zij dwangvoeding en vitaminen (en evt. medicatie) toegediend kunnen krijgen.

JonathanMaurel

ik krijg de andere fotos er niet op gezet, ook was ik vergeten te melden dat mijn parkietjes last hebben van "staartwippen"
en dat is erg om te horen want ik zit nu zeker nog 2 weken zonder geld.. en ik denk niet dat ik het over mijn hart zou kunnen krijgen als één van de 2 parkietjes zou sterven, bedankt voor je reactie !

Loeky

Ik zou het advies van Wendy zo snel mogelijk opvolgen ook al zit je zonder geld. Ik ben bang dat het anders het niet goed af loopt voor je parkiet (en). Er valt vast wel wat te regelen met een vogelarts en anders kun je misschien geld lenen van familie/vrienden?

Als je huisdieren aanschaft is het handig om wat geld opzij te zetten voor een eventueel vogelarts bezoek.

Veel sterkte.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

JonathanMaurel

ik ga het morgen proberen te regelen met een dierenarts, want ik kan enkel 50 euro lenen van een vriend en dat is zondagavond. hopelijk doet de dierenarts niet moeilijk  :), bedankt voor de reacties

*wendy*

Tsja, die kosten horen er nu eenmaal bij. Jij bent verantwoordelijk voor hun gezondheid en daar hoort een dierenarts bij. Jij bent zelfs wettelijk verplicht een ziek dier te helpen.

Dus morgen naar een vogelarts. Ik weet niet waar je woont?

En vanaf nu geld opzij zetten voor de vogels. Want geen geld, is geen goede reden om ze géén medische hulp te verschaffen!

JonathanMaurel

Heb je volledig gelijk in , woon in Turnhout :) komt goed morgen

*wendy*

Da's Belgenland.. Misschien heb je wat hieraan:

Belgische Vogelartsen:
Antwerpen

Cleynen M.
Hendrik Consciencestraat 17
2970 Schilde
033834078

Drs . v/d Cruysen
Rijkevorsel
03-3122437

H . Decock
Guido Gezellestraat 60
Aartselaar
03-8774241

Dr . Dieltjes
Villerslei 232
Schoten
03-6851342

Dierenkliniek Trigenio
(P.Coutteel & T.Verbeek)
Dorsel 38
Nijlen
03-4819255

C . Van den Wijngaert
Wilrijk
03-8085926

Dr . v/d Wouwer
Heuvelstraat 18
Vorselaar
014-518267

Ilse Castelijns Dierenartsenpraktijk 't Hof
Nieuwstraat 19
B-2910 Essen
België.
Tel:03-667.62.63

Laat je weten hoe het gegaan is?

JonathanMaurel

ik ga deze proberen http://www.a-bel.be/#/home/
omdat mijn ouders daar hun hond hadden binnegedaan met demodex (heel erge ziekte)
en hij was daarvan genezen
alleen weet ik niet of zij ook vogels doen, maar dat zal ik morgen wel weten :D en ik laat zeker weten hoe het gegaan is

*wendy*

http://www.a-bel.be/#/diersoorten/

Zij doen geen vogels. Beter er dan ook niet heen gaan. Zij zullen vaak niet 'erkennen' dat ze er niet genoeg vanaf weten, met als gevolg een slechte behandeling van je parkietjes. Daar zou ik mijn geld, dat je toch al niet veel hebt, niet aan besteden. Dan liever een klein stukje verder rijden. Met een half uurtje zit je bij een goede vogelarts..