zacht ei

Gestart door grasParkiet2, april 22, 2013, 09:28:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grasParkiet2

Hoi, dit gaat over valkparkieten maar geld natuurlijk ook voor grasparkieten en op dit forum zijn meer mensen online.

Mijn valkjes hebben voor het eerst een nestje gemaakt en op de 4 de dag was er een eitje kapot. Vanochten waren de 2 andere eitje ook kapot. Ze waren niet kapot gebeten er zat gewoon een barst in. Nu ligt er niets in het nest en zijn ze helemaal in de war.

Zelf dacht ik dat de eierschaal heel dun was wat kan ik hieraan doen? Want als ze eruit komt eet ze heel veel sepia.

Alvast bedankt.

*wendy*

Sepia is nou niet de beste manier van kalkvoorziening. Erg zout. Beter geef je in plaats hiervan een mineralenblok met jodium, altijd belangrijk, maar helemaal in de broed.

Goed inlezen voor het kweken is erg belangrijk. Je dient hoe dan ook onbeperkt aan te bieden: grit, maagkiezel, kalk, eivoer, zaadmengsel voor de kweek..

Goede kalkmiddelen: http://www.avian.nl/NL/Calcium-preparaten.html of calcitad (in overleg met vogelarts)

grasParkiet2

Ze hebben, maagkiezels, eivoer, appels, zaad, onkruidzaad, vers water met appelazijn en sepia maar daarvoor ga ik dan iets anders zoeken.

Zijn dat die roze blokjes?

*wendy*

Ik mis grit, in je lijstje (of zit dat samen met de maagkiezel?)..

En ja dat zijn de roze blokjes, maar dan wel die waar op staat: jodium, lodine of iodine..

En zorg ook voor kalk!

En alleen appel is niet heel gevarieerd qua groenvoer: dus probeer meer aan te bieden voor de nodige vitaminen. Vitaminedruppels (Multi, zie ook de website van Avian) zijn ook aan te raden.

grasParkiet2

ja git zit er bij.
En ze hebben nu een roze blokje erbij in de kooi.

En heb al veel verschillenden dingen van groenten en fruit geprobeerd: peer, witlof, selderij, banaan, wortel, komkommer, mandarijn, aardbei.

Ze eten af en toe wel brood. Maar daar zit natuurlijk niet zoveel in aan vitamine. Maar ze willen niets anders eten en hang het dan een week in de kooi maar kan het elke dag weer weg gooien.

*wendy*

Brood bevat ook veel te veel zout..

Wat gemakkelijk gegeten wordt is vaak: andijvie, basilicum, spinazie,..

Probeer die dingen eens. En de aanhouder wint hoor ;-) Dus gewoon blijven aanbieden, elke dag weer. En probeer het eens op verschillende manieren. Een krop andijvie kan je bijvoorbeeld helemaal kleddernat maken en die op een plateau leggen. Je kan er ook wat bladeren vanaf scheuren en aan een touw of aan knijpers ophangen aan de tralies, favoriete speeltjes of bij favoriete stokjes. Je kan het ook fijnsnijden en in een bak met water leggen. Dit geldt ook voor basilicum, wat je als plantje kan aanbieden, maar wat je ook in een bak met water kunt leggen of afgeknipt met een knijper aan het gaas kan bevestigen. Spinazie idem dito.

grasParkiet2

oke dank je wel ik ga mijn best doen om al mijn vogels (6 stuks) eens aan andere groenten en fruit te krijgen dan appel

Sara

Goed gewassen wortelloof werkte hier heel goed toen er aan andere groenten en fruit nog niet geproefd durfde te worden. Zoals gezegd is, er is vanalles om uit te proberen, de aanhouder wint.  :)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

grasParkiet2

Ben vandaag met haar naar de VA geweest want ze zat heel stil. Ze heeft daar een magnesium + calcium injectie gehad. Verder was ze gezond. Tijdens het wachten tussendoor heeft ze haar 5de eitje gekregen en die was meteen kapot. Veel te zacht dus. Ze heeft nog 1 heel eitje waar de man goed op broed.

Ze moet elke dag 2-3 druppels magnesium + calcium .

Hij zei ook nog dat het zaad 1/3 van de schijf is verder is er 1/3 groente en 1/3 fruit. Voor alle vitamine en mineralen die ze dus te kort kunnen komen. Zaad is niet kompleet. Ze worden er alleen maar dik van en er is geen 'goed' zaad. Ook extra-vital niet. Alle stoffen zijn vaak al uit de droge zaden. Je kan beter kiemzaad geven en de planten. Want dan komt alles vrij uit de zaden.

*wendy*

Ach ja en zo denkt iedereen er weer anders over. Verbaast me dat hij niets gezegd heeft over pellets ;)

Goed dat je naar de VA bent geweest. Voor de volgende keer weet je dus: voorzie in genoeg calcium! Zoals ik je al gezegd had.. Hetzelfde geldt voor het groente en fruit. Om het nog maar even te citeren:

Citaat van: *wendy* op april 22, 2013, 11:05:57
En zorg ook voor kalk!

En alleen appel is niet heel gevarieerd qua groenvoer: dus probeer meer aan te bieden voor de nodige vitaminen. Vitaminedruppels (Multi, zie ook de website van Avian) zijn ook aan te raden.

Dus je weet waar je mee aan de slag moet ;)