2e parkiet toch niet zo'n goed idee??

Gestart door Wendy1706, april 18, 2013, 15:53:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wendy1706

Hallo allemaal!

Ik heb een beetje hulp nodig.. Ik heb een Engelse grasparkiet, hij is nu 5 maanden oud. Het is echt een schatje! Ik kan er alles mee doen. Maar omdat ik vond dat hij te vaak alleen zat, heb ik gisteren een 2e grasparkiet erbij gehaald. Dit is geen engelse grasparkiet, maar een "gewone" grasparkiet. Hij is 7 weken oud.  De vrouw in de dierenwinkel zei dat hem gewoon bij de andere in de kooi kan zetten. Maar mijn engelse grasparkiet wil helemaal niets van t nieuwe grasparkietje weten... Ook probeerd die nieuwe grasparkiet steeds te bijten, en dat doet hij niet op een lieve manier... Mijn vinger is ook al de dupe geweest... Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.. Wie kan mij helpen?

*wendy*

#1
In aparte kooien aan elkaar laten wennen is soms een betere manier. Dus als je een reservekooi hebt, kan je daar de nieuwe even in laten vertoeven. Heb je die niet, laat ze dan even gezamenlijk vliegen. Dan is er geen territorium om te verdedigen. In de tussentijd kan jij de inrichting van de kooi helemaal omgooien. Als ze er dan weer in gaan, is het voor allebei nieuw en gaat het vast wat beter.

Daarnaast is het belangrijk er niet als 'mens' naar te kijken. Ze zullen toch uit moeten gaan maken wie de baas is en daarbij kan af en toe in de staart of in de pootjes gebeten worden. Belangrijk is dat er hierbij geen bloed vloeit of dat het op een andere manier uit de hand loopt. Zolang het niet uit de hand loopt, is het belangrijk niet in te grijpen, maar het ze zelf uit laten maken. Des te eerder is bepaald wie de baas is, en dan is de rust teruggekeerd.

En tot slot: het zijn groepsdiertjes, dus je hebt er zeker goed aan gedaan er een maatje bij te halen ;) Dat ze niet na 24uur de beste maatjes zijn, is vrij normaal ;)

Wouter

#2
Citaat van: Wendy1706 op april 18, 2013, 15:53:59
De vrouw in de dierenwinkel zei
Tja, daar begint het al. Helaas hebben medewerkers van dierenwinkels vaak niet de expertise die nodig is om goed voor een dier te kunnen zorgen, je kan het dan inderdaad beter hier even vragen. Gewoon even een tip voor de volgende keer. ;)

Goed, om antwoord te geven op je vraag. Dit is heel normaal gedrag. Parkieten moeten even de rangorde bepalen, en dat gaat er soms wild aan toe. Meestal gaat het naar een paar dagen/weken wel weer wat beter. Op de site en op het forum staan veel tips beschreven. Gebruik de zoekfunctie maar even. ;)

Citaat van: *wendy* op april 18, 2013, 15:58:52
In aparte kooien aan elkaar laten wennen is soms een betere manier. Dus als je een reservekooi hebt, kan je daar de nieuwe even in laten vertoeven. Heb je die niet, laat ze dan even gezamenlijk vliegen. Dan is er geen territorium om te verdedigen. In de tussentijd kan jij de inrichting van de kooi helemaal omgooien. Als ze er dan weer in gaan, is het voor allebei nieuw en gaat het vast wat beter.
Tja, van de "twee kooien" methode ben ik niet zo'n fan, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Wendy1706

#3
Dankjewel voor de reacties! Ik hoop echt dat ze goede "buddy's" gaan worden! De kooi heb ik al helemaal veranderd! Maar mijn engelse grasparkiet vindt het maar niks. Ook draait hij zijn rug naar de nieuwe parkiet. Hij reageert er niet eens op  :-\ een 2de kooi heb ik niet. Hoe lang duurt het voordat ze een beetje gewend zijn aan elkaar?

Geen MSN taal graag. Begint klein, eindigt meestal met 'n woordenboek.

*wendy*

#4
Daar zijn inderdaad de meningen over verdeeld. Dat is - denk ik - vooral omdat mensen het vaak verkeerd opvatten en dan als volgt doen: in aparte kooien, en dan een week (of zelfs 2 weken) apart van elkaar houden, zonder naar het gedrag van de vogels te kijken. Als de vogels na 2 uur al aangeven naar elkaar toe te willen, is het ronduit cru om ze evengoed uit elkaar te houden. Op die manier vind ik het ook geen goede oplossing.

De beste manier vind ik persoonlijk: buiten de kooi kennis laten maken en in de tussentijd de inrichting van de kooi veranderen, zodat het voor beiden nieuw is. Maar ik vind het ook afhankelijk van de omstandigheden. Als een parkiet al 5 jaar alleen zit en je niet zeker weet hoe hij zal reageren, dan kan het voor de baasjes vaak 'veiliger' en meer 'rustgevend' zijn als zij even in aparte kooien aan elkaar mogen wennen. Maar nogmaals: het is dan wel belangrijk de signalen op te pikken en ze niet langer uit elkaar te houden dan strikt noodzakelijk.

Dit als toevoeging op mijn reactie. Maar zelfs 'niets doen' kan in deze situatie voldoende zijn. Aangezien het, zoals Wouter al aangeeft, normaal gedrag is om de rangorde te bepalen. Zolang dit niet uit de hand loopt, is 'niet ingrijpen' het beste.

En, om antwoord te geven op de laatste vraag: dit kan 2 minuten (dat ze elkaar direct leuk vinden) tot een paar weken duren, zoals Wouter al aangaf.