Bruine vlekjes neusdop

Gestart door 2BFielicious, april 14, 2013, 12:27:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

2BFielicious

Hallo allemaal,

Mijn parkietje Stitch is alweer 2 jaar (en ze is zooo leuk :D ) en uit het niets krijgt ze deze bruine vlekjes op dr dop.
Nu las ik wel dat bij popjes inderdaad de dop naar bruin kan gaan verkleuren maar dat het ook een mijt kan zijn.

Stitch is net flink in de rui geweest, maar verder gedraagd ze zich zoals altijd, vliegt en speelt wat af, eet en drinkt goed en fluit als een malle haha.

Bij de topics kon ik na wat zoeken nog geen foto's vinden van een dop die gewoon verkleurd naar bruin, dus kan iemand mij vertellen of dat er zo uit ziet als bij mijn parkietje of dat dit toch op iets anders lijkt als mijt?

De eerste drie foto's zijn van vandaag.
De laatste foto is van ca. 1,5e week geleden en toen was er nog niks te zien op dr dop.

Groetjes, Sophie.

DobbyFloppy

Als ze naar wit verkleuren is het broeds, en als ze een bruine houterige neusdop krijgen is dat een gewone poppendop.
Of het verder een mijt is durf ik niet te zeggen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

2BFielicious

#2
Hallo DobbyFloppy.

Toen ik dr kocht was dr dop knalpaars en dacht iedereen dat het een mannetje was. Toen later werd ze een beetje ziekig, dus meteen naar de VA gegaan natuurlijk en bleek hij een zij te zijn (maar toen ik de foto liet zien van hoe dr dop er eerst uit zag, zei de VA dat dat een jongetje was.. zelfde diertje haha.. maar goed, ze is echt een popje). 
Uiteindelijk is dr dop al een jaar of langer superlichtblauw met witte ringetjes om dr neusgaatjes.
Bruin is het nog nooit geweest. Is dat na een bepaald aantal jaar?

Ik bedenk me net dat er een nieuw houten vogelspeeltje in de kooi hangt die ze flink heeft toegetakeld met knagen en er allemaal "sprieten" hout aan zitten en begin ineens te vermoeden dat het daar vandaan zou kunnen komen. Dat ze zichzelf er mee prikt of dat het afgeeft. Want mijn vingers worden ook bruinig van dat hout.

Bedankt voor je reactie hoor! :D

DobbyFloppy

Wit met blauw is een poppendop tot 6 maanden.
Bruin is vaak een gewone poppendop, als deze lichter verkleurd is ze broeds.
En als je het niet vertrouwd gewoon naar de V.A met je parkietje
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

2BFielicious

Hm, ik denk niet dat ze ziek is. Of weet ik eigenlijk wel zeker. Ze is hartstikke vrolijk en zit continue mee te zingen en wil overal mee naartoe.
Maar bij ons in de dierenwinkel zit tegenwoordig ook een dierenartsenafdeling van de kliniek waar ik sowieso met haar naartoe zou gaan. Zal het daar eens vragen.

Maar Stitch is nu dus al 2 jaar en heeft altijd een licht blauwe dop met witte ringen gehad. Dan loopt ze gewoon achter met het bruin worden van de snavel ofzo?

*wendy*

Heb je ook eens een foto van haar als jonkie?

Ik zie niet direct mijt, maar wel een echte poppendop, vandaar dat ik benieuwd ben naar een foto van haar als jonkie.

Bruin worden van de snavel kan al gebeuren als ze 4 maanden zijn, maar het kan ook duren tot ze anderhalf à 2 jaar oud zijn, maar dat zijn wel uitzonderingen. De meeste poppendoppen zijn met een jaar wel bruin verhoornd.

2BFielicious

Hallo *wendy*

Bedankt voor je reactie! :D
Ik wist serieus niet dat dat bruin worden nog na 2 jaar kon gebeuren.

De eerste foto is van toen ze denk ik net 2 of 3 weken bij mij was. Toen was de dop al lichter aan het worden.
Daar had ze ook nog van de streepjes over dr hele hoofdje en dat is na de eerste rui die ze had weggegaan.

De tweede foto is een jaar later. Lichtblauw met wit.
En sindsdien is dr dop altijd keilichtblauw gebleven.

Heb Stitch op 22 april 2011 gekocht, dus heb haar deze maand 2 jaar. :D

*wendy*

Op de eerste foto is zij nog erg jong. De neusdop zal daarna vermoedelijk al snel lichter gekleurd zijn.. Op basis van die foto had ik gezegd: vermoedelijk pop, maar maak over 2 weken nog eens een foto ;-)

Op de tweede foto zie je al duidelijk een verhoorning op de dop, wat duidt op een popje. Die verhoorning hoeft niet helemaal bruin te zijn, maar kan ook witter zijn, zoals bij jou popje het geval is. De dop is hier al duidelijk niet glad meer, zoals bij een jong popje.

2BFielicious

De bruine vlekjes worden nu weer steeds minder en lijkt er op dat ze weer gewoon een heel heel lichtblauwe neusdop met witte kringetjes krijgt.
Toverballetje! :D