Overgevend popje

Gestart door Melina10, april 14, 2013, 11:43:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Melina10

Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar een popje bij mijn mannetje (grasparkieten). En gaat allemaal goed.
Maar nu is het popje al ruim een half jaar aan het overgeven en het gaat maar niet over. We zijn meerdere malen naar een vogel arts geweest maar er is niks uitgekomen. Het braaksel en de ontlasting zijn gecontroleerd en er is een monster uit de krob op genomen. En dat was gelukkig allemaal schoon. Ze heeft toen antibiotica gehad maar dit kwam er met de zelfde vaart weer uit.  Een andere arts dacht dat het wormen konden zijn en ik heb haar nu laten behandelen met anti-parasiet.
Ze zit na het overgeven onder het slijm en bruine smeurie. Ze zit bol en het verenpak is niet egaal, ze heeft koude poten en waterige ontlasting. Ook slaapt ze veel.

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen vertellen wat dit kan zijn en wat ik er aan  kan doen!

DobbyFloppy

Het lijkt me dat er toch wel iets aan de hand is, misschien naar een andere vogelarts?
Lijkt me niet dat je naar de vogelarts gaat en deze vervolgens niks ken vinden.
Misschien even de waterige ontlasting laten onderzoeken.
Ik zit momenteel ook met en valkje die niet helemaal lekker is en ik heb momenteel contact met mijn V.A via de email.
Hij heeft tegen mij gezegd dat als de situatie niet verbeterd ik dan even met haar moet langskomen voor een bloedonderzoek. Misschien helpt dit voor jou parkietje ook?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Melina10

Bij welke vogel arts zit jij? Misschien kan ik hier ook even naar mailen?

DobbyFloppy

Ik zit momenteel bij Dierenziekenhuis Drachten.
Het emailadres is op de site te vinden, de Vogelarts daar is Anton Beijer, ook kun je even een berichtje achterlaten op hun facebookpagina.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Loeky

Dat klinkt niet goed. Op onze site kun je adressen van vogelartsen vinden. Ik weet niet waar je woont, maar Feld is een goede
vogelarts. Hij zit in Amersfoort. Ik zou inderdaad een andere vogelarts proberen zoals al geadviseerd werd. Heb je een warmtelampje want het is belangrijk dat
je vogeltje goed warm blijft en ik zou haar ook in een aparte kooi zetten. Eet ze wel wat? Het is wel belangrijk dat ze eet anders
gaat ze snel achteruit.

Veel sterkte gewenst!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Melina10

Ik woon zelf in noord holland. Ik heb geen warmte lampje, is er nog iets anders waarmee ik haar goed warm kan houden?
Andere kooi heb ik geprobeerd, maar ze willen perse met ze 2en in het hok haha
Ik heb nu alle vogelartsen in noord holland gemaild en uitgelegd wat er aan de hand is.

*wendy*

Jeetje, dit parkietje is toch echt doodziek hoor!

Morgen, of liever nog vandaag, langs met haar naar een vogelarts. Dierenkliniek Centrum Oost in Amsterdam (dr. Van Doormalen) zit misschien bij je in de buurt?

Melina10

Tot nu toe heeft 1 dierenarts terug gemaild en zij dat het de megabacterie kon zijn.

*wendy*

ja, dat kan, samen met nog 10 andere mogelijkheden ;-)

Hoop dat je vandaag naar een (andere) vogelarts gaat, want ik vrees dat je anders te laat gaat zijn, als je dat nu nog niet bent...

Sterkte.

Parkieten-Freak

Citaat van: *wendy* op april 15, 2013, 08:33:07
ja, dat kan, samen met nog 10 andere mogelijkheden ;-)

Hoop dat je vandaag naar een (andere) vogelarts gaat, want ik vrees dat je anders te laat gaat zijn, als je dat nu nog niet bent...

Sterkte.

En dat laatste vrees ik ook Wendy.
Kortom Melina10: haast is geboden, je parkietje heeft echt dringend medische hulp nodig!


DobbyFloppy

Toen ik vorig jaar merkte dat mijn grasparkietje ziek was heb ik direct gekeken naar de dichtsbijzijnde v.a, en dezelfde dag nog naar de v.a gegaan.
Een parkietje ken langer ziek zijn dan wij denken, dus als je merkt dat je parkietje ziek is direct in actie komen.
Als de v.a dan zegt er is niks aan de hand, gewoon naar een andere v.a gaan. Een parkietje dat symptomen van ziekte vertoont is ook gewoon ziek.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Melina10

Hoi hoi,

Ik heb reeds contact gehad met een vogelarts. Ontlasting opgestuurd en daar is uit gebleken dat er bij mijn popje een mega bacterie is ontdekt. Ik heb nu medicijnen voor haar. Een anti schimmel en een anti braak. Tot nu toe, gebruik het nu 12 dagen en nog niet echt duidelijk verbetering, v.a. Gaf ook aan dat het lang kon duren helaas. Duimen maar voor mijn kleine Lola!

DobbyFloppy

Ik moest mijn valkje 2 maal daags haar medicatie geven gedurende 7 dagen. Na nog geen verbetering heb ik gewoon weer contact gehouden met de va.
Dus als je het niet vertrouwd hou gewoon even contact met je v.a.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Bij MB dien je minimaal 21 dagen, doch liever zelfs 28 dagen te behandelen. Het is een zeer ernstige ziekte, waar je parkietje ook altijd vatbaar voor blijft. Zodra hij/zij in de rui raakt of extra stress heeft, steekt het vaak weer de kop op.

Na de behandelingsperiode is het verstandig het water aan te gaan zuren met appelazijn, je parkietjes geen fruit, honing en andere dingen met suiker meer te geven en de weerstand hoog te houden door 2 à 3 keer per week een goede multivitamine door het water te doen (ipv de appelazijn op die dagen). Kijk voor de multivitaminen maar eens hier: http://www.avian.nl/NL/Vitaminen-vloeibaar/AviPro-Multivitamin.html

Ook reiniging van de kooi is erg belangrijk. Je dient niet te overdrijven met ontsmetten (want dan houden ze geen natuurlijke weerstand), maar de kooi MOET echt elke week grondig gereinigd worden met een GOED reinigingsmiddel (bijvoorbeeld BacteriCid van Avian). Voer en waterbakjes elke dag met heet water schoonmaken. En de onderbak 2 maal per week schoonmaken (ontlasting kan besmetting veroorzaken). Bij warm weer is het belangrijk ook 2 maal daags het water in de drinkbakjes te verschonen. Groente en kruiden bovendien nooit langer dan een paar uur laten hangen in de kooi en goed afwassen voor je het geeft. 

Daarnaast raad ik je aan met enige regelmaat de ontlasting te laten controleren, ook als er geen symptomen zijn. Belangrijk is dat de ontlasting binnen 24uur gecontroleerd wordt, ivm de betrouwbaarheid. Doe dit in het begin zo vaak mogelijk (elke 2 maanden bijvoorbeeld). Bij goede resultaten kan je dit uiteindelijk op eens per half jaar houden. Op deze manier ben je er steeds op tijd bij als de mega bacterie weer de kop op steekt en ga je dus behandelen voordat er symptomen zichtbaar worden. De behandeling én de ziekte worden op deze manier een kleinere aanslag op het lichaam dan wanneer je wacht op de symptomen.

Sterkte. En mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Ik heb hier ook een MB-parkietje, en die heb ik nu zo gezond als hij nog nooit geweest is ;) Hij heeft inmiddels al een jaar geen MB meer, terwijl ik daarvoor elke 2 maanden aan het behandelen was!

Melina10

Hoi hoi, n een tijdje aankijken gaat het nog niet super goed met lola.
Ze geeft nog steeds over en zit delen van de dag stil en bol te slapen ergens buiten dr kooi.
Heeft hier iemand nog iedeen wat het zou kunnen zijn?

Kleintjes

Terug naar de vogel arts.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Melina10

Wat ik me nu eigenlijk afvraag, kan het overgeven ook komen als ze niet genoeg grit/maagkiezel naar binnen krijgt? Dat het niet goed vermalen word van binnen? Groetjes

foxie13

Ik denk dat de vogelarts hier antwoord op heeft :-)

Sara

Overgeven is daar volgens mij geen normaal gevolg van. Ga alsjeblieft zo snel mogelijk terug naar een goede vogelarts, in plaats van zelf verklaringen te zoeken of ons te laten uitzoeken wat er mis is. Dit is absoluut niet iets waarbij je tijd moet verspillen, want jouw berichtje beschrijft een enorm ziek parkietje dat zeer dringend deskundige hulp nodig heeft.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes