overstap pap/pellets

Gestart door Vogellied, april 13, 2013, 15:19:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vogellied

hoi allemaal, mijn parkietje heeft vanaf 5 weken handopfok gehad, met nutribird. hij is nu acht en een halve week, eet al trosgierst, maar wil maar niet over op pellets. Ik geef hem nog 1 voeding per dag, de laatste tijd onregelmatig (dan weer 's ochtends dan weer 's avonds) zodat hij niet zal wachten op het moment dat hij eten krijgt maar ook zelf wat probeert. Hij doet alleen niet veel met de pellets. Zelfs naar een papje van pellets kijkt hij na één hapje al niet meer om. heeft iemand nog ideeën voor me?

DobbyFloppy

Parkietjes zijn ook eigenlijk zaadeters. En overstappen naar pellets is zoals je al gemerkt heb nog niet zo makkelijk.
Heb je ook al geprobeerd te zoeken met de zoekfunctie?
Misschien heb je iets aan dit topic:http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,22225.msg126356.html#msg126356
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Vogellied

Ik zit er ook aan te denken als het écht niet lukt om hem zaad te geven, maar ik hoop dat hij aan de pellets raakt om een eenzijdig dieet te voorkomen(alleen de lekkere zaadjes eten) zo'n omschakelingsschema is met pap wat lastiger, ik ben begonnen om pellets door de pap te doen, en dit langzaam op te bouwen, maar de pellets spuugt ie gewoon uit.

Misschien ligt het ook wel aan het merk, dat hij het uitspuugt omdat hij ze niet kan vermalen, en ze daarom uitspuugt. Zoiets stond er ook in het topic waar jij me de link van stuurde. Ook nutribird.  :(

DobbyFloppy

Ik zelf zou gewoon overstappen op zaad. Ik haal bij petsplace gewoon een zakje voor huismerk, maagkiezel of grit roze vitamineblok en zak onkruidzaad. Ik ken gemiddeld 3 tot 4 dagen met een bakje doen. Ik heb zelf 2 grasparkieten en 4 valkjes en ik hoef maar 2 x per week het voer te verversen.
Snoepzaad niet geven, zitten veel suikers in en verder zorgen voor wat groente kom je al een heel eind
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Om zeker te weten dat ze niet eenzijdig eten, dien je een gevarieerd zaadmengsel aan te bieden en zoveel te geven dat zij het precies oplusten. En dus pas vervangen als alles op is. Dan kunnen ze ook niet gaan snoepen. Als aanvulling 2x per week eivoer, 4x per week groente/fruit/kruiden, 2x per week vitaminedruppels door het drinkwater en de rest van de week appelazijn, dan biedt je een veelzijdig dieet aan.

Overigens: haal in het vervolg een parkietje pas op als deze minimaal 7 weken oud is en door de ouders is grootgebracht. Papjongen geven vaak op de langere termijn problemen (gedrag én gezondheid). Bovendien is het cru om een jonkie bij de ouders weg te halen als daar geen goede reden voor is!!

En nog iets: een parkietje van 5 weken oud eet nog niet geheel zelfstandig, maar had toen al gewend moeten worden aan normaal voer.

2BFielicious

#5
Ik heb ook echt verwoedde pogingen gedaan om mijn parkietje op pellets te krijgen.
Uiteindelijk vond de VA het prima om haar op Xtravital te laten.
Ze krijgt elke dag opnieuw 7,5 gram eten zodat ze niet kan sorteren (al gooit ze wel stug de rozijnen er uit) en dan nog een kwart schepje fruitzaad in een apart bakje. En grit in een apart bakje. En sepia en mineralenblokje. En zo heel af en toe een beetje trosgierst, meestal als beloning voor iets. Elke dag een stukje aardbei, banaan of appel of iets van wortel of tomaat. En 1x in de week een half speldenknopje kaas.
En natuurlijk vers water.
En als ze in de rui is krijgt ze roosvicee gele dop, al is ze daar toch niet heel erg dol op merk ik.


EliseAvi

Die van mij zitten ook op Xtravital, en gooien alle 4 inderdaad ook de rozijnen eruit  ::)

Ik zou in jou geval het kleintje gewoon op zaadmengels overzetten inplaats van pallets. Eventueel als hij/zij groter is kan je m alsnog overzetten op pallets.

Vogellied

oké dank jullie wel allemaal! XtraVital is dus een zaadmengsel dat aan te raden is?

DobbyFloppy

Over de sepia, deze kun je er beter uithalen, bevat namelijk erg veel zout. En anders even in een bak met water leggen zodat het meeste zout eruit ken. En even een paar keer het water verversen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

2BFielicious

Citaat van: DobbyFloppy op april 14, 2013, 15:30:20
Over de sepia, deze kun je er beter uithalen, bevat namelijk erg veel zout.

Op het begin dat ik die van mij had at ze die dingen alsof het snoepjes waren. Maar nu hangt het al maanden onaangeraakt in de kooi. Maar als het niet nodig is dan kan het er net zo goed uit dan. :D

DobbyFloppy

Ik wist het eerst ook niet hoor.
Maar als je hem in wat water legt ken het zout eruit trekken, dit een paar keer erhalen en het meeste zout is eruit
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Citaat van: Vogellied op april 14, 2013, 14:55:33
oké dank jullie wel allemaal! XtraVital is dus een zaadmengsel dat aan te raden is?

Xtra Vital is een goed zaadmengsel, MITS je ze eerst het bakje helemaal leeg laat eten alvorens nieuw te geven. Het zaadmengsel nodigt namelijk erg uit tot snoepen, waardoor de meeste vogels die dit zaadmengsel krijgen, niet alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen.

Het is wel een duur zaadmengsel. Er zijn zaadmengsels die net zo goed of zelfs beter zijn, die ook nog eens veel goedkoper zijn.

Ik heb zelf gewoon een simpeler zaadmengsel (deli nature premium), dat ik verrijkt heb met andere zaden, zoals onkruidzaad. Andere goede zaadmengsels zijn bijvoorbeeld de AviSeed grasparkieten complex of de versele laga premium. Het belangrijkste is dat het veelzijdig is en dat ze alles opeten!

Vogellied

dat heb ik inderdaad gelezen, super bedankt voor de andere tips!

Wouter

Citaat van: *wendy* op april 14, 2013, 15:44:37
Ik heb zelf gewoon een simpeler zaadmengsel (deli nature premium), dat ik verrijkt heb met andere zaden, zoals onkruidzaad. Andere goede zaadmengsels zijn bijvoorbeeld de AviSeed grasparkieten complex of de versele laga premium. Het belangrijkste is dat het veelzijdig is en dat ze alles opeten!

Tot slot zit in XtraVital wel nog eivoer. Als een ander zaadmengsel wordt gebruikt dient er wel wat eivoer bij gegeven te worden.