5 jaar oude grasje bij jonge valkparkiet zetten?

Gestart door ChildoftheWestwind, april 10, 2013, 12:15:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChildoftheWestwind

Hoi Allemaal!

Ik heb een dringende vraag met nogal een ingewikkeld verhaal haha. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! ;D

5 jaar geleden toen ik op de middelbare school zat (in Nijmegen) had ik een grasparkietje gekocht (whisky) een beetje een watje maar echt een schat. Toen ik 3 jaar later op kamers ging in Maastricht bleef mijn grasje bij mijn ouders. Helaas zat hij veel alleen en heb ik een 2e grasje erbij gekocht (Scotch) heel lief en leuk maar na zijn 'puberteit' bleek het een echt baasje te zijn en hij 'terroriseert' Whisky nogal in de kooi. En dat vind ik niet leuk! Ze zijn al een jaar samen maar naast spelen blijft hij gemeen naar Whisky omdat hij zo'n lieve goedzak is.

Nou hebben wij in ons studentenhuis een jonge valkparkiet die met de hand groot is gebracht. Hij is heel erg op mensen gericht en vond toen hij bij mijn ouders op vakantie was bij mijn ouders mijn grasjes echt eng haha!

Maar helaas nu mijn school weer begonnen is en mijn huisgenoot niet veel thuis is, is mijn valkparkiet ook erg veel alleen en die vind dat absoluut niet leuk, echt heel zielig.

Nou na dit hele verhaal is mijn vraag:
1. Zou ik mijn lieve grasje Whisky bij mijn valkparkiet in de kooi kunnen houden? En zoja hoe kan ik dat het beste doen?
2. Ik zal de grasjes Whisky en Scotch dan uit elkaar moeten halen, is dat erg?
Ik zou dan voor Scotch een nieuw baasje zoeken die ook parkietjes heeft (met meer zelfvertrouwen haha)

Alvast bedankt voor het lezen, en hopelijk kan iemand mij helpen :)

Groetjes Maaike

*wendy*

Als ik heel eerlijk bent, vind ik dat geen ideale oplossing. Het zijn2 verschillende soorten vogels, die ieder hun eigen soortgenootje als maatje dienen te hebben. dus voor het valkje een valkenmaatje en voor het grasje een grasparkietenmaatje.

Als het tussen je grasparkietjes écht niet klikt, kan je voor scotch een ander huisje zoeken en een rustiger grasparkietje voor whisky erbij halen. Voor het valkje dient dan een eigen maatje (een valkparkiet) gezocht te worden. 2 aan 2 kunnen ze wel gewoon bij elkaar zitten en is een grote kamervolière ook prima om ze met z'n 4en in te zetten.

Beide vogels zijn niet geschikt om alleen te houden. Dus het valkje alleen laten is eigenlijk ook geen optie. Whisky alleen gaan houden is ook geen optie. Dus ik raad je aan voor beiden een geschikt maatje te zoeken.

Loeky

Een valkparkiet bij een grasparkiet in de kooi zou ik niet doen. Ondanks dat ze parkieten heten is het toch een valkparkiet
toch een ander soort!

Kun je geen baasje voor de valkparkiet zoeken?
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

ChildoftheWestwind

Het zijn inderdaad 2 soorten, daar hebben jullie een goed punt. Alleen zit ik dan straks met 4 vogels in 2 verschillende huizen dat wordt nog ingewikkelder haha! Mijn valk en Whisky zijn wel erg lief allebei van karakter... Mijn valkparkiet is alleen een stuk tammer.

Mijn valkparkiet wegdoen is geen optie haha :p heb 'm zelf deels met de hand grootgebracht en het is echt mijn lieve schat.

DobbyFloppy

#4
Ik heb een grasparkiet gehad die opgegroeid is met een valkparkiet dus het kan wel, deze 2 deden mekaar niks vooral ook omdat het grasje niet beter wist.

Het kan wel maar het is echter geen aanrader.
Ik had 2 mannen en 1 pop (grasparkiet)L na overlijden van mijn lievelingsmannetje heb ik deze valkparkiet en grasparkiet overgenomen. Helaas heb ik dat grasparkiet mannetje weg moeten doen omdat hij niet overweg kon met het andere mannetje. Dus toen is mijn valkje komen te leven met 2 grasparkieten die haar gewoon accepteren.

In sommige gevallen zoals bij mij kan het goed gaan, maar over het algemeen zijn grasparkieten dominanter dan valkparkieten. Toen ik mijn 3 valkparkieten erbij kreeg werden deze eerst uitgetest door mijn vrouwtje, afgezien zij altijd al de baas is geweest hier.


Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Het is ook niet dat ze niet bij elkaar kúnnen. Over het algemeen accepteren ze elkaars aanwezigheid prima. Het zijn geen soorten die absoluut niet bij elkaar kunnen. Maar de vraag is of ze gelukkig zullen zijn. De verschillen tussen de twee soorten zijn dusdanig groot, dat ze écht allebei een eigen soortgenootje nodig hebben om zich mee te vermaken.

2 grasparkietjes en 2 valkparkieten zouden ook prima samen in een grote kamervolière kunnen. Maar ze dienen (uitzonderingen daargelaten) een soortgenootje te hebben als maatje. Gun je valkje het geluk en geef hem een maatje ;-)

DobbyFloppy

#6
Toen Sita een halfjaar oud was is het grasparkietje tweety geboren. Toen tweety oud genoeg was is die bij haar komen te leven. Dus die 2 weten echter gewoon niet beter. Tweety heeft nu een ander baasje zoals ik al vertelde.

Tuurlijk kan je het wel proberen maar de vraag is of die wel met elkaar overweg kunnen. En of ze dan echt wel gelukkig zijn.

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13