oude parkiet

Gestart door ronald462, april 03, 2013, 12:07:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ronald462

Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben sinds 1ste paasdag een parkiet. Deze parkiet is ongeveer 5 jaar oud en is nog nooit uit de kooi geweest sinds dat hij erin zit. De mensen van wie wij hem gekregen hebben konden niet voor hem zorgen. Hij heeft al die tijd bijna geen aandacht gekregen en stond in een vrij koude en donkere kamer. In de kooi zitten gelukkig wel speeltjes en eeen spiegeltje met wie hij vriendjes is.
Wij weten niet of hij nog kan vliegen.

We hebben van die sticks met honing gekocht, een mineralenblok en een parkietenbadje. Tot nu toe heeft hij helemaal niets nog aangeraakt.

Is het nog mogelijk om deze parkiet tam te maken? Heeft iemand nog tips?

Iris7

Goed dat je voor het parkietje wil zorgen!

Ik denk dat je hem nog wel tam kan maken, het zal dan wel veel geduld vereisen, maar in principe kun je iedere parkiet tam krijgen. Omdat je hem nog niet zo lang hebt, klopt het wel dat hij/zij niets heeft aangeraakt, ze hebben gewoon tijd nodig om te wennen. Het vliegen kun je introduceren door de kooi open te zetten en te kijken of je parkietje eruit wil.

Overigens, snoepsticks zijn niet zo goed voor een parkiet, omdat ze veel suiker bevatten.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

*wendy*

Veel geduld, veel tijd. Veel tegen 'm praten. Oefenen met trosgierst (eerst zorgen dat hij trosgierst kent). Vertrouwen winnen is de key en daarvoor is veel geduld en tijd nodig. Iedere vogel is tam te krijgen, ongeacht te leeftijd. Hoe tam een vogeltje wordt is in grote mate afhankelijk van het karakter van het vogeltje en van de tijd die je erin steekt.

Hij zal waarschijnlijk wel kunnen vliegen, maar zal conditie op moeten doen. Dit gebeurt alleen als je het beestje laat vliegen ;-)

Zorg voor een goed zaadmengsel, een mineralenblok (met jodium), eivoer (2maal per week), groente/kruiden (3-4 maal per week), aangezuurd water (met appelazijn, dagelijks). Als hij geen groente/kruiden eet, zorg dan ook voor 2 maal per week multivitaminedruppels (ipv de appelazijn, zie website Avian). Zorg ook voor een bakje grit/maagkiezel (permanent aanbieden, eens per 2 weken vervangen). Die snoepstokken zijn heel slecht voor je parkietje, omdat ze veel suiker bevatten. Gooi die dus maar weg ;-)

Ik begrijp dat dit parkietje alleen gehouden wordt. Vriendjes zijn met een spiegeltje klinkt mij in de oren als verstoord gedrag. Ik zou dan ook zeker een maatje erbij halen. En ja, dat kan ook bij een parkietje dat 5jr alleen gehouden is. Mijn Sky is ook 4jr alleen gehouden en heeft nu alweer ruim een jaar een maatje en is dolgelukkig. Al zijn gedragsgestoorde trekjes zijn bovendien verdwenen. Wel in aparte kooien aan elkaar laten wennen, totdat zij zelf aangeven naar elkaar toe te willen (dit kan al na een uur zijn, maar kan ook een paar dagen duren). De inrichting van de kooi veranderen en het spiegeltje verwijderen zijn dan ook aan te raden. Met een maatje (dit mag ook een jonger vogeltje zijn), zal je parkietje bovendien sneller tam worden.

Goed van jou dat jij dit parkietje een beter leven wil geven. Ik wens je veel succes en geduld toe. Als je nog vragen hebt, kan je die altijd hier stellen. Wel eerst even de zoekfunctie gebruiken ;-)

Neptunus

met veel geduld geloof ik zeker dat hij nog tam kan worden, en wennen zal hij zeker nog moeten.
geef hem daar dan ook de tijd even voor.
zelf praat ik veel tegen de vogeltjes als ik ze tam wil hebben en ga ook niet gelijk met mijn hand in de kooi.
dan duurt het natuurlijk wel een tijdje langer maar mij persoonlijk maakt dat niet uit , heb geduld genoeg.
jammer dat de vogel altijd in een donkere kamer heeft gestaan, licht en ook zonlicht is voor een vogel echt wel nodig.
ik vind het goed van je dat je hem hebt overgenomen , en wens je veel succes met hem.

Loeky

Wat goed dat jullie dit parkietje hebben overgenomen.
Verwen hem of haar maar goed en geef hem/haar veel aandacht want dat verdient deze
parkiet.

Ik weet niet of je hem/haar nog tam krijgt maar is dat belangrijk voor jullie?
Mijn parkieten zijn niet tam, maar ik geniet daarom niet minder van ze!

Als je weg gaat zou ik een radio aanzetten zodat hij/zij zich niet zo eenzaam voelt.

Succes :) en welkom op het forum!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19