Graven in voerbakje door pop

Gestart door Louike, april 02, 2013, 15:12:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Louike

Gezien de periode van het jaar heb ik het broedblok aan de kooi bevestigd. Ik heb een nieuw koppeltje samengesteld, deze zijn beide een jaar oud nu. Beide zijn duidelijk in de stemming en hebben veel interesse voor elkaar. Man doet de hele dag poging de pop de versieren en geeft de pop eten uit de krop. De pop probeert constant manieren te vinden om te ontsnappen. Ook is haar neusdop donkerder gekleurd en van structuur verandert.

Alles wijst erop dat het koppel in de broedstemming is, echter is er een probleem. De pop toont totaal geen interesse in het broedblok en zit constant in het voerbakje wat aan de buitenkant van de kooi hangt. Hierin graaft ze en gooit het zaad naar buiten. Ze zit er dan echt helemal in, dit heb ik nog nooi meegemaakt! Het lijkt erop alsof ze het voerbakje aanziet voor een broedplek. Ik heb ook al een webcam opgehangen en de beelden opgenomen. Bij thuiskomst bekeken en ze zit echt om de haverklap in de voerbak en niet in het broedblok...... iemand ervaring met dit fenomeen en wat kan ik hieraan doen?

*wendy*

Kleinere voerbakjes, waar ze niet in passen gebruiken?

Heb je ervaring met kweken? Het klinkt een beetje alsof je een broedblok hebt opgehangen 'omdat het de tijd van het jaar is'. Veel inlezen is echter van groot belang voordat je begint met kweken.

Louike

#2
Ja ik heb ervaring met het broeden (dit is het 3e koppel waar ik mee broed, om de zoveel jaar een ander koppel), maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Kleinere bakjes gaat niet, past niet in de kooi...

*wendy*

Iets meer "out of the box' denken is wel gewenst. Een plan afwimpelen van: dat past niet in de kooi is wel erg kort door de bocht, en maakt dat ik niet echt zin heb om er nog over na te denken voor je.

Je hebt waarschijnlijk voerbakjes die in de gaten van de kooi passen. Die laat je dan dus gewoon leeg (of je haalt ze eruit en koopt plaatjes die je voor de ontstane gaten kan bevestigen) en je koopt kleine bakjes, bijvoorbeeld kolibri bakjes en die hang je IN de kooi met voer. Je hebt ook voedersilo's waar ze niet in kunnen zitten, die zijn ook een optie.

Interesse in het blok kan je niet dwingen. Dit kan overigens wel rustig 2 weken duren. Dus zo lang zou ik het in ieder geval afwachten.

SoesyBee

Voersilo vind ik zeer aan te raden. Aantal weken geleden had ik exact hetzelfde probleem. Ook mijn pop ging continu in haar voerbak zitten.

De enige optie die hier echt gewerkt heeft was het veranderen van voerbak naar een klein voersilotje!