Houten kooi en bloedluis

Gestart door Mr_850, maart 29, 2013, 09:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mr_850

Hallo,

Heb me even geregistreerd omdat ik hier vast wel een antwoord kan vinden.
Wij hebben 2 grasparkietjes die we graag een wat grotere kooi willen geven. Nu viel ons oog op 2 mooie houten kooien waarbij specifiek aangegeven wordt dat deze voor grasparkieten zijn.
Nu informeerde we bij een andere winkel of zij iets soortgelijks aan kunnen bieden, maar toen kregen we de volgende reactie:

''Heel eerlijk raad ik u af om met grasparkieten een houten kooi te nemen.

Buiten dat ze alles afknagen is er ook meer schuilruimte voor de door ons zo gevreesde bloedluis''


Vraag is dus, klopt dit? Is hier enige ervaring mee dat de kans op bloedluis met een houten kooi groter is dan met een kunststof kooi?

Vast bedankt.

*wendy*

Ik heb geen ervaring met een houten kooi. In verband met het slopersgedrag van grasparkietjes én de hygiène (hout is toch minder goed schoon te maken dan kunstof), zou ik echter ook nooit een houten kooi kopen of aan iemand aanraden.

Of het voor bloedluis een aantrekkelijkere plek is, zou ik zo niet durven zeggen. Ik vind het wel moeilijker schoon te houden, dus ik kan mij best voorstellen dat hout voor 'ongedierte', bacteriën en schimmels een aantrekkelijke plek is.

Er zijn genoeg mooie grote kunstof kooien op de markt voor 2 grasparkietjes. Dit zou ik dan ook eerder aanraden ;)

Mr_850

Thanks Wendy!

Ja, het sloopgedrag zit ik inderdaad nog wat mee. Al zijn het niet zo'n slopers volgens mij.
Qua hygiëne is het denk ik ook een kwestie van bijhouden en er zit nog wel 't eea aan kunsstof aan.
De productbeschrijving is als volgt:

De grasparkietenkooi "Diana" is gemaakt van dennenhout - heeft een uitneembare la met plexiglas onderkant voor eenvoudige reiniging, inclusief basisuitrusting, tralieafstand 1,3 cm.

Diana is een ruime kooi voor grasparkieten, die van de optiek eerder aan een meubelstuk doet denken dan aan een vogelhuis. De meegeleverde accessoires zijn voornamelijk gemaakt van hout - met uitzondering van de bakken. In de handige schuiflade ligt een vuil-beschermer gemaakt van doorzichtig plexiglas. Dit vergemakkelijkt de reiniging en beschermt de onderkant van de lade tegen vuil.

Diana laat zich naar voren (4 deuren) en naar één zijkant (1 deur) openen en reinigen.
Meegeleverd worden: Kooi Diana, vier kunststof-bakken, vier houten zitstangen, een houten stuk speelgoed alsmede een houten ladder. De bakken zijn van buitenaf te vullen.




Ben nog even benieuwd naar andere reacties over bloedluis :)

*wendy*

Ik hoop dat er mensen zijn die die ervaring met je kunnen delen!

Het is wel een mooi maatje kooi. Een vergelijkbare - kunstof - optie zou zijn de Piano 6: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/ferplast/131336 (die een stuk goedkoper is). Als je budget die is van de houten kooi, dan heb je wel gelijk heeeeel veel keus en zou ik eerlijk gezegd groter gaan (niet 'nodig', maar wel 'beter' :P)

Mr_850

Haha, de grootte was voor mij inderdaad van belang, die ik liet zien is bijna 1 meter breed, 78 hoog en 52 diep :)
Voor mij is het naast de extra ruimte ook wel een beetje van belang dat 't oog ook wat wil... vandaar dat ik op zoiets uitkom.. Moeilijk moeilijk... :-\

Valerie

Zowel op houten als kunststof kooien kan bloedluis op komen. Bloedluis leeft namelijk in donkere hoekjes, spleten en kiertjes (overigens dieren & mensen ook ). Maar als je vogels geen bloedluis hebben en jij verder ook niet in contact komt met bloedluis, zal de kans op bloedluis minimaal zijn.

Mr_850

Dankje Valerie! Daar kom ik, bij mijn weten, niet mee in aanraking. Uiteraard wel met andere dieren (honden, paarden etc), maar dat is al jaren het geval. Nagenoeg geen contact met andere vogels.. Verder houd ik de boel in m'n appartement sowieso goed schoon, dus lijkt me de kans op bloedluis vrij minimaal.

Mooi, zullen we es gaan kijken wat 't wordt 8)

Marc1209

Wij hebben thuis ook de kooi Diana. Bij de levering was een voerbakje stuk. Dit hebben we aangegeven en we hebben een nieuwe gekregen.

Wel raad ik je aan om de stokken die erbij worden geleverd zo snel mogelijk te vervangen. Als jouw gevleugelde vriendjes van knagen houden.....;-) dan knagen ze de stokken aan de uiteindes stuk en kunnen ze spontaan tussen de tralies wegglijden. Wat tot gevolg heeft dat ze als een wilde door de kooi vliegen omdat ze geschrokken zijn.

Verder is ie makkelijk in elkaar te zetten. Let wel op dat je met de meegeleverde inbussleutel niet teveel kracht zet, dan wordt de schroef namelijk dol en moet je deze er met een lichte hamer in slaan haha.