eivoer gezond dieet

Gestart door grasParkiet2, maart 26, 2013, 17:45:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grasParkiet2

Hoi, ik ben vandaag met mij dikke grasparkiet naar de VA geweest. En ze had een grote vetbult en een verzakte krop van elke keer veel eten.

Nu moet ze op dieet. Hij gaf aan dat ik ze gewoon eivoer mag geven de hele dag omdat ze daar niet dik van worden. En dat ik ze maar 3 uur per dag zaad aan mag bieden omdat ze juist daar dik van worden. Ik geef nu meer groente en fruit en geen snacks en trosgier daar worden ze juist heel dik van.

Maar ik lees overal dat ze juist van eivoer dik worden. Dus ben benieuwd of het iets uithaalt. Dus hou hier het gewicht bij.

Yuki (grasparkiet pop) = 60-63 gram
Luka (grasparkiet man) = 39-42 gram
Chiko (valkparkiet man) = 92 gram
Kisu (valkparkiet pop) = 111 gram

Dus ze krijgen nu altijd eivoer en groeten, fruit. En 3 uur per dag half om half parkietenzaad en grofparkietenzaad.

*wendy*

Oké, dit zou ik dus nooit opvolgen, maar als jij je er goed bij voelt, wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen.

Mijn mening: grasparkieten eten meerdere malen per dag. Je kan dus niet 's ochtends van 9 tot 12 (om maar wat te noemen) voer aanbieden en daarna de volgende dag pas weer. Dan gaan ze niet afvallen, maar dood.

Beperkt zaad aanbieden is wel heel belangrijk: een parkiet eet zo'n 5-7 gram zaad per dag (verschilt wel een beetje per parkiet), dus als je per dag voer geeft, doe je hier maximaal 7 gram zaad per parkiet per dag in de kooi hangen.

Groente en fruit is prima, want dat is gezond. 3-4 keer per week is voldoende, vaker mag ook. Pas wel op met teveel vochtige groenten, zoals komkommer en sla. Die bevatten weinig voedingsstoffen en vooral veel water.

Trosgierst zou ik voor de dieetperiode inderdaad ook niet geven. Dat is alleen maar een lekkernij (zoals patat voor ons), dus dat kan je best weglaten. Hetzelfde geldt voor snoepzaad, snoepsticks (in welke vorm dan ook).

Eivoer is onnodig om elke dag te geven. Het is voldoende als je dat 2 maal per week geeft.

Zitten er zonnepitten in je zaadmengsel? Die kan je er uitlaten, dat scheelt al een hoop vet en is voor binnenvalkjes niet nodig.

Maar goed, dat is mijn mening.


grasParkiet2

Oke ja ik vond het ook een raar idee maar je weet maar nooit.
Ga het toch maar voor een paar dagen proberen en ze elke avond wegen. Ik ga ze dan savond zaad geven omdat ze buiten zitten 3 uur voor het donker wordt dus om 4 uur. En ik weet dat ze meerdere keren per dag eten maar daar is dan het eivoer en groente/fruit voor.

Als ik zie dat 1 van de 4 vogels heel erg achteruit gaat stop ik er meteen mee. En omdat ik 4 vogels heb om op te letten valt het sneller op.

Maar er zitten zonnenbloempitten in maar krijgen grasparkietjes die open?
En hoeveel gram moet een valkparkiet dan eten van het zaad? Per dag?
En hoeveel gram mogen ze dan eivoer als ze het erbij zou den krijgen?

Alvast bedankt

EliseAvi

Die van mij krijgen stokken van appelbomen kapot, dus een zonnebloempitje moet geen probleem zijn ;)
Ik heb zelf 4 grasjes die 2 keer per dan 1 schepje (die bij de xtra vital zit). als je 's ochtends nog niet alles op hebben, en alleen al het "lekkers" op hebben, krijgen ze 's middags minder of niets. Op deze manier kan ik goed in de gaten houden hoeveel en wat ze eten.

eivoer geef ik 2x per week, en dan twee schepjes. Als ze een flinke rui hebben krijgen ze ook ruihulp.


*wendy*

Hoeveel gram voer een valkje moet krijgen, weet ik niet. Zou ik niet durven zeggen. Dit is een kwestie van uitproberen denk ik. Beginnen met een bepaalde hoeveelheid en dan aan het einde van de dag bekijken hoeveel er over is.. Na een paar dagen kan je daar je conclusies uit trekken: te veel, te weinig, precies genoeg... En aan de hand daarvan bijstellen.

Eivoer: hier zit er meestal iets van 4-5 gram in het bakje, maar dit eten ze (2 grasjes) lang niet helemaal op hoor..

Tip: hou ook de ontlasting heel goed in de gaten. Wordt dit zwart, dan duidt dit op ondervoeding. Zwarte ontlasting kan vrij snel tot de dood lijden, dus hou dit alsjeblieft goed in de gaten :)

grasParkiet2

oke heel erg bedankt.

Ja ze zitten buiten dus moet zo i zo goed opletten nu nog met de kou.

En zwarte is dat ook goed te zien als het al iets ouder is?
Dus zeg maar als ze gewoon een poepje doen blijft dat dan groen of word dat ook zwart dan kan ik het verschil niet zien.
Want binnen heb ik 2 nieuwe (jonge) parkietjes en hun oudere poepjes zijn nu ook aan de donkere kleur en de nieuwere zijn dan weer groen...

EliseAvi

Het gaat inderdaad om de "verse" poepjes. Die zijn groenig. Afhankelijk van wat ze gegeten hebben lichter of donkerder groen en als ze veel sla enzo gegeten hebben is het vaak ook wat dunner.

grasParkiet2

Oke dus als ik kijk en een 'verse' is heel donker is het niet goed?
Maar als ze dus al opgedroogd zijn en donkerder zijn is het niet erg?

Dan zou ik daar ook opletten. En gedrag en gewicht.

*wendy*

Het gaat dan inderdaad om de verse poepjes. Je ziet het verschil snel genoeg hoor, als een vers poepje groen of zwart is.

grasParkiet2

#9
oke dank je wel.
Gister ben ik begonnen en weeg ze elke avond. Ze wogen nog hetzelfde.

Heb net ook dit stukje op internet gelezen waardoor het misschien wel klopt dat ze van zaad dik kunnen worden.

http://www.gras-valkparkieten.nl/algemeen/ziekte/overgewicht-en-ondergewicht/

Overgewicht

  • Een te vet dieet. Veel voeders die in de dierenwinkel liggen bevatten veel trosgierst. Hoewel trosgierst een belangrijk ingrediënt is mogen ze dit niet teveel.
  • Veel snacks, honingstokjes en trosgierst.
  • Geen of weinig beweging.

En ik heb gewoon het zelf ingepakte voer van de dierenwinkel dus kan best zijn dat er dus teveel trosgierst in zit.

Maar hou ze goed in de gaten.

*wendy*

#10
Je kan ook eens rondkijken voor een beter zaadmengsel. Een beter zaadmengsel hoeft namelijk helemaal niet duurder te zijn dan wat je nu geeft ;)

Om een voorbeeld te geven van goede mengsels:
http://www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/aviseed-grasparkieten-complex.html
http://www.delinature.be/vogels/product.asp?lt=1&pc=3&psc=4&p=6&SId=1

Verrijken met onkruidzaad (250gr op 1kg) is ook altijd een goede manier om een zaadmengsel 'beter' te maken: http://www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/slaats-onkruidzaad.html en dit kost werkelijk geen drol, haha.

Ik betaal 2,25 voor het deli nature zaadmengsel (1kg) en dat verrijk ik met 250gr onkruidzaad (wat me 1,95 de kilo kost) en kan je vertellen: gezonde parkietjes met een gezond gewicht ;)

Veel beweging is uiteraard belangrijk: dagelijks eruit of een grote (kamer)voliere en dan nog met regelmaat eruit. Trosgierst echt in beperkte mate, bij te dikke parkietjes weglaten. Snoepstokken zijn in het geheel niet goed, net als snoepzaad, dus dit kan je beter ook helemaal weglaten (als je dat al geeft). 'slechte' zaadmengsels, zoals best veel verkrijgbaar zijn (helaas), bevatten veel vette (goedkope) zaden. De mengsels die ik hierboven noem, zijn (zeer) goede en goedkope (veeeeeel goedkoper dan bijvoorbeeld Xtra Vital) zaadmengsels.

grasParkiet2

Ja klopt.

Ik ga ook als dit zaad op is beter kwaliteit zaad zoeken. Maar heb net nieuw gekocht dus duurt nog even maar het is ook nog koud dus ietsjes dikker is nu niet zo erg.

Bedankt voor de tips.
En heb gezien dat je op veel verschillende topic antwoord geeft je hebt vast veel ervaring met alles en ik lees dan ook met plezier jou reacties.

*wendy*

Haha dat zal wel minder worden als ik eindelijk werk gevonden heb. Al ziet dat er nu nog niet echt naar uit.

Ik heb in kort tempo best veel geleerd omdat ik zelf met een ziek parkietje kwam te zitten. Daardoor heb ik mij extra snel overal in moeten verdiepen. Toch weet ik in vergelijking met échte kenners nog maar bar weinig. De basis zit er echter inmiddels goed in, en daarmee probeer ik iedereen zoveel mogelijk te helpen.

Je kan ook je huidige zaadmengsel alvast verrijken met wat onkruidzaad ;-)

grasParkiet2

haha dank je. Zou ik doen. Wij hebben dat ook in de dierenwinkel zelf verpakt is dat goed 'kwaliteit'?
En op deze site staat nog leuke dingen over voer ook met planten http://www.parkieten-freaks.nl/index.php/leuke-artikelen/58-de-voeding-van-onze-parkieten?showall=1

En succes met het vinden van een baan.

*wendy*

Jahoor, onkruidzaad uit de dierenwinkel is ook prima.