Ik Kom Niet Verder Met Tam Maken

Gestart door janet simone, november 11, 2005, 17:59:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janet simone

Hallo allemaal,
Het is al even geleden dat ik een onderwerp heb ingebracht> Het gaat goed met Puck. Ze heeft veel praatjes. Ze schreeuwt en vaak murmelt ze in zichzelf wat mij het gevoel geeft dat ze tevreden is. Zo nu en dan klimt ze uit de kooi gemiddelt 2 keer per dag. vliegt en rent een beetje over de grond rn binnen vijf min is ze weer in de kooi. Nu heb ik een vraag. Met het verdere tam maken en wennen aan ons gaat nog niet vanzelf. We blijven steeds steken bij even op je vinger zitten boven het stokje.Zodra ik mijn hand beweegt gaat ze weer terug naar haar stok. Dus echt heel stil blijven zitten met een stukje trostgierst en dan is het misschien 10 tellen en dan gaat ze weer snel op haar stok zitten. Ik moet zeggen dat het wel beter is geweest voordat we haar dwongen om toch uit die kooi te komen. Dit hebben we niet meer gedaan sinds een 3 weken terug toen ik het advies van jullie kreeg om dat niet meer te doen. Wat is nu het volgende wat ik moet doen om haar meer aan ons te hechten.

Groetjes Janet

Sonja

Hoi Janet,

Heb je weleens geprobeerd om je parkietje op je vlakke hand te laten zitten, ipv op je vinger? Dit lijkt misschien een beetje vreemd, maar sommige parkietjes zijn een beetje bang voor een uitgestoken vinger en gaan wel op de hand zitten.
Hou je hand wat hoger, dan het stokje waar je parkiet op zit, dan zal hij makkelijker overstappen.
Je zou ook eens een spiegeltje in je hand kunnen nemen, er zijn parkietjes die dan meer durven.
En verder geduld, geduld...... ;)

Je kunt overigens beter je parkietje pas uit de kooi laten, als hij goed handtam is, dus zonder aarzelen op je hand komt zitten.

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

janet simone

Hallo Sonja,

Ik heb jou raad opgevolgd. Het spiegeltje was niet een succes. Ze is echt bang en wringt zich in allerlei bochten om maar niet in het spiegeltje te hoeven kijken. De vlakke hand probeer ik ook, maar ik denk dat ik dat  wat vaker moet doen. Hoeveel keer per dag moet je nou eigenlijk oefenen en hoe lang per keer. Geduld oke maar als je sommige verhalen hier leest dan vind ik mdat toch wel eens benijdenswaardig zo makkelijk als het bij de parkietjes van andere mensen gaat. Als we over tijd hebben wat is de gemiddelde tijd die je moet rekenen waarin een parkiet redelijk tam is. Ik hoef nog echt niet spelletjes of ingewikkelde dingen te doen maar het zou wel fijn zijn als Puck eens uit de kooi bij ons kan zijn. Ik kan best meer geduld hebben als ik maar weet  dat ik samen met Puck vooruitgang boek. Misschien heb ik wel een te rooskleurige kijk en onderschat ik het opvoeden en tam maken van een parkiet ik weet het niet, maar aan mijn inzet en lange adem zal het niet liggen maar ik merk aan mezelf en lees dat ook bij andere mensen dat je soms onzeker bent en ik ook het gevoel krijg hoe kan het nou bij andere mense zo natuurlijk en makkelijk gaan en bij mij niet. Ik zou het fijn vinden als je me meer of ook anderen natuurlijk meer kunnen vertellen en advies kunnen geven.

Alvast bedankt voor de tips en hoop op meer,  

Groetjes Janet

Sonja

Hoi Janet,

Misschien dat het lijkt of het tam maken bij anderen heel gemakkelijk gaat, maar nogmaals: het kost gewoon heel veel geduld en liefde om een tam vogeltje te krijgen. Het gaat niet vanzelf, en ook niet binnen een paar dagen. Het is een kwestie van heel vaak oefenen, en de moed niet opgeven. Je schrijft dat het spiegeltje niet werkt, maar dat gaat ook nog  niet na 3 dagen.

Er is geen gemiddelde tijd om een parkiet tam te maken.
De ene parkiet is ook de andere niet, de ene is van nature ook wat "makkelijker" of wat minder bang dan de andere.
Ik heb zelf verschillende parkietjes gehad, en er is er niet 1 hetzelfde. Ik kijk altijd eerst wat een parkietje zelf doet voor leuks en speel daar dan op in, door hem/haar uitgebreid en overdreven te belonen voor leuk gedrag. Dat werkt hier altijd, ze weten snel genoeg op welke manier ze de aandacht krijgen. Daar is het ze tenslotte om te doen! :P

Je kunt beter vaak en niet zo heel lang (bv. 10 min. tot 15 min.) met je parkietje oefenen, dan 1 keer een half uur. Let goed op je parkiet, dan zul je merken aan zijn gedrag wanneer hij er genoeg van heeft. Dan kun je beter stoppen, en het later weer proberen.

Parkieten zijn hele intelligente vogeltjes, en zullen ook heel goed aanvoelen als je zelf onzeker bent.
Belangrijk is, dat je zelf rustig blijft, ook, of zelfs juist als hij zenuwachtig wordt.

Ik denk dat je het nog even moet volhouden met het spiegeltje, of een ander speeltje waar hij gek op is, of iets wat hij heel graag lust.

Veel succes, en hou vol! ;)

Groetjes, Sonja.

janet simone

Hai Sonja,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben blij met je tips daar heb ik gewoon weer even wat houvast aan. Ik ga weer dapper door met oefenen En hou je op de hoogte.

Groetjes Janet

Safrena

#5
Hey Janet

Het is inderdaad zoals Sonja al zei verschillend van parkietje tot parkietje.
Mijn eerste meisje winnie  was tam na een drietal weken mijn ander meisje poeken echter is heel wat koppiger en was pas echt tam na een drietal maand.
Mijn twee meisjes zijn heel  tam maar poeken is heel koppig en als ze iets niet wil doet ze het ook niet, ze laat haar ook echt niet dwingen.
Als ze bv die dag even geen zin heeft om bij me te komen als ik dat wil mag je doen wat je wil dan komt ze gewoon niet, dan maakt ze er een spelletje van en komt dan op je glas of voor je neus zitten met een blik van je kan mij niet pakken hihi :rolleyes:  ik laat haar dan even doen en dan komt ze uitzichzelf lekker bij me zitten kroelen, winnie daarentegen komt altijd bij me. :P
zo zie je maar dat zelfs twee tamme parkietjes nog zo verschillen van de manier waarop ze met me omgaan ;)

Veel oefenen ongeveer een zes tal keer per dag een half uurtje of iets minder als je merkt dat je parkietje het beu is en je parkietje overderven uitbundig belonen als er iets goed gedaan is en veel liefde en heel veel geduld zijn de drie belangrijkste dingen.

vele groetjes