Zwaar overgewicht grasparkiet. HELP!

Gestart door grasParkiet2, maart 22, 2013, 20:39:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

grasParkiet2

hoi,

ik heb net mijn tamme vogeltjes buiten gewogen om te kijken hoe zwaar ze zijn en of ze het goed doen na de winter.

Ik had ze nog nooit eerder gewogen dus was wel benieuwd. Nu heb ik 2 valkparkieten en 2 grasparkieten bij elkaar zitten, ieder een koppeltje. De man van de grasjes woog 42 gram heel netjes maar mijn popje (die altijd wel dikker is geweest en soms daardoor ook wel klachten had met ademen en bewegen) woog maar liefst 63 gram. En ik denk niet dat er engels grasparkieten bloed door heen zit. Dus ze is gewoon 20 gram tezwaar.

Hoe kan ik haar laten afvallen want ze zit wel met andere vogels samen buiten en zij is nogal de bazin in de kooi dus zij eet eerst en alles.

Iemand tips aub. ik ben wil dat ze een gezondere vogel word.

Mijn valkparkiet pop is trouwens ook 111 gram dus ook 1 gram te zwaar al van de max. haar man is 93 gram dus de popjes moeten even een work-out hebben.

GRAAG TIPS!!! Wil dat ze gezond en lang blijven leven.

Alvast bedankt.







Foto's op vraag van de topicstarter bij dit berichtje gevoegd. Gr. Sara

DobbyFloppy

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,27625.msg154071.html#msg154071

Misschien heb je hier wat aan?
Wat betreft een dieet word er ook gedacht aan pellets.
Dit moet je wel opbouwen en niet in keer overschakelen.

Citaat van: karin v h op februari 02, 2013, 20:51:47
Wat je eens kunt proberen is.
Prak wat pellets en doe er een paar drupjes water bij. Doe wat zaad door dit prakje heen en doe dit in een paar snoepbakjes. In het begin neem je overheersend zaad met een beetje pellets en langzamerhand steeds meer pellets en minder zaad.
Doe de bakjes gewone zaad een paar uurtjes uit de kooi zodat ze uit de snoepbakjes moeten eten, je mag er ook snoepzaad in doen of wat eikrachtvoer. Doe dit 3 x per dag.
Heel langzamerhand ga je wat grovere pellets in het bakje doen, minder pletten etc. en dan op een gegeven moment alleen wat geprakte pellets met gewone pellets. Als je zover bent denk ik dat je 2-3 weken verder bent maar ben je er doorheen.

Zo is het mij gelukt met 6 parkietjes tegelijk. Het was in het begin een smeerboel want ze zaten te rommelen in de bakjes om de zaadjes eruit te vissen maar zo hadden ze wel de smaak van de pellets geproeft en daar ging het om.

Verder gebruik ook even de zoekfunctie hier wordt je soms ook wat wijzer uit
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Klinkt inderdaad wel zwaar, maar om van een 'standaard' gewicht uit te gaan, is wel erg kort door de bocht. Mijn grasjes wegen 39,40 gram. Ik ken er ook die 55 gram wegen (niet Engels). Dus plaats eerst eens een foto van de betreffende parkiet en valk, dan kunnen we met je meekijken.

Of ze te dik zijn: loopt er een spleet over het borstbeen? Daardoor lijkt het of de buik in tweeen geplitst is.. Als je haar pakt, voelt haar borstbeen dan scherp, normaal of voel je die niet?

grasParkiet2

kan ik dezelfde pellets geven aan mijn valkparkieten als aan mijn grasjes? En ze hebben altijd eivoer is dit slecht?

En ze is heel kort ademig en wiebelt daar veel bij. Ze heeft ook een slechte conditie. Na veel vliegen piept ze ook. Dus zeker niet gezond.

Als ik haar vast heb is onder aan het bot tevoelen maar naar boven is het echt meer een spons. Heb ook gekeken of het geel is maar dat is niet zo.

Foto komt vanavond.

Ik heb ook al een keer gekeken hoeveel ze at maar dat is ook niet meer als de andere grasparkiet.

Sara

In pellets ben ik niet zo thuis, maar dit kan volgens mij ook voor valkparkieten (dat is dan misschien een andere soort dan voor grasparkieten, dat weet ik niet).
Dagelijks eivoer aanbieden is inderdaad te veel voor een grasparkietje dat niet aan het broeden is/gaat broeden. Ik dit dus zeker al terugschroeven naar 2 maal eivoer per week.

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

*wendy*

Een foto is wel handig ja.

Als je het borstbeen niet goed voelt, dan is je parkietje waarschijnlijk wel wat te zwaar. Pellets heb ik geen ervaring mee. Kan een goede oplossing zijn, omdat er niet gesnoept kan worden, maar lees je dan wel goed in over het overzetten. Hetzelfde kan overigens met een goed gevarieerd zaadmengsel bereikt worden.

Beschrijf eens het dieet? Welk zaadmengsel, elke dag eivoer lees ik al, groente/fruit? Wat nog meer? Hoeveel trosgierst geef je?
Hoe voer je? Hoeveel is er over aan het einde van de dag? Of is het schoon op? Als ze over hebben in het bakje, dan is er een kans om te 'snoepen'. In een volière is dit natuurlijk heel moeilijk te pijlen, vooral omdat er vaak gebruik gemaakt wordt van voedersilo's.

Is je parkietje actief? Kan ze gestimuleerd worden meer te vliegen? Bijvoorbeeld door haar daarin uit te dagen, door de takken anders te hangen en dergelijke.

Ik vraag me ook af of je parkietje niet ziek is. Kortademigheid, wiebeligheid kunnen duiden op een ziek parkietje. Misschien is het raadzaam haar eerst eens na te laten kijken en eventueel te behandelen. Als ze zich weer goed voelt en meer gaat vliegen, valt ze misschien vanzelf wel af. Bovendien is het af te raden om zieke vogels over te zetten op pellets, daarvoor moet de vogel bij voorkeur 'fit' zijn.

grasParkiet2

Ze zijn voor het eerst buiten deze winter dus wou ze beetje goed dik hebben maar zei was altijd al vanaf het begin een dikkertje.

Ik geef ze om de dag sochtends nieuw voer en dan is het op, ze hebben dus 48 uur om te eten. Ik heb 3 witte bakjes die in twee verdeeld zijn, dus 6 vakjes. Ik heb half om half parkietenvoer en grasparkietenvoer omdat die er ook bij zitten. Elke dag eivoer maar die gaat er dan uit. 1 keer in de week 2 trosgier omdat ze met zijn 4ren zijn maar stop ik ook maar even mee. Verder krijgen ze sepia en af en toe een appel maar ga vanaf vandaag meer groente en fruit geven maar ze eten voorall appel. En zij 'vermoord' het dan vaak. Gaat erop zitten en versnippert het alleen.

Pellets vind ik zelf moeilijk omdat een andere vogel van mijn dat ook absoluut niet wou en gewoon niets at. Dus als het met een ander voer ritme of afwegen kan is het makkelijker.

Ze heeft een vriendje waar ze mee vliegt en is en beweegt wel goed maar is niet zo actief als de ander.

Ze heeft verder nooit echt een conditie gehad en is nu al 2,5 en heeft ook al 2 gezonde netsjes gehad.

Maar ik plaats zo een foto en dan bel ik een vogel art misschien wel misschien heeft die nog wel tips. Welke is een goede vogelarts in de buurt van Veldhoven, Eindhoven, Valkenswaard, Waalre?

En bedankt voor de tips

Valerie

Prof. Gerry M. Dorrestein
Veterinair patholoog
Diagnostisch Laboratorium NOIVBD
p/a Wintelresedijk 51
5507 PP Veldhoven
Tel. +31 611 057 602
Website NOIVBD

Bijzondere dierenpraktijk "Den Horst"
Wintelresedijk 51
Mevr. Dr. H. van der Horst
5507 PP Veldhoven
Tel: 040 - 2053097
Fax: 040-2052723

*wendy*

#8
Hedwig van der Horst is inmiddels verhuist:

http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/OpeningstijdenenContact.html


Ik betwijfel of die eerste nog wel op dat adres zit wat je geeft, want dat is het adres van het NOP. En daar is Hedwig juist weggegaan omdat ze daar niet kon blijven. Maar proberen kan altijd. Hedwig zou mijn voorkeur hebben.

Wat je dieet aangaat: veel meer groente en fruit gaan geven is een goed plan. Een krop andijvie is vaak ook leuk om in te badderen, wellicht gaan ze er dan wel van eten. Genoeg andere dingen om te proberen: wortel, wortelloof, witlof, spinazie, courgette, paprika, etcetera. Goed nat maken of in een schaal met water aanbieden wil ook nog wel eens helpen.

Als ik het goed begrijp heb je 4 grasjes en ook nog wat valkjes erin zitten? Kan je dagelijks eten geven? En dan zo precies mogelijk, dus echt dat het schoon op gaat. Eten de grasjes van de zonnepitten of geef je die niet? Geef je een goed gevarieerd zaadmengsel?

Trosgierst is geen gezonde toevoeging, dus dat kunnen zij best missen ;) Dat zou ik gewoon even weglaten. Als zij daar namelijk het meeste van op eet, dan snap ik wel dat ze een buikje krijgt, haha!

Eivoer inderdaad gewoon 2 keer in de week gaan geven.

Sepia kan je beter vervangen door een jodiumblok (roze blokjes, waar op staat Jodium, Iodine of Lodine). Sepia bevat erg veel zout.

Ik probeer vooral met je mee te denken. Heb zelf geen ervaring met een te zware parkiet, maar dit zijn dingetjes die ik kan bedenken. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zou zeker eens met de vogelarts overleggen, en wellicht even langs. Zij zien toch meer dan wij.

Berichtjes samengevoegd. Je berichtje kan je wijzigen binnen 5 minuten na het posten. Gr. Sara

Valerie

Ja, kan zijn dat het adres inderdaad niet klopt. Ik had het adres gekopieerd van parkietenfreak.nl
Sorry, ik had misschien beter even kunnen kijken of de adressen wel klopten.

grasParkiet2

#10
Oke bedankt.

nee ik heb 2 grasparkietjes en 2 valkparkietjes.

En hoeveel voer moet ik dan geven per valkparkiet en grasparkiet per dag?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Sara
Foto's van het betreffende parkietje, zie eerste bericht. Gr. Sara

grasParkiet2

Mijn vogels krijgen nu 60gram voer en onkruidzaad zit daarin.hoe kan ik ze dit het beste geven? Want ze eten alles meteen sochtends al op.

*wendy*

Ik snap je vraag niet helemaal?

Je moet zoveel voer geven als zij in 1 dag oplusten. Is een parkietje te dik, dan geef je een paar gram per parkiet minder. Hier eten mijn grasparkietjes 10 gram per dag, dus 5 gram per parkiet. Zij leven binnen en kunnen de hele dag uit de kooi.

grasParkiet2

Oke.
Mijn 2 valken en 2 grasjes eten samen 64 gram maar dat ga ik dus stapje voor stapje minderen omdat teveel is en er 2 aan de zwaren kant zijn. Dus geef ik zze nu 60 gram verdeelt over 4 bakjes. maar als ik die s'ochtend erin hang is dat s'middags al op. Dus zitten ze een halve dag in een leeg bakje te kijken.

Ze zitten nu buiten in een grote kooi en bewegen veel. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze niet alles in 1 keer opeten? En na hoeveel gram per vogel mag ik zakken? Had gelezen voor valkjes 15 gram en grasjes 10 gram max. Dus dat zou 50 gram zaad per dag zijn.

*wendy*

Dat is dus een beetje moeilijk te bepalen, want de richtlijn is: zoveel als ze op lusten. Maar blijkbaar lusten die van jou veel en veel te veel ;-)

Belangrijk is als je de hoeveelheid zaad gaat minderen om
1. het gewicht in de gaten houden
2. de ontlasting in de gaten houden: zwarte ontlasting duidt op ondervoeding!

Buiten in een grote kooi, zeg je. Wat voor afmetingen? Kan er in gevlogen worden? Buitenvogels moeten naar mijn mening een ruime voliere ter beschikking hebben. Waarom? Je kan ze niet uit de kooi laten om te vliegen, dit moeten ze in de voliere doen. In een 'ruime kooi' kan naar mijn mening niet genoeg gevlogen worden, tenzij jij iets anders verstaat onder een ruime kooi, natuurlijk.

Ik zou eerst eens van 64 naar 60 gram zakken. Afhankelijk van de vorderingen zou je nog kunnen zakken naar 55 gram, maar minder zou ik denk ik niet zo snel doen.

Je zou het voeren over 2 momenten kunnen verdelen. Bijvoorbeeld 's ochtends om een uur of 8 en 's middags om een uur of 4.

Loeky

60 gram per vogel lijkt mij eerlijk gezegd veel te weinig! Op de Xtravital verpakking staat 71 gram per grasparkiet en dat is zo'n 1,5 schepje.
Ik heb hier ook slanke parkieten en een wat stevigere parkiet die echt heel gezond is. Ik weet niet hoeveel ze weegt want ze zijn niet tam.
Als ik jou was zou ik een vogelarts bellen voor advies en niet zelf gaan minderen met het voer want 60 gram lijkt mij nogmaals echt veel te weinig.

Succes! :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

*wendy*

Loeky, eerst even goed de verpakking lezen voordat je zo'n opmerking plaatst ;)

Op de verpakking staat namelijk 7,5 gram per grasparkiet.

De 60gram waar hier over gesproken wordt, is voor 2 grasparkieten en 2 valkparkieten.

Loeky

Ha,ha je hebt helemaal gelijk Wendy. Ik draai de boel om!  :)
Toch blijf ik er bij dat de ene parkiet dikker gebouwd is dan de andere.
Als je een parkiet veel beweging geeft zoals die van mij blijven ze ook
slanker. Ik weet niet of deze "zware"parkiet veel beweging krijgt?!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

grasParkiet2

Ja en ze krijgen nu 10 gram per grasparkiet dus al iets teveel. En ze kunne vliegen en spelen en kwetteren.

Ik ben van de week ook naar de VA geweest met de grasjes en het popje had een verzakte krop, dit kwam omdat ze altijd helemaal vol eet dat de krop steeds groter word. Ze had ook een grote vetbult en daardoor een slechte conditie omdat die op haar organen drukt. Dus ik moest niet meer oneeindig veel voeren zodat ze zich helemaal dood eten.

Ik ga het nu maar splitsen en 2 keer per dag 30 gram geven. En om de 2 dagen weeg ik ze savonds. Maar is het misschien beter om dat s'ochtends tedoen? Als ze nog niet gegeten hebben?

En ga dan na een halve week met 4 gram minder voeren.
En had het al aangevult met onkruidzaad en nu een witlof maar die vinden ze niet interssant dus ligt daar maar -.-

Loeky

Hoi,

Een vetbult is niet best. Mijn parkiet Doeky heeft dit ook en heeft niet lang meer te leven.
Ik ben er in december mee naar de vogelarts geweest en daar is niets aan te doen helaas.
Ik heb wel vitaminedruppels mee gekregen die ik elke dag in het water doe zodat hij wel aan
de noodzakelijke vitamines komt. Heel goed dat je haar elke dag weegt en niet teveel geeft
en natuurlijk dat je naar de vogelarts ben geweest. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

De witlof gewoon aan blijven bieden dat eten ze het misschien vanzelf wel.

Veel sterkte en ik hoop dat het met jouw parkietje wel goed afloopt.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19