Versele Laga parkietenzaad

Gestart door DobbyFloppy, maart 20, 2013, 11:49:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hoi ik heb op Broekhuizens.nl parkietenzaad gezien van Versele Laga.
Is dit goed voer? Ik heb namelijk 2 grasparkieten en 4 valkparkieten en daarom leek het me verstandiger om een grote zak aan te schaffen.
Ze krijgen hier nog wel wat Nutribird B14 bij.
Maar was toch even benieuwd, en welke mix kun je het beste pakken voor zowel valkjes als grasjes?
Ze krijgen ook nog wat zonnebloempitten extra aangeboden in hun kooi
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13


DobbyFloppy

Ik zat zelf te twijfelen tussen de versnelde laag parkietzaad en de versele laag grof, en ik wou dan zo een grote zak kopen.

Tot nu toe koop ik nog bij pets place dan neem ik een zakje voor grasparkieten en valkparkietenzaad mee.

Nog even klein vraagje.
Ik heb ook een zakje allmix van het merk Geldof gekregen maar is dit nodig?
De valkjes die ik nu sinds een maandje heb kregen dit bij hun wel altijd namelijk.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Die jij noemt, vind ik erg karig, haha! Maar goed, dat is aan jou ;-) Die 2 die ik noemde, zijn een stuk gevarieerder.

Die allmix is iets van een fruit en notenmix begrijp ik? Dat lijkt mij meer een lekkernij dan echt een gezonde toevoeging. Zelf zou ik het dus niet blijven geven. Als je een goede zaadmengeling heb (gevarieerd), 2 keer per week eivoer aanbiedt, 3-4 keer per week groenvoer aanbiedt, en het drinkwater aanzuurt (en 2 keer per week vitaminedruppels), dan is dat naar mijn mening afdoende.

Voor de valkjes kan je een enkel zonnepitje aanbieden. Écht nodig is het voor binnenvalken niet. Ze zijn wel erg vet, dus hou dit beperkt tot een paar pitjes per dag.

DobbyFloppy

Voor het water aanzuren heb ik appelazijn van de tuinen.
Ik heb ook roosvicee met de gele dop.

Ja het is inderdaad een fruit en notenmix, de poepjes zijn daardoor ook rood als ze ervan gegeten hebben. Maar de 3 valkjes die ik heb gekregen vinden het wel erg lekker.
Ze krijgen ook grit van het merk Thijssen en ik heb ook de gewone maaggrit.
Ze krijgen elke week ook een stukje kaas, niet meer dan paar hapjes, en ook wat komkommer.

Normaal kregen ze eerst gewone parkieten eivoer maar had nu nog wat orlux kanarie eivoer gekregen. De vorige eigenaresse had er iets over gehoord dat dat ook wel kon ofzo.

Ik heb zo een heel klein doorzichtig schepje, zat bij een eerder eivoer die ik toendertijd van mijn moeder had gekregen. Mijn huidige mannetjes grasje heb ik namelijk via moeder.
Daar doe ik altijd 2 schepjes witte zonnebloempitten van en 1 schepje gestreept per bakje.
Dat ik de 3 valkjes kreeg waren ze al iets forser dan mijn eerste valkje Sita.
Met dat Geldof zat ik inderdaad te twijfelen of ik nog zou geven ja of nee, afgezien ze het enerzijds wel lekker vinden maar het anderzijds zoals jij al zei een dikmakertje is.

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Die appelazijn is prima.
Roosvicee is ook meer een lekkernij, geen nuttige aanvulling.
Die allmix zou ik dan gewoon weglaten ;)
Zit in die grit van Thijssen niet ook al maagkiezel? Dat zou je nog even na kunnen kijken, scheelt weer geld ;)
Stukje kaas: bevat veel zout, dus echt met mate geven.
Komkommer: is prima, maar wel met mate, want het bevat vooral erg veel vocht
Andere groente/fruit: eten ze helemaal niets anders dan komkommer? Dan zijn vitaminedruppels wel aan te raden hoor (http://www.avian.nl/NL/Vitaminen-vloeibaar/AviPro-Multivitamin.html). En blijf daarnaast groenvoer proberen. Andijvie, witlof, basilicum, zijn dingen die vaak gemakkelijk gegeten worden. Spinazie ook, bijvoorbeeld. Of wortelloof. Wortel zelf is ook goed (hier weigeren ze dat te eten, haha).
Die kanarie-eivoer kan je best opmaken hoor. Is zonde om weg te gooien. Daarna koop je zelf gewoon weer de parkietenversie ;)
Je geeft best veel zonnebloempitten, als ik goed begrijp. Is wel een dikmaker, dus hou het in de gaten. 2-3 pitjes per dag per valk is al zat (ze kunnen ook prima zonder, als ze binnen zitten). 

DobbyFloppy

#6
Ik heb nog een hele bak met gewone maaggrit staan ;)
Maar er zit wel maagkiezel in alleen grof. Het is eigenlijk voor grote parkieten.
Oke dan ga ik per bakje een half schepje van wit en gestreept doen.
Ik had nog wel een flesje vitaminedruppels maar van de week weggegooid omdat ik zag dat deze van ergens 2012 goed was.
De standaard vitamines als roze knaagblokje en sepia krijgen ze standaard.

Qua groenten witlof gaat m niet worden, ik probeer ze ook wel een stukje appel te geven.
De 3 valkjes hebben het echter nog niet zo op vreemde etenswarenuit mijn hand. Sita is wel naar veel dingen nieuwsgierig, misschien ken zij ze helpen daarmee te stimuleren, grasjes zijn echter ook nieuwsgierig.
Qua zaad van versele laga: de voilerezaad, parkietzaad of grof zaad? De groffe is 27,50 de andere 2 zijn 22 a 23 euro
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Had je nog tips over welk van de 3 het beste zou zijn of niet? ;)
Anders ga ik voor de parkietzaad. ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Als ik uit die drie zou moeten kiezen, zou ik gaan voor de parkietenzaad (en mengen met 1/4 onkruidzaad  8))

Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik geen van allen gevarieerd genoeg  :P

DobbyFloppy

Ik denk toch dat ik wat gras/valkparkiet zaad van de pets place door dit voer ga mengen ;)
Ze krijgen het al zolang als ze die petsplace zakken hebben.

Overigens wat is onkruidzaad?  ::)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Dat is een zaadmengeling die je kan gebruiken om je eigen zaadmengeling wat gevarieerder te maken. Zit onder meer graszaad en wortelzaad in, wat heel gezond is voor grasjes ;-)

http://www.broekhuizens.nl/1360/versele-laga/versele-laga-onkruidzaad.html

DobbyFloppy

Dit zit toch ook in het grasparkietenvoer van pets place?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Geen idee, kan nergens vinden wat er in die petsplace zakken zit.

DobbyFloppy

Volgens mij zit dat toch ook veel in snoepzaad of vergis ik me?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*


DobbyFloppy

Had dat onkruidzaad inderdaad wel gezien, dan kijk ik daar ook nog even voor ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Ik zie net dus dat tomaat ook mag voor pietjes.
Deze heb ik vrijwel altijd in huis evenals bananen.
Ga ik ze dat dus ook aanbieden
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13