2de grasparkietje?

Gestart door Silva, maart 18, 2013, 20:10:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silva


Ik heb nu al een jaar een mannetjes grasparkiet, Niebo. Ik zit nu alleen eraan te denken om een maatje voor mijn maatje te kopen. Hij is ook bijna jarig, dus ik dacht dat is een super verjaardagscadeau! Ook is het een held op sokken, daarom denk ik dat het misschien wel goed is om nog een parkietje te nemen zodat hij meer gaat durven. Alleen voordat ik dat echt wil doen heb ik nog een paar vragen, misschien weten jullie daar raad op!

- Wat kan ik het beste kopen voor Niebo, een mannetje of een vrouwtje? Ik ben bang wanneer ik een popje aanschaf dat ze kleintjes krijgen. Dit wil ik niet, omdat Niebo bekend is/ was met kruipersziekte :(. Dit is een erfelijke aandoening, dus dit wil ik kleintjes niet aan doen. Maar gaan mannetjes bij elkaar goed en hebben ze het dan even gezellig?
- Als ik een nieuw parkietje heb aangeschaft wat is dan het beste? Direct bij elkaar zetten of eerst in een aparte kooi?
- Wat is de beste leeftijd om het parkietje tam te maken? Want ik neem aan dat het moeilijker gaat wanneer ze een jaar oud zijn.
- Ik heb nu een kooi met de ongeveer de afmetingen 45X25X54, is dit groot genoeg voor als ik een tweede neem? Wanneer ik thuis ben mogen ze er beide uit. Niebo komt er helaas amper uit, hij vind zijn kooi interessanter :P Zelfs na het maken van een speeltuintje.

De kooi lijkt hierop, alleen deze ziet er wat kleiner uit


Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

*wendy*

Heel veel antwoorden zijn op het forum te vinden, dus gebruik in het vervolg eerst even de zoekfunctie!

Goed dat je Niebo een maatje wilt geven. Het zijn immers groepsdiertjes, dus daar zal je hem heel gelukkig mee maken.

Een antwoord op je vragen:
1. Man/man en man/pop zijn beiden goede combinaties. Jonkies krijg je alleen als je een broedgelegenheid aanbiedt. Dus zolang je geen broedblok of kokosnoot of iets dergelijks in de kooi hebt hangen, komen er geen jonkies ;-)
2. Dat kan allebei. Waar voel jij je het prettigst bij? Als je ze direct bij elkaar zet, verander dan eerst de inrichting van de kooi (of plaats ze allebei tegelijk in een nieuw gekochte kooi)
3. een parkietje kan op alle leeftijden tam gemaakt worden. Tam maken is een kwestie van vertrouwen winnen en daarvoor is veel geduld nodig ;-) Hoe tam een parkietje wordt, is vooral afhankelijk van het karakter van het parkietje en de tijd die jij erin steekt, niet de leeftijd. Als je een parkietje aanschaft, zorg dan dat deze minimaal 7 weken oud is.
4. Die kooi is zelfs voor 1 parkietje veel te klein. Een nieuwe kooi wil ik je dus zeker aanraden. Kijk voor een kooi naar minimale afmetingen van: 60x40x60. Maar mijn motto: hoe groter, hoe beter, waarbij de breedte en diepte belangrijker zijn dan de hoogte van de kooi!

Je zal merken dat Niebo het veel leuker gaat krijgen, en waarschijnlijk ook nog wel veel tammer gaat worden en meer gaat durven als hij een maatje heeft! Goed dat jij eerst zoveel mogelijk informatie verzameld. Gebruik vooral ook even de zoekfunctie en blader eens rond op het forum. Als je nog vragen hebt, kun je die natuurlijk altijd stellen.

Succes met het vinden van een maatje voor Niebo!

Silva

Heel erg bedankt voor je (snelle) reactie. Sorry ik zal de volgende keer iets meer zoeken op de forum!
Ik ben inmiddels druk opzoek naar een geschikt kooitje. Daarna ga ik de volgende stappen ondernemen!
Ben al druk bezig met een leuke naam te verzinnen :)

grasParkiet2

Leuk maatjes zijn altijd goed. En ik heb gemerkt dat als de eerste al tam is en dingen bij jou doet de tweede parkiet dat ook eerder gaat doen want hij ziet dat het daar gezellig en veilig is. Dus het heeft zeker wel voordelen met zijn 2. Ook de eerste wordt misschien ook losser en minder bang als ze met zijn 2en zijn.