Vertrek naar buitenland voor langere periode

Gestart door robijntje86, maart 12, 2013, 00:11:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robijntje86

Hoi Parkieten vrienden!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest en alles gaat goed met mijn lieve parkietenvriendjes!
Nu wil het feit dat ik over een week over 3 voor minimaal 5 maanden naar het buitenland vertrek met de auto. Mijn eindbestemming ligt zo'n 13 uur rijden van hier en mijn parkieten moeten mee. Heeft iemand tips hoe ik dit zo goed mogelijk kan doen zodat de stress tot zijn minimum beperkt blijft? Ik heb al het een en ander gelezen over een doek over de kooi en eventueel een kleinere kooi. Een transportkooitje vind ik echter voor die lange tijd echt te klein.

Groetjes,
Robin

*wendy*

Ik zou in ieder geval ook zorgen dat ze gemakkelijk bij het eten kunnen. Daarvoor is een kleiner kooitje meer geschikt denk ik. Ook kan je voer op de bodem van de kooi strooien. Bakje water is misschien lastig in de auto, heb je daar al een oplossing voor? Misschien een knaagdierenflesje als je ze daar nu nog aan kunt wennen?

Hou er rekening mee dat parkietjes over het algemeen niet eten in het donker. Dus als je de hele reis een doek over de kooi doet, gaan ze niet eten! Mijn vogeltjes zijn overigens altijd rustig in de auto en kijken graag om zich heen. Dus voor het begin is een handdoek erover heen wel lekker, maar voor de rest van de rit zou ik kijken of ze het leuk vinden zonder de doek erover.

SoesyBee

Maak ook even een testrit voordat je gaat in de kooi waarin je ze de lange reis laat doen.
Dan kan je nog aanpassingen maken of verzinnen.
Je kan ook regelmatig even stoppen onderweg en kijken of je ze drinken kan aanbieden.

DobbyFloppy

Ik heb bij mijn parkieten een doek erover maar wel altijd zo dat de voorkant van de kooi nog zichtbaar is.
Helemaal afdekken doe ik nooit.
Bij mij zitten ze ook rustig mee te tsjilpen met de muziek, mijn parkieten zijn er namelijk gewend aan. Ik heb in hun eigen kamertje altijd de radio lekker aan, vinden ze heerlijk dus ook in de auto
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

robijntje86

Bedankt voor jullie reacties!! Ik had al bedacht om ze in een wat kleinere kooi te doen zodat ze zich misschien minder snel kunnen bezeren. Heb ook een transportkooitje maar dat vind ik een beetje te klein voor zo'n lange periode. Ik wil ze bij mij op de passagiersstoel zetten of daar beneden op de grond en dan met een doek zodat ze mij wel kunnen zien maar misschien niet alle andere voorbij rijdende voertuigen. Stoppen onderweg zal ik wel vaak genoeg doen want ik ben alleen dus moet zelf ook af en toe de benen strekken. Hoop dat ze dan wat eten en drinken, ik hang dit wel ook in de kooi gewoon zoals ze gewend zijn dus hoop dat het goed komt!!


Parkieten-Freak

Ik zou ook voor een kleine kooi kiezen. Haal alle potentiƫle zaken eruit waar de vogel zich aan kan bezeren. Je moet de kooi vastzetten in de veiligheidsriem van je auto om te voorkomen dat de kooi omvalt als je plotseling moet remmen.
Ik weet niet waar je naartoe gaat, maar informeer van te voren bij de dierenarts of er papieren of medische vrklaringen nodig zijn ivm jouw reis naar het buitenland.
Dit om te voorkomen dat je straks bij een grensovergng staat en je de parkieten niet in mag voeren....
Ben heel benieuwd hoe het gaat en ik zou het fijn vinden als je tzt even laat weten hoe de reis met je gevleugelde vrienden verlopen is!  :)
Succes!


Wouter

Citaat van: Parkieten-Freak op maart 19, 2013, 22:24:47
Haal alle potentiƫle zaken eruit waar de vogel zich aan kan bezeren.
Nog even een aanvulling: denk hierbij ook aan alles wat slingert (schommeltjes, speeltjes).