geschrokken, is dit een bloedluis? en nu?

Gestart door magic, maart 16, 2013, 08:14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

magic

Hallo,

Ik heb 2 parkietjes van beiden een klein half jaartje oud.
Net een beetje door de eerste rui heen .
Ze komen elke dag uit de kooi, soms hebben ze er met half uur genoeg van en soms blijven ze 2 uurtjes lekker 'vrij'.
Ze zijn niet hand tam , maar komen wel terug op de kooi.

Het viel mij vorige week ineens op dat het ene mannetje moeite kreeg met 'langere afstanden'vliegen. Ze hebben een vaste route
en soms kon hij geen hoogte meer maken en is toen tegen de tafel gevlogen.
Ik dacht eerst, misschien komt het door de rui, maar de arts vertelde mij dat een vogel in de rui zich altijd moet kunnen redden.
Ik heb hem even paar dagen rust gegeven, maar helaas het vliegen bleek ook nu weer een probleem. Hij vliegt wel hoor, maar het leek alsof zijn conditie zeg maar niet meer zo best was kwa vliegen.

Hij eet goed ( xtra vital en ectra vitamines door t water, geen snoepstokjes maar wel met zijn twee een halve trosgierst per week) drinkt goed, en speelt en kwettert. Wel vond ik ze erg onrustig de laatste tijd in de kooi.

Nou had ik hier al eens wat gelezen en ik dacht, zouden het geen 'beestjes' kunnen zijn?
Maar ze zijn altijd binnen enz, dus hoe komen ze hier dan aan dacht ik.
Gister avond heb ik dus de kooi schoongemaakt en wit kopier papier op de bodem gelegd, om te kijken of er dan vannacht een invasie zou komen van bloedluis, dat zou kunnen verklaren waarom zijn conditie minder is geworden.
Terwijl ik gister de kooi aan het schoonmaken was ( rond acht uur) had ik er ook paier onder liggen en zag ik een beestje lopen, héél klein en t leek zwartig van kleur.
Vannacht ben ik er ook uitgegaan om te kijken en zag ik ook een beestje lopen, wederom heel klein en zwartig leek het.
maar het waren er geen tientallen ofzo.

vanmorgen heb ik direct gekeken en er liepen er nu een stuk of 6 ( wat ik kon zien) ik heb een foto gemaakt
mijn parkietjes heb ik net beide zon pipetje in de nek gegeven en ik ga straks even spul halen voor de kooi en omgeving te ontsmetten.
Helaas had onze dierenwinkel dat hier niet alleen voor de vogels zelf.
Maar!! het ene parkietje dat slecht vliegt, reageert héél heftig op dat spul begon met zijn koppie te schudden en beetje evenwichts problemen.
Nu zit hij wel weer rustig maar ik hou het even goed! in de gaten .

Ik zou heel graag willen weten of dit echt een bloedluis is ( zijn verenpak ziet er wel mooi uit) en hoe ik het nu verder moet behandelen en hoe komen ze er aan?? en hoe kom ik er van af.

Toen ik het beestje plette tussen het papier was het een bloedveeg.
Dit was een hele stressvolle ervaring voor mijn ukkie. Ik neem aan dat het herhaald moet worden.
Welk spul kan ik het beste gebruiken voor de kooi , ik heb plavuizen , ze staan op een tafeltje naast mij bij de bank, tegen de muur.

kan het ook overgaan op mijn honden?

Een lang verhaal en een boel vragen, maar ik ben supergek met mijn kleintjes en wil graag dat ik het goed aanpak zodat hij snel weer op krachten kan komen.

Ik ga de foto proberen te plaatsen.
Alvast heel erg bedankt!


MirjamS

Dit lijkt mij een teek. Heb er bij mijn kat heel veel uit gehaald in de jaren :p

EliseAvi

Het lijkt mij een goede zet om even langs de VA te gaan. Neem dan een paar van deze "beestjes" mee, en het medicijn wat je al aan je parkietjes gegeven hebt.

Succes!

Valerie

Dit lijkt mij wel bloedluis. Bloedluis, kan overal zitten en zitten in de kleinste gaatjes.. Het is wel lastig te bestrijden, omdat ze in je hele huis kunnen zitten. Het is dan ook verstandig om de hele omgeving waar je vogels zitten te behandelen. Ik zou zeker even langs de VA gaan, zij kunnen je een goed middel voorschrijven voor je vogels en de omgeving.

Misschien kan je onder het verenpak kijken van je vogels? Als je op de huid rode "stippen" ziet, zit het helaas ook op je vogels en dan kunnen ze dus "meegelift" zijn en dus in de hele omgeving zitten waar ze normaal gesproken vliegen.
Waar heb je ze gekocht kweker/ dierenwinkel?

Ze kunnen ook op je honden terecht komen, zelfs op jou en anderen.
Misschien kan je de vogels in een andere kamer zetten, in quarantaine?

magic

dank jullie wel voor de reacties.

Een teek is het zeer zeker niet, die heb ik wel eens bij mijn honden maar die knijp je niet zo eventjes fijn en daarbij is deze vele malen kleiner dan een teek ik heb natuurlijk enorm ingezoomd, het is in het echt niet meer als een heel klein stipje.
Nog niet eens zo groot als een speldenknopje.

Ik zie geen rode stipjes op de huid máár aangezien zijn conditie wel achteruit is gegaan denk ik dat ze hem al te pakken hebben gehad en hij heeft ook wel jeuk.
Ik heb vanmorgen maar vast een natuurlijke spray gehaald omdat ik er liever gister als vandaag mee bezig wilde natuurlijk.

Ik heb Birdy Finect gekocht voor kooi en omgeving.
Alle speeltjes en bakjes etc ook schoongemaakt. nieuwe zitstokjes aangeschaft enz.

Ik had al begrepen dat het een héél langdurig proces gaat worden dat vind ik niet erg als mijn parkietjes het maar overleven!
Ik heb ze gewoon uit een dierenwinkel, beide uit een andere .
Ik ben daar net heen geweest en ze zeiden, tjah wij hebben ze hier heel vaak  als de vogeltjes net van kweker komen dus waarschijnlijk hebben ze ze meegenomen uit het nest? Gewoon even sprayen en klaar. Jaja t zal wel.

iK  hoop zó dat mijn ukkie hier goed doorheen gaat komen :-\

Voor de zekerheid ga ik maandag toch even contact opnemen met een vogelarts om te vragen of ik zo goed bezig ben of wat ik anders kan doen.
Word mij dan anders spul aangeraden of langskomen met vogeltje dan doe ik dat.

Hij is nu gelukkig een beetje bijgekomen van de stress al is ie nog erg op zijn hoede. eet gelukkig wel lekker nu.

Vogels apart zetten zou wel kunnen, maar dan komen ze boven op een extra slaapkamertje te staan. komt dus niemand , worden ze daar dan niet extra gestrest van?
Stomme vraag misschien hoor maar ze zijn er zo graag bij! Ze staan naast mij op tafel bij de bank. dus ik ben wel in héél direct omgeving  :(

Ik zal kijken of ik nog van die beestjes tegenkom en proberen deze mee te kunnen nemen om te laten zien.
zat vol met bloed t vieze ding, bah.

groetjes

Valerie

Het kan zo in je hele huis komen te zitten, zeker omdat ze ook op jou andere gezinsleden kunnen "meeliften" naar boven en andere delen van het huis. Noodzaak is wel beide vogels te behandelen en een langdurig proces is het zeker.

Het kan ook zijn dat 1 van je vogels het heeft opgelopen in de dierenwinkel, omdat dit meestal vaker voorkomt dan van de kweker. Dieren in een dierenwinkel komen van een handelaar vandaan, die zijn dieren weer overal vandaan halt, binnenland, buitenland, etc. Je vogel kan het dus overal opgelopen hebben. Ik heb namelijk zelf bij een dierenwinkel gewerkt die bij de vogels als wel bij de reptielen last had van bloedluis en daar nu nog steeds last van hebben. Je komt er namelijk niet makkelijk vanaf helaas.

Ik heb daar toen Halamid-D gebruikt. Ontzettend goed spul, je moet naderhand nog wel de rest heel goed afspoelen met water zodat er geen resten achter blijven. Het ontsmet heel goed.

magic

dank je voor je bericht,

ik heb ook beide vogels behandeld.
Maar als het door mijn hele huis zit hoe moet ik dat dan behandelen?
gewoon meter voor meter alles insprayen? ook boven enzo?
beddengoed heet wassen etc?

Maar denk je dat ik er nog enigzins optijd bij ben of niet?
Ik zag geen invasie vannacht in de kooi ( wat ik wel gelezen had) maar het feit dat ik er een handjevol zag is al erg genoeg.

Ik ben bij vijf verschillende dierenwinkels geweest maar ik heb nergens gezien wat jij noemde.
ik zal eens op zoek gaan misschien via internet?

Nu laat ik ze maar even met rust, mijn ukkie is nog steeds niet helemaal bijgekomen van alles.
Zit op zijn schommeltje te slapen nu, hij is erg moe de hele tijd.
Ik laat hem maar even , de ander kwettert er vrolijk op los en lijkt? nergens last van te hebben terwijl mijn uk heel heftig reageerde op het pipetje.( en de stres)

Voor nu kan ik toch niet meer doen denk ik, ik heb alles ingesprayed zoals beschreven op verpakking, mijn vogeltjes zijn behandeld en heb de voerbakjes in kokend water gelegd om schoon te maken.

Mijn plan was om zowiezo over een week weer de kooi met toebehoren en omgeving te doen.

groetjes

Valerie

Het hoeft niet al door je hele huis te zitten. Maar ik zou voor de zekerheid wel alles behandelen, voor het geval dat. Beter voorkomen dan genezen.. Voor je vogels is het te laat, maar daar kan je natuurlijk niks aandoen. Ik zou bij de VA even navragen voor de rest van de omgeving.

Je bent er wel al op tijd bij als je het nog nergens anders hebt zien lopen. Maar ze komen alleen in het donker te voorschijn en planten zich snel voort.
Halamid kan je bij de drogist halen.

magic

ja voor mijn vogeltjes ben ik te laat, baal dr zo enorm van echt!
Had hier nooit aan gedacht, alleen doordat hij wat minder kon vliegen ging ik dus eens goed nadenken en op zoek naat wat het zou kunnen zijn.

Ik zat van de week op de bank een boekje te lezen en toen dacht ik dat mijn letter bewoog  :o maar dat was dus ook een héél klein beestje.
Was gewoon in de ochtend, mijn boekje licht altijd naast de kooi.
maar toen heb ik nog niet de link gelegd dat het bloedluis zou kunnen zijn, stom.
maar ik heb er nu twee keer overdag een gezien dus, getver dan denk ik meteen dat wél alles eronder zit.

Bedankt voor de tip van halamed!

Valerie

Graag gedaan hoor.

Jij kan er verder niks aan doen dat ze het hebben opgelopen. Dit gebeurd toch vaak bij weinig hygiëne. (o.a. van handelaren) En het is erg besmettelijk.
Dan was je er gelukkig nog redelijk op tijd bij, want normaal gesproken verwacht je zoiets natuurlijk niet.

Hopelijk komt het goed met je vogeltjes! Sterkte met je vogeltjes.

magic

Goedemorgen  :)

Nou gelukkig ziet mijn ukkie er een stuk beter uit als gister.
zijn verenpakje is weer mooi en in tegenstelling tot gister omdat je toen heel goed kon zien dat hij een pipetje had gehad.
Ook vertoont hij weer zijn normale (drukke) gedrag.

Ik had gisteravond toch nog even een wit papier in de kooi gelegd en toen ik net keek zag ik nog wel wat lopen
aan de onderkant van t papier wat inhoud dat ze dus gewoon tussen t schelpenzand zitten in de kooi
( en wie waar waar nog meer)
het valt mij wel op dat je het dus gewoon overdag kan zien ipv alleen snachts?

Ik had natuurlijk gehóópt, dat het in een nacht dood zou zijn die rotbeestjes, maar dat zal vast niet.
Ik zal me zo eens gaan inlezen over hoe lang het duurt voordat een beestje dood is, want dat dooie beestje heeft natuurlijk ook al weer eitjes gelegd enz enz.

Heb ook al zitten denken om een hle nieuwe kooi met toebehoren te kopen, maar weet niet of dat heel veel zin heeft omdat ik ook zeker moet weten dat ik in huis de juiste plekken aanpak natuurlijk  :-\

maar voor nu ben ik blij dat mijn Uk weer wat beter te pas is na zijn reactie op t pipetje.
Fijne zondag

Valerie

Goedemorgen,

Fijn om te horen dat het beter gaat met je vogel. :)
Nieuwe kooi zou kunnen, maar dan moet je er 100% zeker van zijn dat je vogels er geen last meer van heeft en het niet meer in de omgeving zit. De eitjes zijn namelijk zwart, dus zie je die ook niet op een donker oppervlak en daarbij leggen ze de eitjes in donkere gaatjes en kieren.. Erg lastig om die dan te bestrijden als je ze niet ziet.

Ik zou nog wel even door gaan met de omgeving te behandelen, halamid werkt erg goed. Althans ik had er wel goede ervaringen mee. Je kan eventuele (be)kleding van je omgeving ook vacuüm trekken, net als je dat bij luizen zou doen.

Bloedluizen krijgen overigens een roodachtige kleur als je bloed van jou of je vogels hebben opgezogen. Dus als je een rode bloedluis ziet, weet je dat ze je vogel of iemand anders te pakken hebben genomen. Ik zou voor de zekerheid ook je honden een pipetje geven.

De volgende ontsmettings middelen kan je ook gebruiken: (Even voor je op gezocht)

- Javel : Verkrijgbaar in alle levensmiddelzaken.
- Dettol : Verkrijgbaar bij de apotheek.
- Soda : Ongeveer 20 gram per liter water.
- Chloramide: Verkrijgbaar bij de apotheker.

http://www.gouldamadine.com/ziektes/specifiek/vederluis-en-bloedluis.html

Op deze site staat nog veel meer informatie over het bestrijden van bloedluis, wellicht heb je hier wat meer aan.

magic

Thanx

Ik had zelf ook al weer het een en ander gevonden maar hier kan ik zeer zeker ook wat mee!

heb ook al gelezen dat je witte bloedluis/mijt ook overdag waar kan nemen. Bij mij zie ik geen verschil tussen avodn en overdag. Ik heb er geen honderden gezien zelfs geen tientallen, máár ik ben dan ook geen hele nacht in de kooi aan het kijken en zag enkel wat er op de bodem liep.

Ik heb volgens mij dezelfde kooi als jou zo te zien op de foto, ik denk dat ik hem maar eventjes helemaal weer uit elkaar ga halen
zodat ik écht elke tralie gehad heb.

Dus weer wat te doen vandaag, en morgen toch nog maar even ander spul erbij halen, dank je.
Ik denk dat ik ook mijn hele bankstel moet behandelen? Bank is van Leer maar dan zouden ze ook tussen de naden van het bankstel kunnen zitten??

groetjes

magic

Ik ben direct de kooi uit elkaar gaan halen en een sop van soda gemaakt.
Ik heb de plekjes gevonden!

Achter de kunststof dingen waar je de tralies aan vast klikt, zaten er twee, achter de klemmen waar je de bak aan de kooi klemt enz.
Nog steeds geen honderden, maar deze had ik anders nooit gezien, of bij kunnen komen denk ik.

Nu nog goed de kast waarop ze staan leeghalen en ook maar helemaal inspuiten met wat ik heb.
Dan morgen maar nieuw spul erbij halen en herhalen herhalen de komende tijd.

Zo....dan nu weer kijken of ik de hele kooi weer in elkaar  geknutseld krijg   :P

Valerie

Mooi dat je de bron gevonden hebt!
Ja, dat herhalen blijft helaas. Ook als het weg is, nog elke 3-4weken behandelen om ervoor te zorgen dat het weg blijft.

Succes met behandelen en de kooi in elkaar te zetten.  ;)

magic

Dank je wel, het is inmiddels gelukt  :D

Ik heb alleen wel mijn mooie stoffen spiraal uit de kooi weggegooid, en als ik zeker weet dat ik geen beestjes meer heb dan koop ik een nieuwe.
Want ik zag dat de schommel, met szizzel? wat ik heb....dat dáár eitjes in zaten bah!
Mooi tussen de touwtjes, mooi plekje natuurlijk.

Nu hebben ze dus een hele 'kale kooi' en dat vinden ze niet leuk!!

Ik hoop dat ik snel weer een nieuwe spiraal etc erin kan hangen  :-\

Valerie

Misschien dat je iets van plastic speelgoed erin kan hangen? Dat is doorgaans makkelijker te ontsmetten. Hoef je het alleen in een bak met halamid of iets anders te leggen.

magic

Zo....gisteravond een wit laken over de kooi ( de zijkanten) gehangen en die was schoon.
vanavond/nacht doe ik dat nog een keer.
Ik heb niks meer in de kooi zien lopen verder maar wat ik begrijp zal ik er wel niet in een keer van af zijn dus.
Voorlopig nog maar even wekelijks herhalen en ik heb eindelijk! de halimid gevonden om de kooi gewoon goed mee te reinigen etc.

groetjes

Valerie

Goed om te horen dat het al beter gaat!

Nee helaas moet je het nu voor altijd blijven behandelen. Als het eenmaal écht weg is en je weet dat ook zeker, hoef je voortaan 1x in de 3-4 weken het nog te behandelen, om er zeker van te zijn dat het niet terug komt.

magic

Ja daar was ik al bang voor...
Had echt niet verwacht dit bij twee binneparkietjes te kunnen krijgen  :-\

Ze hebben nog wel wat jeuk, nog steeds elke nacht wit laken om de kooi, maar ik zie niks er op.

Ik was net in de keuken aan het schoonmaken en zie op een paar plekjes her en der op t plavond wat rode en zwarte vlekjes , het beweegt niet
het zijn dan steeds een stuk of 6/7 vlekjes bij elkaar en dan weer meters niks
Raar, zou dit ook van de bloedluis zijn?

ik word er echt helemaal kriegel en gek van en ik zie nu overal van alles blehh....je let echt ov-ve-ral op! En zie in alles luizen
Ik kan op t net heel weinig info vinden over bloedluis bij binnen parkietjes, maar misschien ligt dat aan mij.

Ik ga nu de kooi weer binnenhalen die kon mooi even drogen in die harde wind  :)
heb het hele riedeltje weer herhaald vandaag,

groetjes

Valerie

#20
Ja het zou best kunnen zijn dat de zwart/rode plekjes op je plafond ook bloedluis is. Misschien kan je er wat van opvangen en naar een dierenarts brengen? En in ieder geval alle plekken waarvan jij denkt dat je ook maar 1 ziet gelijk behandelen met halamid. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.

Je kan bloedluis altijd krijgen binnen of buiten, maakt niet uit. Helaas heeft 1 van jou parkietjes het ergens opgelopen.  :-\
Als bloedluis rode kleur hebben, hebben ze al je vogel of iemand anders te pakken gehad. Door het bloed, kleuren ze rood.

Heb je de site al geprobeerd die ik je had gegeven? Daar kan je best veel vinden over bloedluis en het behandelen ervan.

http://www.gouldamadine.com/ziektes/specifiek/vederluis-en-bloedluis.html


Helaas krijg je bloedluis bijna niet meer uit je huis, als je het eenmaal hebt gehad. Daarom zal je voor altijd moeten blijven behandelen.

Hebben je honden geen bloedluis opgelopen? Behandel je je honden er ook tegen?

Als je vogels namelijk op jou of je andere gezinsleden zijn gaan zitten, kan de bloedluis op hun zijn over "gesprongen" en kunnen zo ook weer op de honden terecht komen.

magic

Ik krijg het niet makkelijk van t plafond af. zal zo met vochtig doekje
proberen. Het ziet er uit als opgedroogt ' iets` ?
ik zal vanavond als het donker is eens in eenklap het licht daar
aan doen kijken of ik meer zie.
Parkietjes zitten wel eens in de keuken op de lamel rails ( heb ik
uiteraard iook behandeld). maar het beweegt dus helemaal niet.
als het bloedluizen zijn , zijn ze dan uit zichzelf doodgegaan op t plafond?

ik had inderdaad de site al bekeken die je me gaf.

of mijn honden.bloedluizen hebben weet ik niet.
ik heb grote honden met dikke vacht dus moeilijk te zien.

het is niet zo dat ze ineens veel krabben ofzo maar ik ga ze voor de zekerheid
maar even behandelen met?? Gewoon frontline tegen vlooien.ofzo? Want dat hebben ze nog

nog nooit gehad vlooien.
maar even behandelen tegen.en met??

Valerie

Het is inderdaad lastig te zien met een dikke vacht.
Bij honden zou ik het niet weten welk middel je kan gebruiken, wellicht kan je een dierenarts erover raadplegen?
Frontline zou je in ieder geval kunnen toedienen, voor de zekerheid.

Kan zijn dat ze dood zijn gegaan, bloedluis heeft immers bloed nodig om te overleven. Kan natuurlijk ook iets anders zijn, zoals poepjes van bloedluis of andere insecten. Je kan altijd even kijken of het bloedluis is, als je het eraf hebt gekregen.

Hoeft trouwens niet perse bloedluis te zijn, misschien is het wel iets anders? Maar de plek behandelen kan in ieder geval nooit kwaad.

tinkerbell

Eindelijk heb ik gevonden wat ik zocht.
Ik heb dus de zelfde problemen. Inderdaad verplaats je ze overal naar toe  :P. Ik heb de kooien al ingespoten met birdy finect, maar denk dat ze ook op de bank zitten en wellicht ook in de vloerbedekking.

Kan ik dit spul nu ook op een stoffen bank spuiten en op de vloerbedekking of kan ik daar beter iets anders voor gebruiken. Ik ben ook al in de weer geweest steeds met de stofzuiger, maar daar krijg ik ze ook niet mee weg.

een wanhopige tinkerbell

magic

Hoi en sorry dat ik nu pas reageer , ik ben geopereerd .

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze eigenlijk niet terug heb gezien (gelukkig) maar nog elke week kijk ik een paar keer de kooi na.
Toen ik een wit laken om de kooi heb gewikkeld elke keer heb ik ze ook nooit daarop gezien.

Wél was er dus een lamp waar ze opzaten vol met rode bloedvlekjes (ieuww) die heb ik dus direct weggepleurd zoals je begrijpt.

Ik heb gelukkig geen vloerbedekking ( veel makelijker met honden) en een leren bank.
Ik heb ook Birdy Finect maar had niet echt het idee dat dat voldoende hielp en ben toen bij de dierenarts geweest die spul had wat ze ook bij duiven etc gebruiken. Daar heb ik de kooi én omgeving goed mee schoongemaakt.
Buiten laten drogen, alle speelgoed heb ik weggegooid en nieuw gekocht behálve het sizzel schommeltje daar zat zoveel in die wil ik niet weer terug hebben.

Nu spuit ik eens per week  de kooi en het spiraal touw in met Birdy en sop de kooi goed uit eens per week.

Ik had er ook geen honderden lopen, tenminste ik ZAG ze nergens lopen. Misschien was ik er op tijd bij ??

Wat vervelend dat je er ook last van hebt!
Ik heb dus wel de omgeving ( kast waar kooi opstaat enz ) met o.a Birdy behandeld maar of dat handig is voor je bank enzo?
T word wat wittig, een soort stoflaagje komt er op.

Sorry dat ik je niet verder kan helpen, ik heb ook al gehoord dat je die 404 spray daarvoor kan gebruiken misschien is dat wat?
wel alles goed luchten!!!