mannetje voor mijn popje gehaald, great succes!

Gestart door Thomas123, maart 14, 2013, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas123

hey,

  op aanraden van jullie en na lang overwegen heb ik voor mijn popje die nu 10mnd oud is een mannetje gehaald die 7maand oud is, ze zaten gisteren al na 3uurtjes voortdurend naar elkaar te kwebbelen en tegen de kooien die tegen elkaar stonden te snavelen met elkaar.
heb ze deze ochtend dan eens voorzichtig bij elkaar gezet in de grootste kooi en ze eten al gezellig samen en het popje zit regelmatig zachtjes in het mannetje zijn hals te knabbelen alsof ze hem aan het ontvlooien is hehe (hopelijk is dit perfect normaal?)

wel had het mannetje aan zijn poepje vrij veel uitwerpselen hangen omdat hij uit een iets wat vuile voliere bij een boer thuis kwam, heb dit uitgespoeld en deze ochtend een bezoekje gebracht aan de dierenarts omdat zijn poepje precies wat uitpuilde bij het poepen. de dierenarts zei dat hij wss wat diaree gehad heeft (want dit heeft hij op dit moment niet) en voor de zekerheid was antibioticum meegegeven om in het drinkwater te doen gedurende een week.
nu zitten ze gezellig samen wat te slapen op hun stokje, echt plezant om te zien.
het mannetje was totaal niet tam maar het popje dat ik al 10mnd bij me heb (heb ze bij me sinds ze 5 dagen kon vliegen) is wel heel tam.
ik kan het enkel maar aanraden want het mannetje ziet dit van het popje en met een beetje overtuigingskracht komt hij ook al op mijn hand zitten na slechts 1 dag!
ik ga hem nog een dagje of 2 in de voliere laten zitten samen met het popje (die uiteraard wel mag rondvliegen in huis maar dan voorlopig enkel alleen) zodat hij nog wat kan wennen en dan eens voorzichtig het deurtje laten openstaan en kijken of hij ook durft.
wish me luck!

bedankt voor alle adviezen.

grtz, Thomas

Loeky

Dat is leuk te lezen. Zo zie je maar weer dat grasparkieten echt groepsdieren zijn.

Succes met je mooie koppeltje :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

*wendy*

Mijn mening weet je: je hebt er goed aan gedaan er een maatje bij te halen! En de nieuweling laten vliegen kan ook meteen, want je popje wijst hem de weg wel. Als jij je er prettiger bij voelt, kan je het mannetje natuurlijk nog even in de kooi laten, maar ik denk dat dit rare taferelen gaat opleveren: naar elkaar roepen, gek doen in de kooi om bij de ander te komen. Bovendien dan de nieuweling veel energie over houden, het oefenen met tam maken zal dan wat lastiger worden. Dus kijk even hoe het gaat en reageer daarop ;-)

Thomas123

van de 3e dag heb ik het mannetje ook gewoon vrij rond laten vliegen, het popje wijst inderdaad de weg, als zij op mijn hand zit zal hij er ook makkelijker bijkomen etc, ik probeer elk uur van de dag (als ik thuis ben) hem op mijn hand te laten opstappen zodat zijn schrik weggaat :)
ben ervan verschoten hoe makkelijk het gaat als je wat geduld hebt en je er wat mee bezig houdt

grtz, Thomas

grasParkiet2

Leuk dat het zo goed gaat. Bij mijn grasparkieten ging het ook goed. Veel plezier met je vriendjes.