Een nieuw parkietje

Gestart door parkietjes08, maart 06, 2013, 10:19:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietjes08

Goedemiddag iedereen! Zoals jullie misschien al op het prikbord gelezen hebben zoek ik een nieuw, tam parkietje.
Nu twijfel ik welke soort ik ga nemen. Wordt het een valkje, een grasje of een kakariki.. nu wil ik graag jullie ervaringen weten.

Ik wil graag een vogeltje die erg tam kan worden, daar bedoel ik mee dat hij bij je wil zijn en best aanhankelijk is. Ik wil heb bijvoorbeeld graag op mijn vinger/schouder hebben, en koppiekrauw zou ook wel leuk zijn (ik hoef hem natuurlijk niet te aaien als een kat maar het zou leuk zijn als je koppiekrauw zou kunnen doen.) Ik heb nu gelezen dat een valkparkiet aanhankelijker is en meer bij je wil zijn dan een grasparkietje, en dus twijfel ik nu tussen een valkje en een kakariki..

Nu heb ik een dierenwinkel gezien: dsz. Dries van de Bunte in schildwolde, ik zag zijn advertentie voor kakariki's. Gisteren gelijk maar even gebeld dus.

Er werd mij verteld dat ze ze jong aankregen en ze sindsdien iedere dag in de handen gepakt hebben om ze daaraan te laten wennen. De kakariki's waren van november en kosten 65 euro :O

Nu is mijn vraag: went een kakariki nog wel aan me, aangezien ze van november zijn? De prijs heb ik er in principe wel voor over, maar dan moet hij ook erg tam kunnen worden, de dingen die ik hierboven noemde...

Een valkje schijnt ook goed tam te kunnen worden, maar die kunnen vrij hard krijsen en bijten, ik vind ze persoonlijk ook iets minder mooi dan een kakariki...

Wat denken jullie, wat is de perfecte vogel voor mij? Ik hoor graag jullie persoonlijke tips en ervaringen... alvast bedankt! ;)

parkietjes08

Ik heb inmiddels een kweker gevonden van een kakariki, maar heb nu een vraag over de kooi.
Wij hebben niet heel veel ruimte hier, maar nu had ik deze kooi gezien, hij past precies heb ik gemeten. Ik heb hem in de bijlage gezet...

*wendy*

#2
Dat is echt veel en veel te klein voor een karariki.

Minimaal, en dan bedoel ik ook echt minimaal: 60 x 40 x 80. Dit is als het beestje er elke dag meerdere uren uit mag. Mag dat niet, dan moet de kooi nog veel ruimer zijn en dan denk ik eerder aan een kamervoliere.

Misschien heb je wat aan deze link: http://kakarikiwereld.weebly.com/index.html

parkietjes08

De kooi is   54x39x71,5 en de kakariki mag altijd vliegen hier, behalve als we aan het eten zijn... Dan is deze kooi toc 6x1x8,5 te klein? Dat is toch niet VEEL te klein?

*wendy*

De maten die gegeven worden zijn minimummaten. Dit betekent dat dit het absolute minimum is. 6x1x8,5 te klein, betekent dat het zowel in de lengte, breedte als diepte kleiner is dan het absolute minimum. Dus ja, dit is veel te klein.

Ik hou al helemaal niet van de minimum afmetingen die gegeven worden op websites. Ik snap dat er een richtlijn gegeven moet worden, maar hierdoor zitten er dus heel veel vogels in te kleine kooien. Als ik jou was, zou ik proberen 1 slag groter te vinden, die op alle fronten voldoet aan de hierboven gegeven minimale afmetingen.

Mijn eigen motto: een kooi is nooit te groot. ;-)

Wel fijn dat je kakariki er elke dag uit mag.

parkietjes08

#5
Ik ben nu aan het twijfelen tussen een catharina parkiet, een kakariki en een valkje... Ik zal even zeggen wat voor eigenschappen ik het belangrijkste vind...

Ik wil graag een parkiet die erg tam kan worden... Hij moet op mijn hand en schouders komen zitten (vrijwillig) en koppiekrauw (ik hoef hem natuurlijk niet te aaien als een kat :p) Ik vind het ook leuk dat ze erg speels zijn, ik wil hem ook graag dingen kunnen leren (dat je hem bijvoorbeeld op tafel zet en gaat ''voetballen'') Ook vind ik het wel leuk dat ze over de grond lopen en dingen onderzoeken, maar een kakariki is misschien een beetje te nieuwsgierig... Een valkje vind ik ook leuk, maar die vind ik wat minder mooi dan een kakariki en een catharina parkiet. Ik twijfel nu dus tussen deze 3 soorten, wie heeft er ervaring met deze vogeltjes een welke kan het tamste worden?

Ik heb eigenlijk geen idee of een kakariki geschikt voor mij is... Ik vind het wel erg leuk dat ze over de grond lopen, bij je komen zitten en erg nieuwsgierig zijn, maar ik vind het wel vervelend als ik ze om de 3 minuten ergens weg moet halen, of kun je ze leren waar ze niet moeten komen?

Alvast bedankt!

*wendy*

Hoe tam een vogel wordt, hangt vrijwel niet af van de soort (natuurlijk speelt het wel mee); het is vooral het karakter van het beestje wat bepaalt hoe tam hij/zij wordt en de tijd en het geduld van jou. In principe kun je alle vogeltjes trucjes leren. Aaien zijn de meeste vogels geen fan van, al zijn er enkelen die het wel toestaan.

Daarnaast dient het 'tam worden' niet voorop te staan in je keus. Ga eerst eens bepalen: wat kan ik het beestje bieden. Jij hebt in het begin afmetingen van een kooi genoemd. Zowel een valkje, catharina als een kakariki zou ik daar niet in stoppen, te klein. Bovendien zijn alle drie deze vogels groepsdieren. Als je deze aanschaft, is het dus beter er 2 te kopen. En ja ook dan worden ze gewoon tam.

In het begin zal je bij iedere vogel consequent moeten zijn in het bepalen waar deze wel of niet mag zitten. Dit is ze dus wel te leren, mits je consequent bent.

Ga eerst maar eens goed nadenken of JIJ aan de behoeften kan voldoen van welk vogeltje dan ook. Kan je ze bieden wat zij nodig hebben: een maatje, een ruime kooi, goed voer, genoeg vliegtijd, aandacht van jou, eventueel dierenarts/vogelartsbezoek als dat nodig is. De behoeften van het vogeltje dienen voorop te staan, niet JOU behoeften.

Succes!

DobbyFloppy

Over het algemeen kun je een valkje best wel tam krijgen.
Maar wat voor vogel je ook neemt weet dat een dier niet uit zichzelf tam wordt. Hier moet je goed de tijd voor nemen.

En ja er zijn wel dergelijk parkieten die van kroelen houden maar dit geldt niet voor iedere parkiet.
Of een parkiet graag gekroeld/geaaid wil worden hangt ook af van het karakter.
En ga bijvoorbeeld eerst even googlen voordat je een parkiet neemt. Zorg dat je voldoende informatie weet voordat je daadwerkelijk een parkietje neemt.
Een goede voorbereiding is het halve werkt.

Ik heb zelf een momenteel een ferplast Viola voor 2 grasparkieten en een valkparkiet, maar deze gaan binnenkort in een kamervoilere bij mijn andere 3 valkparkieten.

Waarschijnlijk kun je deze kooi binnenkort overnemen als je er belangstelling bij hebt.
Kijk ook maar even bij mijn topic http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,29626.0.html
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

parkietjes08

#8
Hallo iedereen!
Goed nieuws: Ik krijg een Kakariki :) de vogel wordt vrijdag opgehaald!  :D
Heb er nu al zin in!

Die kweker had nog een kooi staan, deze was een best stuk groter!
Het zijn hele tamme en aanhankelijke vogeltjes die van kleins af aan tam zijn gemaakt.
Als jullie het leuk vinden zal ik een topic openen met daarin mijn ervaringen ;)

Ik haal de vogel bij iemand uit wierden, echt een geweldige kweker, kan hem iedereen aanraden die een
kakariki zoekt: Kan de email via PB opvragen.


(Emailadres verwijderd, Ik denk niet dat de email-eigenaar op spam zit te wachten).

parkietengek12

Ik zie dat je al een Kakariki hebt gevonden, maar wil toch nog even wat toevoegen.

Kakariki's zijn vrij actief, en zijn niet echt vogels die elkaar 'kroelen'. De kans dat je een Kakariki dus kan kroelen is erg klein.
Valkparkieten daarentegen zijn wat rustiger kwa gedrag, en vinden kroelen wel fijn (bij elkaar, bij mensen ligt dit aan hoe tam je de vogel kunt krijgen).

Wilde ik nog even kwijt, dat je niet gaat balen dat een Kakariki niet bij je komt om te kroelen  (natuurlijk zijn er uitzonderingen).
;)

parkietjes08

Ja klopt, maar aangezien hij dit van jongs af aan al gewend is en zich al laat kriebelen onder zijn buikje moet dit wel lukken op den duur denk ik?

Even een vraagje, de kweker heeft me de keus gelaten om hem door 'm te laten kortwieken, of gewoon zo mee naar huis nemen... Van de ene kant wil ik het wel omdat hij dan tammer wordt, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel leuk en ook natuurlijk. Wat lijkt jullie beter en waarom? En hoelang duurt het dan voordat ze  weer normaal kunnen vliegen? Weer bedankt iedereen!

*wendy*

Een gekortwiekt parkietje wordt NIET tammer, dat is onzin. Kortwieken is dus niet nodig. Laat dat beestje lekker vliegen!

parkietjes08

Bedankt! Ik was er ook nooit voor hoor, maar hier denken ze dat hij tammer wordt als je het WEL doet, ze geven deze rede:

"Als jij die kakariki krijgt is hij mensen gewend, hij gaat dan ook het vliegen ontdekken en wil dan minder bij je zijn, als je hem wiekt went hij beter aan je"

In principe klinkt dit wel logisch vind ik... waarom klopt dit dan niet?

*wendy*

Een parkietje dat gewiekt is, zit bij je omdat hij niet anders kan. Hij wordt dus gedwongen om bij je te zitten. Zou jij dan vertrouwen krijgen?

Bovendien: heb je liever een vogeltje dat bij je zit omdat hij niet anders kan of een vogeltje dat lekker een vogeltje kan zijn en kan vliegen en bij je komt zitten omdat hij je vertrouwt ;-)

parkietjes08

Ja precies, je hebt helemaal gelijk.. ik ga het niet doen  ;)

parkietjes08

Nog even twee vraagjes:

-normaal wordt er gezegd dat je een parkietje eerst een dag in de kooi moet laten zitten zodat deze kan wennen, maar aangezien dit vogeltje al heel tam is en nog 1x per dag papvoeding krijgt, moet dit dan ook?

-we kunnen hem in een kooi vervoeren, maar ook in een doek in onze handen houden aangezien hij al tam is, wat is beter? In zijn kooi tijdens de reis of vasthouden? Morgen is t zover! :D

Alvast bedankt weer!

Kleintjes

Krijgt 't parkietje nog papvoeding? Hoe oud is 't dan?
Volgens mij is 't nog lang niet zelfstandig genoeg, als 't nog papvoeding krijgt...
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

parkietjes08

Hij is inderdaad met de hand opgevoed, daarom is de kakariki ook heel erg tam en aanhankelijk... is erg aan handen gewend. Ik weet niet of hij naast die 1x per dag al zelfstandig eet, maar dat zijn dingen die ik morgen ga vragen...

Ik geloof dat t beestje 6 weken, is, om eerlijk te zijn ben ik het vergeten.

Kleintjes

Waarom hebben ze hand opfok gekozen? Konden de ouders niet oor hun jong(en) zorgen?
Is 't nou 'n kakariki of parkiet?
Dat zijn eigenlijk dingen die je van te voren moet navragen, voordat je 't diertje ophaalt.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses