Uit de kooi angst

Gestart door Granaat_010, maart 10, 2013, 22:03:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Granaat_010

Beste kenners, en freaks...

Sinds een aantal weken heb ik twee parkietjes, op zich gaat het harsticke goed maar ik zit met twee vraagjes..

Momenteel heeft een van de parkietjes, Humidee een ontstoken oogje, daarop moet ik met oogzalf van de DA zijn oogje mee insmeren. Echter wanneer ik hem rustig beet pak begint hij meteen met bijten. Logische want hij word tegen zijn wil opgepakt en behandeld met een raar spul. Natuurlijk negeer ik hem, en pak hem nu met een washandje (droog) zodat hij daarin kan bijten. Wanneer ik hem terug zet op zijn stuk, begint hij boos te parkietsen maar en dat is vreemde, als ik zeg och jochie toch! heb je ht zo zwaar? dan komt hij tegen de tralies aanzitten en  legt zijn kopje er tegenaan en begint heel zacht te prieten en te knipperen met zijn oogjes, ik weet mijn god niet wat hij hiermee wil zeggen? moet ik dan hem kriebelen op zijn kopje? is dit dank? weet iemand dat?

Dan het volgende, ze zitten hier in een grote kooi. En overdag wanneer ik zit te werken in de woonkamer, gaan alle deurtjes open en leg ik lekkers op de kooi..in de hoop dat ze lekker eruit komen, echter ze zijn heel bang! en komen er niet uit. Nu heb ik zo nog vrij kort maar wat kan ik doen om te zorgen dat ze uiteindelijk lekker uit de kooi komen?

Vreemd is ook, dat de kweker van wie ik beide heb gekocht ze gekortwiekt en al verkocht. Ik vroeg hem waarom dit zo was? omdat ik zelf tegen kortwieken ben, zijn antwoord? Ja omdat het tam maken makkelijker gaat en iedereen wil dat graag. Dit is standaard beweerde hij.. wat vinden jullie hiervan?

Kan het zo zijn, dat Milo en Humidee doordat ze niet kunnen vliegen voorlopig binnenkooi blijven?


*wendy*

Geen idee wat je vogeltje ermee bedoeld. Je kan altijd een keer proberen hem op z'n koppie te kriebelen, dan merk je snel genoeg wat hij daarvan vindt ;-)

Uit de kooi komen, dat gaan ze meestal wel vanzelf doen. Belangrijk is wel dat ze een plekje hebben buiten de kooi om naartoe te gaan, bijvoorbeeld een speeltuintje. Daar kan je dan een sliert trosgierst of wat anders lekkers op leggen.

Tam maken is een kwestie van geduld en vertrouwen. Vertrouwen krijg je niet door je parkietje te wieken. Een gewiekt parkietje blijft bij je zitten omdat hij niet anders kan. Onzin dus. Lekker de vleugeltjes weer aan laten groeien ;-) Het feit dat ze gewiekt zijn, kan trouwens wel een reden voor ze zijn om lekker in de kooi te blijven. Maar het is geen reden om de kooi dicht te houden hoor. Je kan wel zorgen dat ze al klauterend naar een speeltuintje kunnen komen. Als ze ervoor moeten vliegen, dan gaat dat voorlopig nog even niet lukken.

SoesyBee

Mijn Koko heeft altijd een zetje nodig. Ik laat haar in de kooi op mijn vinger stappen en vanuit daar komt ze gezellig de hele dag buiten de kooi zitten. Zolang je zorgt dat hun eetplek echt in de kooi blijft zullen ze ook gewoon terug de kooi in gaan, zeker wanneer het weer gaat schemeren.

DobbyFloppy

Tam maken draait om vertrouwen.
Kortwieken gebeurd in zulke gevallen omdat het parkietje dan niet van je weg kunt vliegen, hierdoor bouw je in mijn ogen geen vertrouwen op met een parkietje.
Als mijn parkietje gaat kwebbelen en met zijn oogjes gaat knipperen doet hij dit als uiting van ontspanning/tevredenheid zover ik weet.

Ik heb trouwens mijn valkje geleerd zelf de kooi uit te komen in het begin stapte ze alleen maar via mijn hand uit de kooi. Wanneer ze eruit wou ging ze haar vleugels spreiden.
Heb haar met trosgierst naar buiten gelokt. Gewoon voor het deurtje stukje trosgierst t houden en dan steeds stukje verder weg zodat ze op een gegeven moment wel de kooi uit moest komen.
Ze zit erg graag bij me maar ik had zoiets van als je bij me wilt komen, kom je zelf maar naar me toe.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Granaat_010

Dank voor jullie reacties :)

Ja, ik ben ook tegen kortwieken hoor! vind het niets...ze groeien gelukkig alweer aan..dus ik laat dit lekker zo.

Humidee, wilde inderdaad gekriebeld worden op zijn kopje..dat vind hij heerlijk..dan gaat hij helemaal op zijn stok liggen en maakt zachte knars geluidjes. hihiihi

Heb inmiddels een speeltuintje voor ze gemaakt, op een tafeltje net onder de kooi..Milo is heel nieuwsgierig en kijkt er naar maar durft nog niet. Humidee moet er nog niets van hebben..het komt vast wel!

Nogmaals dank!

Granaat_010

En ja hoor!!! Milo komt inmiddels lekker uit de kooi, vandaag klom hij zelf op mijn shirt en zat ineens op mijn hoofd....

Hij wil dolgraag vliegen dus ik denk dat wanneer hij straks kan vliegen het een ondeugd word. Hihihih zie er al naar uit! hopelijk steekt hij zijn broer Humidee aan, en haalt hem ook over de angst heen.

Wow ben zo blij!  ;D

DobbyFloppy

Mijn 2 zijn ook echte boefjes sinds ik er 3 valkjes bij heb ;)
Begon eerst met de kamers uitvliegen maar sinds paar daagjes ook op mij vliegen op mijn shirt of am.
Het mannetje is tam geweest bij mijn moeder thuis maar sinds ik hem heb overgenomen wegens tijdgebrek is hij zo speels geworden. Het vrouwtje is handen gewend maar verder ook niet tam, en uitgerekend zij vliegt steeds als eerste op je.

Ik had geaccepteerd dat ik ze toendertijd niet tam kon krijgen maar dit had ik eerst nooit verwacht maar deze keus maken ze zelf.

Mijn mannetje vind het ook prachtig om de andere kamers door te vliegen al hebben ze boven hun even kamer hahaha.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Vogellied

Mooi dat het goed gaat! Leuk om te horen ;)