Kleurslagen/mutaties

Gestart door SoesyBee, maart 03, 2013, 19:30:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SoesyBee

Haaj Haaj!

Kan iemand mij helpen met de kleurslagen te benoemen van mijn Koko (pop) en Nova?

Ik ben zelf uit het volgende gekomen:

Koko: Geelmasker 2 - donker 1 - groen
Nova: Cinnamon Hemelsblauw  (mogelijk te verwarren met full-body greywing??)

Waar nodig, verbeter me alsjeblieft.

Bron: http://www.gras-valkparkieten.nl/kweken/kleurslagenmutaties/mutaties-grasparkiet/

SoesyBee

Iemand suggesties/aanvullingen?

Iemand die mij ook wat duidelijker kan uitleggen wat een opaline mutatie is?
(ik snap hem even niet vanaf de site's vanaf inet)

*wendy*

Opaline betekent simpelweg dat de kleur van jou parkietje op de buik (bijvoorbeeld een blauwe buik) ook terugkomt in de vleugels.. Een normale vleugeltekening is zwart met wit, bij een opaline is die vleugeltekening dus bijvoorbeeld zwart met blauw ;-)

Misschien snap je het met deze plaatjes/uitleg van Marcia: http://www.hobbykwekerijvosmeer.nl/opaline.html

SoesyBee

Haha dank je wel! :) Super!

Wat zeg jij trouwens van de kleurslagen van Koko en Nova, heb ik het een beetje bij het rechte eind?

*wendy*

Ja ik denk het wel, maar ik ben geen kenner... Ik begin zelf net ook een beetje dingetjes te herkennen en begrijpen ;-)

SoesyBee

Maar zoals ik kijk hier naar Koko, heb ze ook in het uiteinde van haar vleugels groen, dat zou haar dan opaline maken?

*wendy*

Het gaat voornamelijk om de gele tekening die Koko heeft in afwisseling met het zwarte (op haar vleugels). Bij groene kleurslagen met geelmasker vind ik het altijd heel lastig om te bepalen of dat nu ook opaline heet...

ParkietHaarlem

#7
Hoi Soesy,

Het blijft lastig om foto's exact te beoordelen. Enkele kleurslagen zijn heel moeilijk vast te leggen op foto of film. Cinnamon is daar één voorbeeld van. Het lijkt mij dat de foto's van Nova geen cinnamon laat zien.

Nova: Hemelsblauw
Koko: Lichtgroen

Opaline komt van het engels 'opalescent'. Opalescent Glass is Mat glas.
Bij opaline vogels zijn de vleugels van 'glas'. Je kan dus de kleur van de borst en buik door de vleugels heen terugzien. Beide van jouw vogels hebben dat niet.

Full Greywing is het ook niet. Dan zal de zwarte tekening op de vleugels opgebleekt moeten zijn. Dus grijzig van kleur.

Geelmasker word alleen gebruikt bij blauwe parkieten. Omdat groene parkieten altijd een geel masker hebben is dit bij hen niet te zien. En word de benaming geelmasker ook niet gebruikt :)

grasParkiet2

#8
Ik zou zeggen:
donker groen, opaline
hemelsblauw, cinnamon

Een geelmasker kan ook bij goen-gele vogels voorkomen. Mijn grasparkietje was eerst meer turquoise, dan groen maar bij geelmasker type 2 komt het geel steeds meer naar beneden over de buik heen en wordt hij groener met elke rui. Nu is hij bijna helemaal groen-geel bont. Dus kan wel.