Jeugdrui.

Gestart door SoesyBee, maart 04, 2013, 18:48:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SoesyBee

Ik zie een aantal kopjes hier en daar voorbij komen over jeugdrui. Ik ben hier wat meer over gaan lezen omdat mijn kleine Nova (man) oneindig aan het ruien is op het moment. Koko (pop) daarentegen ruit helemaal niet. Aangezien het ook nog een beetje vroeg in het jaar is voor seizoen-rui.

Maar nergens in de stukken die ik gelezen heb staat wanneer de jeugdrui ongeveer kan beginnen. Nova is nu 4 maandjes ongeveer.

EliseAvi

4 maanden klopt wel ongeveer voor een jeugdrui, maar het kan ook een vroege-voorjaarsrui zijn. Die is meestal wat heftiger dan een normale rui. Ik heb er nu toevallig 2 die hevig in de voorjaarsrui zijn.

SoesyBee

#2
Euh, vanmiddag de tafel schoon gemaakt, Nova vliegt op de lamp en toen ik na 10 minuutjes weer even tegen hem stond te babbelen lagen er 4 donsveertjes... Hij laat het wel aardig los inderdaad!

Maar doen vogeltjes eigenlijk niet tegelijk ruien?

(Let op je taalgebruik. Deze site is voor alle leeftijden.)

Iris7

Iedere parkiet is anders, dus het moment waarop ze ruien verschilt vaak.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

*wendy*

Nee de rui valt niet bij ieder vogeltje gelijk. Daarnaast ruit niet ieder vogeltje even vaak. Om een voorbeeld te noemen: ik heb er hier 2, Sky en Milo. Sky ruit heel oppervlakkig zo 2 à 3 keer per jaar. Milo heb ik nu een jaar en die heeft al een keer of 6 een rui gehad, waarvan 2 à 3 keer een flinke.

SoesyBee

Eivoer hebben ze in ieder geval al. Van de week ook even kijken voor ruihulp!

DobbyFloppy

Ik heb zelf altijd ruihulp van vitakraft, deze bestel ik vaak online om dat ze in vele winkels niet te krijgen zijn. Mijn mannetje heb ik van mijn moeder gehad, en zij wou ruihulp van beaphear gebruiken, maar daar bleek het mannetje niet goed over te kunnen.
Dus toen ik hem kreeg hem ook op de ruihulp van vitakraft gezet.

Voor sommigen voldoet ruihulp van beaphear wel, maar helaas voor mij niet omdat het mannetj er niet over ken. Kan gebeuren.

Ik mij krijgen ze overigen sepia, roze vitamineblokje staat altijd bakje met vers grit.
Heb eivoer en die ruihulp en nog een fruitig cocktail mix, zitten van die groentekorrels bij.
Heb ook nutribird b14 gekregen met het overnemen van mijn nieuwe valkjes
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13