tam maken

Gestart door elmo1, maart 03, 2013, 14:53:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Tam maken buiten de kooi: veel tegen ze kletsen. Bij ze in de buurt gaan zitten met een sliet trosgierst. Als je dit maar vaak genoeg doet voor een langere periode, komen ze vanzelf bij je voor dat lekkers. Zorg wel dat ze weten dat trosgierst erg lekker is, door bijvoorbeeld een sliert in de kooi te hangen totdat zij het ontdekt hebben, dan er weer uit halen.

Als je ze gaat laten vliegen, maak je de kamer veilig (geen 'open' water, geen giftige planten, ramen afgedekt) en zet je het deurtje van de kooi open. Zorg ook voor een leuke speelplaats buiten de kooi en een lokmiddel (trosgierst, speeltje wat ze leuk vinden). Dan komen ze er vanzelf uit. Zorg wel dat je hier de tijd voor neemt, dus niet aan gaan beginnen als je over een uurtje weer weg moet, maar liever als je de hele dag thuis bent. Dan kunnen ze ook op hun gemak weer zelf de kooi in gaan (om te eten bv.)

Wel een tip voor de volgende keer: een parkietje van 6 weken is eigenlijk nog te jong. Hij eet dan wel al zelfstandig, maar krijgt in week 6/7(/8) nog belangrijke levenslessen mee van de vader. Beter haal je een parkietje dus pas weg bij de ouders vanaf 7 of zelfs 8 weken. Met 6 weken kunnen ze wel al prima vliegen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Tenzij ze gewiekt zijn of het kruipertjes betreft, maar daar heb ik je niet over gehoord.

Ineke P

Bedankt voor de tips. Weet je, ik ben afgegaan op de kweker. En die zei dat ze meekunnen vanaf 6 weken. Zelf heb ik er nog totaal geen verstand van. Maar het is een goede leer voor de volgende keer.

DobbyFloppy

Aanvulling op je vraag hoe je ze uit de kooi moet halen: het best is gewoon om ze zelf de uitgang te laten ontdekken en vooral ook niet eruit jagen. Ze moeten het uiteindelijk zelf zien te vinden
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13