2 vrouwtjes in zelfde nest.

Gestart door Shadosy, februari 28, 2013, 12:04:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadosy

Hallo,
Ik heb eigenlijk een vraag i.v.m. broeden en dergelijke.

Vroeger had ik veel parkieten en valkparkieten in mijn volière, maar omwille een hevige storm toen is deze omgewaaid en allemaal weg gevlogen. Zeer spijtige zaak.
Maar ik ben vorige zomer opnieuw begonnen met parkieten te kopen. (2 Koppeltjes gekocht voor verder te kweken) Maar ondertussen is 1 van de mannetjes gestorven.
Nu zit ik dus met 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Maar nu is het probleem mijn 2 vrouwtjes zitten constant samen in het zelfde nestje en leggen ook eitjes maar er komen nooit kleintjes uit.
Nu is mijn vraag weet iemand de oorzaak? Moet ik een extra manneke kopen dat ze appart in een nest gaan?

Graag antwoord terug
Mvg J.

Shadosy

#1
Even kleine update;

Ik heb een manneke bij gekocht.. just in case..
Maar probleem is:
Mijn gele parkiet (Lutino kleur) is normaal een vrouwke. Ze zit samen met mijn andere vrouwke op één nest. Nu de gele parkiet die voed het andere vrouwke.
Vandaag zag ik ook dat ze met haar pootje op de rug bijna kroop van het andere. Maar de gele parkiet heeft geen blauw bekje.
Dus ik vraag me nu sterk af wat het probleem is? Zijn het 2 vrouwtjes die denken elkaar te kunnen bevruchten of is het gele parkiet toch een manneke avenant je het niet kan zien.
Want mijn 2 andere mannekes die doen dus totaal niks met de vrouwtjes.

Foto:
Gele kleur = vrouwke ?!?

*wendy*

Als je zekerheid wil over de geslachten, plaats dan even duidelijke foto's van de parkietjes, waarop de neusdop goed zichtbaar is.

Wat mij ook opvalt aan de vragen die je stelt, is dat je nog erg weinig kennis lijkt te hebben. Het is dan ook niet aan te raden te kweken, omdat hiervoor behoorlijk wat kennis en ervaring met grasparkieten nodig is. Ik zou je dan ook aanraden het blok/de blokken te verwijderen. Zeker omdat koloniekweek een vak apart is, en nog sneller fout kan lopen als je oneven aantallen van geslachten (en zelfs onduidelijkheid hebt over de geslachten) en geen vaste koppels hebt! Dit loopt heel vaak uit op gevechten en doden. Blokken eruit dus en eerst eens gaan lezen, lezen en nog eens lezen over wat er allemaal komt kijken bij (kolonie)kweek. Daarnaast is het raadzaam om eens op bezoek te gaan bij andere kwekers en eens goed te luisteren naar hun ervaringen. Daar valt veel van te leren!