Appelcider azijn AH

Gestart door Valerie, februari 26, 2013, 21:32:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Valerie

Hallo,

Ik had een vraagje. Ik heb me bij AH hun puur&eerlijk appelciderazijn gehaald. Dit was de enige appelazijn die ze daar hadden. Bij de ingrediënten staat er alleen appelciderazijn *van natuurlijke oorsprong. En bij de Allergie informatie bevat Sulfiet.

Nou had ik ergens gelezen dat Sulfiet er niet in mag/kan zitten als je het aan je parkietje wilt geven. (Uiteraard gemengd met water.)

Mijn vraag is dus, kan ik dit nou wel of niet geven? En weet iemand een goed ander Appelazijn, zonder andere bestand delen?

EliseAvi

Ik zat inderdaad met hetzelfde probleem. Ik heb nu mij appelazijn bij De Tuinen gekocht. Helemaal biologisch!
Ik weet niet zeker of daar sulfiet inzit, zal het morgen even nakijken.

Ik zou zelf geen appelciderazijn geven. Ik had ergens gelezen dat dat namelijk niet de goede azijn zou zijn (check even met de zoekfunctie!)

Valerie

Dankje wel voor het reageren.

Ik ga morgen meteen Appelazijn bij de Tuinen halen. :)

Weet je ook hoelang ik het kan gebruiken/bewaren na het openen?

Parkieten-Freak

#3
Volgens mij is appelazijn hetzelfde als appelciderazijn.
Het gaat hier om het proces van fermentatie van appels waarbij o.a. azijnzuur gevormd wordt. Appels bevatten pectine, vitaminen en mineralen en dat maakt dat appelciderazijn gezonder is dan "gewone" natuurazijn. Natuurazijn bevat geen vitaminen of mineralen.

AH is zo netjes om een heleboel relevante en belangrijke zaken op het etiket te vermelden.
Heel veel fabrikanten doen dit niet.  Kijk op de fles naar de lijst van ingrediënten maar ik weet niet in hoeverre men verplicht is om de exacte samenstelling op de fles te vermelden.

Appelazijn is soms een beetje troebel: dit komt doordat het fermentatieproces dan nog aan de gang is. Mogelijk is dit een aanwijzing dat die appelciderazijn geen (of zeer weinig) sulfiet bevat.
Sulfiet (niet te verwarren met zwaveldioxide) wordt toegevoegd om het proces van fermentatie te stoppen. Fermentatie betekent dat biologische stoffen omgezet worden door bacteriën of schimmels, het is een natuurlijk proces, net als gisting.
Helaas kan sulfiet bij sommige mensen allergische reacties uitlokken, ik weet niet of dit bij vogels ook voorkomt.
Ik zou appelciderazijn gewoon geven, mits gebruikt volgens de voorgeschreven verdunning. De hoeveelheid sulfiet die een vogel dan nog binnenkrijgt is echt minimaal en in mijn ogen te verwaarlozen. En dan nog: de torenhoge voordelen van aangezuurd drinkwater staan niet in verhouding tot de minimale nadelen van dat kleine beetje sulfiet wat je vogeltje mogelijk binnenkrijgt.
Doen dus, zeker als je meerdere vogels en/of vogels met gezondheidsproblemen hebt!

Wat betreft het bewaren: (Appel)azijn is zuur. In een zuur milieu kunnen bacteriën en schimmels niet zo goed groeien maar ik zou het niet langer dan 6 maanden gebruiken na openen.



Strid8

Waarom wordt dat appelazijn eigenlijk gegeven?
En hoeveel geef je dan?
Ik heb dat nog nooit gegeven....

DobbyFloppy

Appelazijn schijnt ook goed zijn voor hogere weerstand zover ik weet.
Ik geef zelf altijd 1.0ml (1 spuitje dus).
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Strid8

Door het water heen toch?

DobbyFloppy

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

De dosering van appelazijn is 1ml appelazijn op 100ml water (of dus 10ml appelazijn op 1liter water, of 0,1ml appelazijn op 10ml water)

Citaat van: DobbyFloppy op maart 20, 2013, 13:40:41
Ik geef zelf altijd 1.0ml (1 spuitje dus).

Pas op met het doorgeven van doseringen op deze manier! Je geeft er namelijk niet bij aan op hoeveel water dit dan is. Stel dat Strid8 (of iedere andere lezer) nu 10ml water geeft, en hij er op jou aanraden 1ml appelazijn doordoet.. Dan zit hij met een ziek/overleden parkietje vanwege overdosering ;) Niet kwaad bedoeld, en geen aanval, maar wees nauwkeurig als je een dosering doorgeeft.

DobbyFloppy

Ja ik snap inderdaad wel wat je bedoelt.
Maar bij mij zit er 200ml in.

Dosering is dus per 100ml water 1ml appelazijn?
Dank je voor de tip!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Citaat van: DobbyFloppy op maart 20, 2013, 14:53:09
Dosering is dus per 100ml water 1ml appelazijn?
Dank je voor de tip!

Jup, dus bij een flesje van 200ml, doe je 2ml appelazijn. Als ze gewend zijn aan 1ml op deze hoeveelheid, bouw het dan eerst even rustig op door een week 1,5ml op 200ml te geven. Daarna kan je dan 2ml op 200ml geven.

DobbyFloppy

Ander gaan de parkietjes heel erg zuur kijken als er ineens meer doorheen zit dan ze gewend zijn ja.
Maar 1 spuitje is dus ook echt 1ml, stond er niet echt duidelijk op
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13


DobbyFloppy

Ja zo een soort spuitje heb ik inderdaad ;D
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Strid8

Ik heb volgens mij ook nog een spuitje liggen, zal eens kijken hoeveel ml dat is....

Parkieten-Freak

Meer informatie over drinkwater aanzuren vind je op de Parkieten-Freak website.


Strid8

Daar vind ik het eigenlijk beter uitgelegd!

Parkieten-Freak