Mannetjes of vrouwtjes

Gestart door Nachtegaal, februari 17, 2013, 11:05:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtegaal

Twee vogeltjes.

Graag het geslacht geweten van deze twee parkietjes.

Alvast bedankt

DobbyFloppy

Mag ik vragen hoe oud ze ook zijn ? ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Nachtegaal

Joke, (blauwe kleur) is iets ouder dan een jaar

Flip, da weet ik niet zo juist.
Deze is gevonden buiten en hebben we in huis genomen.

DobbyFloppy

#3
Dan is Joke een popje.
Aan het oogje van de andere parkiet is hij al ouder als een jaar, aan het witte kringetje aan zijn oogje is dit te zien.
Mijn conclusie 2 dames dus.

Ik heb overigens ook nog een mooi schema waar je kunt zien of je met een popje of een mannetje hebt te maken
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Nachtegaal

Dank je wel voor de snelle reactie.

*wendy*

Ja ik zie ook 2 popjes..

De irisring is overigens vaak al met een maand of 4 zichtbaar, dus ouder dan 4 maanden zijn beide zeker. Aan de doppen te zien, zijn de ouder dan 1 jaar. Vanaf dan is het eigenlijk niet meer te bepalen hoe oud ze precies zijn.

DobbyFloppy

Volgens mij is het aan de neusdop toch al te zien vanaf 6 maanden of vergis ik me?
Zover ik weet was het met de Irisring pas te zien vanaf 1 jaar, nou ja weer wat geleerd dus ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Het schijnt dat je in het juiste licht de irisring al vanaf een week of 8 kan zien doorschijnen.. Wist ik ook niet, ook nog maar pas geleerd  ;) Maar hier had Milo ook met 4 maanden al zichtbaar een irisring, dus dat het eerder is dan een jaar, dat is zeker.

Het geslacht van een parkietje kunnen sommige ervaren kwekers zelfs al met 4-5 weken zien (met een slag om de arm). Zodra ze een weekje uit het blok zijn (dus 6 weken oud zijn), is het bij de meeste parkietjes wel zeker. Een poppendop wordt vaak wel pas bruin als ze rond een jaar zijn, geloof ik.

DobbyFloppy

Oké grappig. Mijn popje had altijd een bruin houtdopje, maar die is sinds kort verkleurd, helaas al wel te oud voor kleintjes...

Denk dat kwekers dat inderdaad makkelijker kunnen zien afgezien die ook bijna alledaags met kleintjes te maken hebben, maar toch leuk om te weten.
Ik heb zelf altijd een schema van neusdopjes, ook wel handig
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13