Parkietjes vechten? 2 dood

Gestart door Aniek, februari 16, 2013, 17:06:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aniek

Hoi allemaal!
Wij hadden 4 parkietjes in een voliére buiten. Ze hebben ook een doorgang naar het tuinhuisje zodat ze ook binnen kunnen zitten. Maar daar zitten ze normaal gesproken eigenlijk nooit.
We hebben 2 parkietjes bij een kweker gekocht en later nog 2 bij een dierenwinkel. Nooit problemen gehad, harstikke leuke vogeltjes allemaal en ze waren ook gewoon lief voor elkaar. Nooit ruzie ofzo.
Maar vanochtend lagen er 2 dood in hun kooi.. Waarvan 1tje binnen. We denken dat ze ruzie hebben gehad.. Van de vogeltjes was hun staart een beetje kaal en er was ook wat bloed (heb ik zelf niet gezien).
Maar zou het kunnen dat ze gevochten hebben? Is dit normaal bij grasparkieten? M'n broertje weet nog niet zeker of hij er weer 2 bij wil hebben. En we willen natuurlijk niet dat dit weer opnieuw gebeurd..
Groetjes Aniek

Valerie

Het kan ook zijn dat ze door een ander dier zijn aangevallen, kan er iets de volière in gekomen zijn? Kat, ekster, marter, wezel of een ander roofdier?
Hebben ze eerder ruzie onderling gehad?

*wendy*

En van welke geslachten waren/zijn de 4 parkietjes?

Wel heel naar, sterkte!

Aniek

Dat er iets in de volière gekomen is lijkt me eigenlijk niet mogelijk.. Want het gaas is heel klein, past geen kat oid doorheen..
Ze hebben nog nooit eerder ruzie gehad. Het waren 1 mannetje en 3 vrouwtjes... Misschien dat het daar aan gelegen heeft want dat raden ze wel af. Maar we hadden ze al een half jaar zo samen en nooit geen problemen. Vind het echt stom, want toen we er 2 kochten bij de dierenwinkel (wouden een mannetje en een vrouwtje) zei de verkoopster dat het echt een mannetje was. Ik dacht al dat het een vrouwtje was, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van. Later ben ik er achter gekomen dat het inderdaad toch een vrouwtje was want dat zeiden verschillende mensen op het forum ook.

We hadden dus 1 mannetje en 1 vrouwtje (gekocht bij een kweker) en 2 vrouwtjes (gekocht bij een dierenwinkel). En nu zijn de 2 vrouwtjes die we hadden gekocht bij de dierenwinkel helaas dood..

Citaat van: *wendy* op februari 16, 2013, 17:43:22

Wel heel naar, sterkte!
Dankjewel

*wendy*

Toch vrees ik wel dat het door de verhouding gekomen is. Waarschijnlijk is er een parkiet in de broedstemming geraakt, waardoor er gevochten moest worden. Wel heel erg  :(

Maar voor in het vervolg toch maar even aantallen.. Denk dat je dergelijke gevechten dan wel voorkomt. En anders is meer mannen dan poppen beter dan andersom.. Als ik het goed begrijp heb je nu dus een man en een pop. Mocht je weer willen uitbreiden, zorg dan voor 100% zekerheid over het geslacht. Desnoods post je hier foto's van de neusdoppen voordat je ze aanschaft ;-)

Aniek

Ja ik vrees het helaas ook.. Heel erg zonde :(

We hebben nu inderdaad nog 1 mannetje en 1 popje. Bedankt voor je tips! Ga ze ook zeker opvolgen want we willen natuurlijk niet dat dit weer gebeurd. Ben ook wel een beetje boos op die vrouw van de dierenwinkel dat ze zei dat het echt een mannetje was, terwijl het dus een vrouwtje was.. Anders was dit waarschijnlijk niet gebeurd. :-\