Parkietje gezocht omgeving Venlo - Nijmegen

Gestart door Svenvdh, februari 15, 2013, 11:25:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Svenvdh

Een paar dagen geleden is helaas Tweety overleden. Chuckie zit nu zonder zijn vriendje alleen in de kooi, ik ben op zoek naar een vriendje voor Chuckie. Chuckie is een mannetje van nog geen jaar (is van afgelopen April of juni).

Ik zoek een reeds tamme vogel of een jonge vogel die nog goed tam te maken is. Het liefst een mannetje. Ik heb er geen bezwaar tegen een stuk te rijden maar om nou het hele land door te rijden gaat me te ver. Vandaar zoek ik een kweker in de omgeving Venlo - Nijmegen - Oss, dat is niet al te ver rijden.

Ik kan natuurlijk op een marktplaats advertentie reageren maar liever ga ik een vogel halen bij iemand waar goede ervaringen mee zijn, wie kan er iemand in deze omgeving aanraden?


Svenvdh

bedankt Wendy, dat ziet er uit als een betrouwebaar adres, ik heb een mail gestuurd met de vraag wanneer er weer parkietjes voor de verkoop zijn, hopelijk duurt dat niet al te lang.

Svenvdh

ze heeft nu een parkiet beschikbaar van een half jaar oud en over een maand weer jongkies. De parkiet die nu beschikbaar is is nog niet tam. Wat is beter, wachten op de jongkies of de parkiet van een half jaar oud kopen zodat Chuckie snel een nieuw vriendje heeft?

Een parkiet van een half jaar oud is natuurlijk moeilijker tam te krijgen en ik ben overdag aan het werk, ik heb dus alleen de avond uren (vanaf ongeveer 1700) en weekenden de tijd om het beestje tam te maken. Maar ik wil Chuckie niet zo lang alleen laten zitten ook omdat hij gewent is aan een vriendje en hij tot 1700 alleen zit.

Wat raden jullie me aan?

Wouter

Een parkietje van een halfjaar oud is nog prima tam te krijgen hoor! In dit geval zou ik voor het parkietje van een halfjaar oud gaan.

*wendy*

Ik zou ook voor het parkietje van een half jaar oud gaan. Qua tam maken zal je naar mijn mening weinig verschil merken tussen een parkietje van 8 weken of een half jaar. Dit zijn allebei jonge parkietjes en nog gemakkelijk tam te maken. Overigens zijn ook parkietjes van een paar jaar oud en zelfs 'bejaarde' parkietjes nog goed tam te maken, hoewel het dan in veel gevallen wel wat meer tijd en moeite kost. Hoe tam een parkietje wordt, is vooral afhankelijk van het karakter van het beestje en jou geduld en tijd die je erin stopt, niet (direct) van de leeftijd van een parkietje.

Svenvdh

bedankt voor jullie reacties, jullie hebben me overtuigd. Ik ga voor het parkietje van een half jaar oud. Ze had een foto meegestuurd en ik vind het een erg mooi beestje. Daarnaast is Chuckie dan niet meer alleen. Ik ga een afspraak maken en me inlezen over hoe ik Chuckie en zijn nieuwe vriendje het beste aan elkaar kan laten wennen.

christaw89

goede keus van je :)
succes en veel plezier met chuckie zijn nieuwe vriendje!

DobbyFloppy

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Svenvdh

je hebt gelijk DobbyFloppy, daar had dit bericht inderdaad moeten staan.

Ik heb mijn nieuwe parkietje, 8 a 9 weken oud is hij. Hij zit nu in zijn kooitje, over een paar dagen ga ik beginnen met hem tam maken, laat hem eerst maar even wennen. Hopelijk gaat dat lekker snel want hij zit nu in een kleine kooi en ik wil hem natuurlijk zo snel mogelijk samen met Chuckie in de grote kooi zetten.

Chuckie kwam al even kijken bij zijn nieuwe vriendje, hij ging op de kooi zitten. Ze praten gisteren nog niet echt met elkaar maar dat komt de volgende dagen wel, mijn nieuwe aanwinst was natuurlijk nog flink gestrest. Hopelijk worden het vrienden.

Ik heb foto's toegevoegd van mijn nieuwe aanwinst (ik moet nog een naam bedenken) en van Chuckie die kennis kwam maken.


*wendy*

Ik dacht dat je parkietje ging halen van een half jaar oud? 8-9 weken is gewoon een jonkie ;-)

Over het samen zetten: zodra ze interesse in elkaar tonen, kan je ze lekker bij elkaar laten hoor. Je moet ze niet langer uit elkaar houden dan nodig is.

Veel plezier met je duo!

Svenvdh

dat was ook de bedoeling maar ik kreeg geen reactie op mijn mail, ik heb een dag gewacht (daarvoor kreeg ik binnen een uur wel antwoord). Deze komt van een adres op marktplaats af.

zolang mijn nieuwe parkietje nog niet tam is of minimaal op een stokje gaat zitten dat je voor houdt kan ik ze moeilijk samen zetten omdat ik de kooi voor Chuckie open heb staan als ik thuis ben. Als de nieuwe gaat vliegen door de kamer is het maar de vraag of ik hem terug krijg in de kooi zonder er achter aan te moeten "jagen" en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

*wendy*

Als je moet wachten met bij elkaar zetten tot de nieuweling op een stokje gaat zitten.. voordat je parkietje dat doet ben je zo een paar weken verder.. Ronduit zielig als je ze zolang uit elkaar houdt.. Dan is het nog socialer als je ze bij elkaar zet en de kooi even een paar daagjes dicht laat..  ??? Chuckie zal de nieuweling de weg wijzen met vliegen en ook de terugweg naar de kooi wijzen ;-) Dus lekker bij elkaar zetten die parkietjes!

1 dag afwachten is ook geduldig zeg.. Nou ja, je hebt in ieder geval een maatje voor Chuckie..

Svenvdh

Dat is ook wel weer zo ja. Ik laat de nieuweling nog even wennen. Chuckie toonde gisteren al bijna meteen interesse door op de kooi te gaan zitten. Morgen werk ik thuis dan kan ik ze goed in de gaten houden en als het goed gaat dan kunnen ze samen.

het was inderdaad wat netter om te wachten maar ik zag deze en vond hem zo mooi.

inge

Is een hele mooie,veel succes ermee en hopelijk worden het goede vriendjes ;)

*wendy*

Citaat van: Svenvdh op februari 21, 2013, 11:08:18
Dat is ook wel weer zo ja. Ik laat de nieuweling nog even wennen. Chuckie toonde gisteren al bijna meteen interesse door op de kooi te gaan zitten. Morgen werk ik thuis dan kan ik ze goed in de gaten houden en als het goed gaat dan kunnen ze samen.
Ja als je morgen thuis werkt, zou ik je kans grijpen. Hoe je het doet, moet je natuurlijk zelf weten. Jij moet je er prettig bij voelen. Maar ik zal je vertellen hoe ik het gedaan heb. Ik heb beide kooien open gezet, gewoon 's ochtends op tijd. Ze kwamen er allebei uit om kennis te maken. In de tussentijd heb ik de reservekooi weggehaald en de blijvende kooi opnieuw ingericht (voldoende stokjes op hoogte, een stel voerbakjes erbij, nieuwe speeltjes erin). Uiteindelijk wees Sky - toen hij honger kreeg - de nieuweling Milo de weg naar de kooi en het eten.

Citaat van: Svenvdh op februari 21, 2013, 11:08:18het was inderdaad wat netter om te wachten maar ik zag deze en vond hem zo mooi.
Ja, je spreekt toch wat af met iemand. En binnen 24uur geen reactie is natuurlijk zo gek niet ;-) Ik hoop dat je wel even aan Stefanie hebt laten weten dat het niet doorgaat?

Svenvdh

ik kijk vanavond en morgen tijdens het werken de eerste 2 uurtjes of ze met elkaar praten en of Chuckie zijn nieuwe vriendje op zoekt. Als ik het idee heb dat ze nieuwsgierig zijn naar elkaar (Chuckie wel dat kan je op de foto's zien) dan is het inderdaad een goed idee om de kooien open te zetten. Ik laat eerst Chuckie er uit, dan kan ik de grote kooi veranderen en schoon maken. Daarna gaat de kooi van mijn nieuwe vogel (ik moet echt een naam gaan verzinnen) open, ik post hier wel hoe het gegaan is.

---

ik heb aangegeven dat ik de parkiet graag over wilde nemen en op die mail heb ik geen antwoord meer gehad, nu ondertussen al 2 dagen lang niet. Was er dan een afspraak? Zij heeft hem nog niet bevestigd dus in mijn ogen niet.

Nu is 1 dag inderdaad niet lang maar ze antwoorde ervoor binnen een uur tot max 2 uur. Ik ging er van dat ze werken / met de vogels bezig was of wat dan ook. Ik ging er van uit later die middag of in de avond en anders de dag erna rond dezelfde tijd als deze mail wisseling wel antwoord te krijgen. Dat bleef uit, ik heb nog een mail erachter aan gestuurd met de vraag of ze mijn mail wel gehad heeft, ook geen antwoord. Gisteren heb ik meer dan een dag wachten op een reactie dit andere parkietje gehaald. Ik wilde graag een parkiet en ik vond hem zo mooi dat ik niet langer gewacht heb.

Ik heb een mail gestuurd dat ik een vogel gevonden heb.

DobbyFloppy

Je hebt een mooi beestje, aan het neusje te zien is dit een overduidelijke man.
Als ik eerlijk bent vindt ik Lucky wel een mooie naam voor je grasje.

Hoe ik het altijd doe: Beiden kooitjes lekker open zetten en gewoon kennis laten maken, ik hou vaak beiden kooien een paar dagen.
Vaak gaat mijn eigen koppeltje gewoon bij de nieuwelingen in de kooi zitten. En na een aantal dagen gaan de nieuwelingen vanzelf in de kooi van de grasjes zitten.
Toen ik mijn blauwe mannetje kreeg had ik nog een groen mannetje die is toen in zijn kooitje gaan zitten en heeft het eigenlijk als het ware mee naar buiten genomen, ik had toen een verhouding van 2 mannetjes en een popje en dit ging in mijn geval prima.
Dat is niet zo bij iedereen, maar mijn pietjes zijn daar over het algemeen vrij makkelijk mee. Afgelopen jaar een mannetje van een jaar oud gekregen met nog een valkparkiet, en het grasje was gewoon heel erg brutaal. Op meerdere vlakken, zoals bijvoorbeeld niet in de kooi willen gaan, de vorige eigenaars beweerden dat dit beestje handtam was, maar dat was totaal niet waar.
Heb hem naar de dierenwinkel gebracht en hij vermaakt zich daar prima, hij fluit de hele dag door.

Mijn eigen grasjes zijn helaas niet volledig handtam, mijn mannetje wel maar, die is tegenwoordig veels te speels en vrolijk om bij je te zitten haha, maar dat vindt ik gelukkig niet zo erg, want mijn valkparkietje is wel handtam en zit erg graag bij me.
Zo graag dat als ik bij hun stofzuigen ben ze het liefst op mijn hand overstapt als ze de kans krijgt.
Deze lieverd krijgt er zondag 2 vriendinnetjes en een vriendje bij.

Maar heel erg veel succes gewenst met dit mooie beestje, en een naam verzinnen! ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Citaat van: Svenvdh op februari 21, 2013, 15:00:17
ik kijk vanavond en morgen tijdens het werken de eerste 2 uurtjes of ze met elkaar praten en of Chuckie zijn nieuwe vriendje op zoekt. Als ik het idee heb dat ze nieuwsgierig zijn naar elkaar (Chuckie wel dat kan je op de foto's zien) dan is het inderdaad een goed idee om de kooien open te zetten. Ik laat eerst Chuckie er uit, dan kan ik de grote kooi veranderen en schoon maken. Daarna gaat de kooi van mijn nieuwe vogel (ik moet echt een naam gaan verzinnen) open, ik post hier wel hoe het gegaan is.

Prima, als dat een manier is dat jij je er goed bij voelt!

Citaat van: Svenvdh op februari 21, 2013, 15:00:17
Ik heb een mail gestuurd dat ik een vogel gevonden heb.

Goed zo ;)

Svenvdh

ik moest even zoeken naar deze thread maar ik heb hem gevonden  :D

het is inderdaad een mannetje, zijn neus is overduidelijk blauw. Gaat dat goed een valkje erbij?

heel goed nieuws van mijn kant. Ik heb vanmorgen beide kooien open gezet maar ze kwamer er niet uit, ook Chuckie niet, die vond het wel goed in zijn kooi. Dit heb ik een uur zo gelaten. Ik wilde mijn nieuwe grasje (naam volgt nog, Lucky is trouwens een erg leuke suggestie) niet uit de kooi jagen, dat geeft alleen maar stress.

Het viel me op dat ik bij mijn nieuwe parkietje met mijn gezicht erg dichtbij kon komen zonder paniek of terug deinsen. Dat ging ook zo met mijn hand, dat was geen probleem. Ik wilde hem aan mijn hand laten wennen dus heb ik mijn hand op de ingang gelegd, dat was nog geen 10 cm weg en daar had hij geen moeite mee. Na een paar minuten heb ik geprobeerd heel langzaam tot een paar cm te komen, dat was nog te dichtbij maar hij schoof maar een paar cm op, dit alles zonder paniek.

Ik heb mijn vinger rustig laten liggen op het stokje. Na een minuut of zo ging hij eten, dat was met zijn hoofd nog geen cm naast mijn vinger die er nog lag. Ik heb mijn vinger een paar minuten laten liggen en toen ging hij er aan zitten eten?, wat doen ze dan eigenlijk, zout eten? Ik heb heel rustig mijn vingers verschoven tot een paar mm van zijn pootjes, dit vond hij prima, hij ging zelfs op mijn vinger zitten! Toen ik probeerde hem zo uit de kooi te krijgen klom hij er snel af. DAt bewegen was nog te veel. Ik heb het met een stokje geprobeerd en daar ging hij vlot op zitten, daarmee kon ik hem wel uit de kooi krijgen! Daar was ik erg blij mee.

Chuckie ook uit de kooi gehaald, helaas gingen ze allebei op een plant zitten aan de andere kant van de kamer. Ik heb ondertussen de kooi opnieuw ingericht en schoon gemaakt. Daarna heb ik Chuckie in dezelfde plant gezet als mijn nieuw parkietje (hij moet echt een naam krijgen :P). Toen Chuckie weg vloog naar zijn favoriete plant volgde hij maar hij had de pech op een tak te gaan zitten die afbrak dus meteen weer terug naar "zijn" plant. Even later ging Chuckie op zijn kooi zitten, daar volgde de nieuwe hem heen. Chuckie vloog meteen weg, nog wat onwennig denk ik?

Zo hebben ze even achter elkaar aan gevlogen tot Chuckie de kooi in ging. Het duurde een paar minuten voor de nieuwe het deurtje gevonden had (erg leuk om te zien hoe hij aan het klimmen was over de achterkant) maar nu zitten ze allebei in de kooi. Ze zaten net allebei op 1 pootje dus het ziet er allemaal goed uit! Ze kwetteren ook lekker samen.

Ik ga over een naam nadenken en ze aan elkaar laten wennen, ik ben happy! (ook een leuke naam trouwens)

Hieronder nog een foto waar mijn nieuwe grasje op mijn vinger zit.

Bedankt voor jullie adviezen!

*wendy*

Dat gaat al goed!

En fijn dat je ze lekker bij elkaar gelaten hebt vandaag;-)

Ik vind Happy en Chuckie een leuke combi  8)

christaw89

wat leuk om te lezen dat het goed gaat :)

ik vind ze allebei leuk zowel lucky als happy.

Svenvdh

Happy en Chuckie zitten nu gezellig samen in de kooi. Dat gaat goed samen. Als ze buiten de kooi zijn vliegt Chuckie wel weg als Happy in de buurt land, moet ik me daar druk om maken of zijn ze aan het bepalen wie er de baas is? Ze gaan trouwens maar weinig de kooi uit, ik ga eens kijken naar een speelboom zoals op deze site staat.

Verder ben ik ze nu aan het tam maken, Chuckie komt wel op mijn vinger zitten (met enige moeite, hij stapt er niet spontaan op) maar ik krijg hem de kooi niet uit omdat hij ergens op springt voor hij er uit is. Happy gaat ook wel op mijn vinger zitten maar minder makkelijk, op een stokje gaat gelukkig wel goed. Zijn er tips te vinden op de site hoe ik ze het beste verder tam kan maken? Op mijn hand zitten om trosgierst te eten doet Chuckie goed, Happy nog minder maar dat komt wel, hij is niet bang voor mijn hand. Met zoeken krijg ik niet gevonden wat de volgende stap in het tam maken is.

*wendy*

Over het wegvliegen: vooral geen zorgen om maken. Het is voor beiden even wennen. ;-)

Over het tam maken: Op You Tube zijn genoeg filmpjes te vinden over het tam maken. Bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=BNi1rJZ_-_0&list=UUEV0zQprsCrTXLPsdhgzbXQ&index=20
en deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=gctd1yIZ0Mc

Naar mijn mening is het vooral belangrijk om het vertrouwen van je parkietjes te winnen. Dus veel tegen ze praten, en ze vooral naar jou toe laten komen (desnoods met behulp van trosgierst).

Svenvdh

ze beginnen al aardiger te vinden, gisteren zaten ze naast elkaar op een cm of 10 maar later op de dag zaten ze erg dicht bij elkaar. Dat gaat wel goed komen.

Ik ga de filmpjes bekijken, gisteren kwam Chuckie al makkelijker op mijn vinger zitten en kon ik hem de kooi uithalen. Na een minuutje of 2 begon hij rond te kijken en wilde hij wegvliegen, toen heb ik hem op het speeltoestel gezet, dat vond hij prima. Hij wordt steeds rustiger als ik met mijn hand in de buurt kom. Geduld is belangrijk. Op mijn schouder /hoofd landen ze nog niet maar dat komt hopelijk nog wel, ik hoop wel dat ik ze handtam krijg.

Svenvdh

Met tips uit de filmpjes gaat het steeds beter, gisteren had ik beide parkietjes op mijn hand zitten! Met Chuckie was dit al een paar keer gelukt maar enkel binnen de kooi. Ik zat gisteren op de bank en had trosgierst vast. Het kostte een paar keer vliegen, twijfelen, toch maar niet, maar toen kwam Chuckie op mijn hand zitten om trosgierst te eten. Toen Happy dat zag hoefde hij niet lang na te denken en zat hij ook op mijn hand! Dit weekend ga ik weer verder oefenen.

*wendy*

Dat gaat goed. Nog even en je hebt geen trosgierst meer nodig  ;)

Svenvdh

Citaat van: *wendy* op maart 01, 2013, 08:36:20
Dat gaat goed. Nog even en je hebt geen trosgierst meer nodig  ;)

ik hoop het anders kan ik ze bij Obese inschrijven ;-)

*wendy*

Hahaha! Ja probeer tijdens het tam maken wel ook de hoeveelheid trosgierst te beperken. Een halve sliert per week is normaal de max, probeer hier niet teveel overheen te gaan.

Maar met al dat vliegen naar jou toe voor de beloning verbranden ze gelukkig ook weer een hoop.

Svenvdh

ik heb de afgelopen week telkens een stukje trosgierst gebruikt van een paar cm dus het valt nog mee maar ze eten zo wel meer dan de bedoeling is.

Hier nog een foto van gisteren, het was erna een zooitje op de bank maar het was de moeite waard en met stofzuigen hebben de heren gelukkig geen moeite.

Happy ligt trouwens af en toe in de voerbak, is dat normaal? Ik weet ook niet hoe lang maar toen ik gisteren thuis kwam trof ik hem er aan, het kan natuurlijk 5 minuten geweest zijn maar ook een uur bv.

*wendy*

Dat gaat goed.

Er zijn wel meer vogeltjes die wel eens in hun voerbakje liggen. Vooral jonge vogeltjes doen dit nog wel eens.. Kan in principe geen kwaad, maar let wel even op de hygiƫne (poepjes)...

Parkieten-Freak



DobbyFloppy

Citaat van: Svenvdh op februari 22, 2013, 13:11:08
het is inderdaad een mannetje, zijn neus is overduidelijk blauw. Gaat dat goed een valkje erbij?

Hoi sorry dat ik nog niet gereageerd had maar heb er sinds woensdag nog 3 nieuwe valkjes bij.
En om je vraag te antwoorden: ja in mijn geval gaat dat goed.
Het betekent echter niet dat elke grasparkiet en valkparkiet overweg met elkaar kunnen.
Sita is vanaf 6 maanden opgegroeid met een jong grasje. Zowel Sita als dat grasje zijn beiden handopfok.
Helaas is dat grasparkietje weggegaan toen ik hen 2 overnam. Bleek dat dit mannetje niet overweg kon met mijn andere mannetje, maar hij heeft inmiddels al een baasje gevonden.

Ook nu gaan mijn 2 grasjes goed om met mijn valkjes, vanaf dag 1 vonden ze het interessant, en de valkjes zijn inmiddels ook aan de grasjes gewend.
Voordeel van mijn grasjes is zijn erg nieuwsgierig, speels en vrij makkelijk daarin, alleen heeft het vrouwtje de eigenschap om nieuwelingen te testen door de staart vast te pakken
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13