Kan Je Bijten Echt Afleren? Ik Ben Al Weken Bezig!

Gestart door Pietje Bell, november 08, 2005, 14:54:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pietje Bell

Hallo allemaal.

Een aantal weken terug heb ik ook al aan jullie gevraagd wat je het beste kan doen om bijten af te leren...de 1 zegt dat je er geen aandacht aan moet besteden op het moment dat hij bijt, dus het negeren... en de ander zegt weer dat je hem boos moet aankijken enzo. Ik ben nu al die tijd bezig met het te negeren, maar het is echt een rot gevoel. Hij bijt nog net niet door! Iemand had als tip om meteen je vingers onder hem te schuiven dat hij geen tijd heeft om te bijten...Nou dat heeft hij wel, zodra ik in de buurt kom dan bijt hij me al! Gisteren ebn ik ermee begonnen om met 2 handen in de kooi te gaan. Zodra hij me beet dan hield ik met mijn andere hand een stukje trosgierst voor zodat hij daarin gaat bijten! Ik weet het niet meer!!! Ik ben erg gek op Woppy, maar een bijtende parkiet vind ik echt niet leuk!!!! Zo durf ik hem ook niet los te laten,want als hij mij of de kids gaat bijten dan is het leuke eraf!

Bedankt voor jullie aandacht!!!! Doeidoei

Chantalleke

#1
Hoi Pietje Bell,

Wij zelf hebben onze parkietjes het bijten afgeleerd door gewoon onze stem te verheffen en dus luid en duidelijk 'Nee!' te zeggen. Billy heeft mij 1 keer zo hard gebeten dat ik haar voor straf de kooi weer heb in gezet. Mijn vinger bloedde ervan zo hard! Ik heb haar toen ook zachtjes een tik op haar snavel gegeven met mijn wijsvinger. (afgekeken van mijn andere parkiet ;) Als ze hem probeerde te pikken haalde hij ook uit naar haar snavel, ik denk dat ze op die manier snapt dat ze fout zit, zonder dat ik haar pijn doe)

Je moet wel consequent blijven. Iedere keer dat hij ook maar aanstalte maakt om je te gaan bijten al duidelijk een 'Nee!' laten horen. Als je hem dan nog eens benadert en hij dan weer dreigt uit te halen, kooitje dichtdoen en negeren! Na 5 minuten nog eens proberen en precies hetzelfde doen als hij dreigt te bijten.

Heel veel succes, maar het gaat vast lukken, want parkietjes zijn echt slim genoeg om te lereb hoor!

Chantal

Sonja

Hoi Pietje Bell,

Omdat je verschillende dingen uitprobeert, om je parkietje het bijten af te leren, denk ik dat hij daardoor ook een beetje in de war is geraakt.
Het is belangrijk dat je je parkietje telkens als hij bijt, op dezelfde manier "straft". Zo zal hij het snelste begrijpen, wat het gevolg is als hij bijt. Ook als je zelf onzeker bent, voelt je parkiet dat haarfijn aan.
Wat ik zeker niet zou doen, is als hij in je ene hand bijt, hem met je andere hand een stukje trosgierst aanbieden. Zo wordt hij nog beloond voor zijn ongewenste gedrag, en da's niet de bedoeling natuurlijk.
Over het algemeen werkt de negeer- en beloon taktiek erg goed. Een van mijn parkietjes kon flink bijten, en ze heeft het helemaal afgeleerd op deze manier.
Maar......alles valt of staat met hoe consequent je bent. Je parkiet moet echt weten waar hij aan toe is. Op den duur zal het werken, maar mijn advies is: kies 1 manier uit, en hou het daarbij. ;)

Veel succes, en hou vol! ;)

Groetjes, Sonja.

Claire

#3
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik vroeg ook dezelfde dingen, en iedereen kwam heel lief met tips en adviesen. Maar niks hielp. Ik werkelijk alles geprobeerd!
Van duidelijk nee zeggen, boos kijken, hem terug stoppen in zijn kooi en negeren, geen aandacht aan besteden, alleen maar belonen als hij het wél goed deed.
Nou, het hielp allemaal niet.
Toen kreeg ik van PF een link die eigenlijk over papagaaien ging. Helaas weet ik de link niet meer, maar daar heb ik heel erg veel aangehad. Op die site werd verteld hoe je het beste met je papagaai om kon gaan en wat er in het hoofd van dat dier rond speelde.
Ik heb mijn eigen techniek toegepast en ik moet zeggen dat het super werkt.
Het was echt een tijd dat James beet. Normaal schoof ik gelijk mijn hand onder hem zodat hij niet kon bijten, toch beet hij. In plaats van mijn vinger houd ik mijn PLATTE hand onder hem. Hij springt dan zelf op mijn hand. En dan zeg ik Goed zo! Of jaaa!! In het begin beetje hij ook nog wel eens in mijn vlakke hand maar dat gaat nu beter omdat ik iets lekkers in mijn hand hield.
Laatst had ik hier gepost omdat ik dacht dat hij weer zou gaan bijten maar dat was omdat hij de rij weer naderde.
Ik weet echt precies hoe je je voelt maar je moet gewoon hoop houden.
Groetjes Claire

Parkieten-Freak

#4
Een heel interessant artikel vind je hier:
http://www.pakara.nl/modules/newbbex/viewt...c_id=22&forum=1
Het kan zijn dat je je eerst moet registreren alvorens je het artikel kan lezen.
Het artikel geeft tevens goede achtergrondinformatie.
Diverse vormen van bijten komen aan de orde, zoals bijten uit angst, bijten vanwege ziekte, bijten om te overleven e.d.
Een echte aanrader!


Pietje Bell

#5
Dank jullie wel voor de helpende reacties!!!!
Ik ga snel de link bekijken doeidoei

Heb gekeken en ik kom tot de conclusie dat het bijten een gewoonte is geworden. ik ben een paar weken terug begonnen met spelletjes doen, tegen de schommel aanduwen en tegen het belletje aanduwen om hem uit de gdagen. Hij deed dat met zijn snavel.....Wat denken jullie?

Groetjes van Nance