advies over de kooi

Gestart door nikje, januari 28, 2013, 22:17:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikje

Dochter bijna jarig en mevrouw wil al jaren een parkiet. Na jaren het af gehouden te hebben vinden we haar nu oud genoeg om een eigen parkiet te hebben. ( ze word 9).  Vandaag een kooi voor de parkiet(en) gekocht en toen hij thuis stond had ik toch eigenlijk wel een vraag.

De kooi heeft een zogenaamd "looprooster" ( dit heb ik op internet even opgezocht ,want wist niet hoe dat rooster heette.) Moet dat rooster continu in de kooi blijven???? Daaronder zit een bak waar je zand in kan doen.   Nu weet ik niet beter dat de bodem van een vogelkooi bedekt moet zijn met zand ,maar met dat looprooster kunnen de vogels helemaal niet bij het zand, of is dat juist de bedoeling????  dat de ontlasting door de tralies vallen in het zand beneden???

mvg,

nikje

Kleintjes

Hallo en welkom.

De een vindt dat rooster prettig, dan is de kans op ontsnapping tijdens 't schoonmaken nihil. Anderen (zoals ikzelf) halen dat rooster er uit omdat de vogeltjes moeten kunnen scharrelen :)

Even tussendoor: Welke kooi is dat? De tralie-afstand is namelijk erg belangrijk, die mag niet meer dan 1.3 cm (13 mm) zijn vanwege kans op ongelukken (per ongeluk vast komen zitten van de vogel)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

nikje

Ik heb geen idee welk merk kooi het is. Ik heb er juist opgelet dat het een ruime kooi is met in ieder geval 2 zijdes horizontale tralies. dikke houten stokken ennnnnnnnnnnnnn de tralies 1,3 cm uitelkaar en dus niet groter. Uiteraard moet de kooi nog wat aangekleed worden met speeltjes,touwen , misschien een dikke tak.

Nu nog 2 parkieten kopen, maar daar heb ik nog dik 4 weken voor.

We willen graag een koppel jonge parkieten om uiteraard handtam te maken.  Nu nog maar een vraag.

zodra we de vogels hebben gekocht moeten die dan op een rustige plek gezet worden ( bijvoorbeeld in haar slaapkamer ).of mogen ze meteen in de huiskamer?  de bedoeling is dat ze op den duur op gezette tijden mogen rondvliegen in de huiskamer

nikje

Kleintjes

Heel mooi :)

Je kunt ze gerust in de woonkamer houden, daar hebben de meesten van ons hun vogels :) Als je ze na aankomst 'n paar dagen rustig laat wennen (zachtjes tegen ze praten bijvoorbeeld, en vooral niet met de handen in de kooi) dan kun je na 'n aantal dagen beginnen met tam maken. Dat gaat trouwens met elke leeftijd, hoe snel ze tam worden ligt aan 't karakter.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

inge

Bij mij gaat het rooster er ook niet in.
Vind namelijk ook dat ze moeten kunnen scharrellen,ikzelf leg van die beukensnippers op de bodem en in het midden strooi ik wat schelpenzand.

Zo kunnen ze met de beukensnippers spelen vind het mooi ogen en hebben toch hun schelpenzand waar ze de schelpjes kunnen uitzoeken.

Veel succes met de nieuwe grasparkietjes :)

Bonnie en Clyde

hier zit het rooster er in maar ze komen eigenlijk niet op de bodem

nikje

hebben jullie ook nog leuke ideeen wat voor speeltjes erin de kooi moet hangen???  een website misschien waar leuke dingen te koop zijn.

zag al een laddertje en een schommel, maar misschien hebben jullie dingen wat jullie parkieten erg leuk vinden?

nikje

Bonnie en Clyde

wc rollen aan de touwen of takken, of stokken

*wendy*

Dat verschilt heel erg per parkietje. De een vindt belletjes leuk, de ander houdt van sloopspeelgoed.. Dat is dus echt een beetje uitproberen. Je kan ook heel veel dingen zelf maken. Hierover is ook een topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,24858.msg164984.html#msg164984

christaw89

hey,

mijn parkiet is fan van felgekleurde plastic speelgoed en dingen waar belletjes aan hangen.
zooplus heef wel leuke dingen.
dieren-artikelen heeft veel speelgoed maar heeft dure verzendkosten.

merk wel dat een gemiddelde dierenwinkel meer voor papegaaien heeft dan voor grasparkieten.
blijf jammer...

er is ook een toppic van foto's van kooien misschien dat je daar wat inspiratie uit kunt halen :)

nikje

- Kooi             check
- speeltjes      check ( 2 jonge dochters die van knutselen houden dus op jullie advies wat foto's van de sites laten zien en ja hoor de leukste creaties kwamen op tafel te liggen) en we wonen aan een park dus die dikke tak in de k0oi is er ook en een parkietenboom is zo gevonden in het bos ;)

- 2 grasparkietjes    nog niet check :(

dus mijn vraag:  iemand enig idee of er een kweker is die rond 23 februari 2 jonge grasparkieten heeft???  zo jong mogelijk,maar wel dat ze alles meegekregen hebben van hun ouders ( 8 a 10 weken)  en als we dan toch eisen gaan stellen  ;D     graag in opaline ( violet of kobalt blauw, grijs)  of bont.  geen groen of geel is de wens

mvg,

nikje

*wendy*

Misschien even laten weten waar je woont? Anders krijg je kwekers door heel Nederland ;)

nikje

dom van me.

ik woon omgeving hoorn/ purmerend.

ik heb een auto dus wil best wel een stukje rijden, zeker om naar een kweker te gaan en te kijken naar de volieres :)

nikje

*wendy*

Alkmaar: http://www.secretcolors.nl/
Medemblik: http://www.noordhollandsegrasparkiet.nl/
Hoorn: http://www.hobbygrasparkiet.nl/

Geloof dat ze allemaal op dit moment nog geen jongen hebben. Met wat geduld weet je dan wel zeker dat jij je parkietje bij een goede kweekster vandaan haalt. Eventueel kunnen zij misschien nog andere kwekers in de buurt noemen die misschien wel jongen hebben op dit moment.

Succes!

nikje

Dank je wel voor de websites.

Ik ga ze zeker benaderen. Ik heb tot mijn schande geen rekening gehouden met een broedseizoen en een kind van 9 een paar maanden laten wachten vind ik persoonlijk niet erg fair. dus ik zoek nog even verder en misschien meld zich iemand of vind ik iets.

iedereen dus even oren en ogen open :)

alvast bedankt

nikje

christaw89

hey,

tijdje terug had saskia: lagelandparkieten.nl (capelle a/d ijssel) nog jonkies die niet gereserveerd waren.
ik weet niet hoe het er mee voor staat.

tis niet echt in de buurt maar misschien een optie :)

groetjes christa

nikje

kijk christa, daar heb ik wat aan. Ik ga ze meteen mailen. En ach een uurtje in de auto lekker ceedeetje op word ik niet moe van hoor.

als ik wat heb gevonden dan laat ik het hier meteen weten. Staat er niets dan zijn alle tips welkom

nikje

nikje

Ik heb saskia benaderd en gelukkig had ze nog wat parkieten. We hebben 2 mooie ukkies uitgezocht en vanaf nu is het afwachten tot we ze kunnen ophalen.

ik wil iedereen bedanken voor jullie hulp en advies

mvg,

nikje

en voor de heel nieuwsgierige mensen :

http://www.lagelandparkieten.nl/nestjes%202013.html

het zijn ceres en vesta geworden   een mannetje en een popje

Loeky

Graag gedaan en doe ik er nu een slotje op, oké?
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19