welke kooi?

Gestart door Shirley-94, januari 28, 2013, 19:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shirley-94

hai! Ik twijfel! en wil graag jullie mening horen :)

Ik heb nu 1 parkietje, maar wil over een tijdje misschien nog 1 pietje erbij omdat ik ga studeren en ik dan misschien tijd voor haar heb.
De kooi die ik nu heb is oud, en er komen scheurtjes in bak, en ik vind m niet meer zo mooi. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe! maar omdat er misschien nog een pietje bij komt wil ik zeker weten dat de kooi groot genoeg is 2. natuurlijk mogen ze er ook regelmatig uit. ik ben op ZOOPLUS aan t kijken en kwam deze tegen:

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/kooien_hout/73511

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/savic_vogelkooi/136634

http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/ferplast/131338

welke is het meest geschikt denken jullie?  (beetje jammer dat ik afhankelijk ben van een kastje waar die op moet komen, kastje is 45 lang, en 40 breed) Ik sta ook open voor tweedehands kooien! dus als iemand nog een mooie kooi over heeft?? Ik woon trouwens in Gouda :)

Groetjes!

inge

Hoi Shirley-94 volgens mij als ze er dagelijks uitmogen zijn alledrie de kooien wel goed.

Wat ik wou zeggen over de belinda de houten kooi,
ik heb ooit op de site er raad over gevraagd en toen kreeg ik als antwoord dat grasjes nogal graag knagen (daar had ik niet aan gedacht).
dus weet niet of dit zo een goed idee is zou zonde zijn van je geld .

Uiteraard is dit maar mijn mening ;)

Veel succes met het zoeken.

Shirley-94

Oja daar had ik nog niet aan gedacht! Hij is wel mooi! Maar inderdaad iets minder praktisch.. tnx voor t advies!

*wendy*

Als ze er dagelijks uit mogen, kunnen ze qua grootte allemaal. Als ze er ook regelmatig dagen in moeten blijven, vind ik ze allemaal te klein ;-)

Hout is niet handig omdat grasparkietjes echte knagers zijn en de kooi dus waarschijnlijk in 'no time' fikse gebruikerssporen zal hebben. Ook in verband met de hygiëne zou ik hout niet zo snel aanraden.

hermina

#4
Ik vind de 3e kooi het beste. Er zitten 3 stokjes in en de kooi is zelfs ruim genoeg voor 3 parkieten. Er zit ook nog een spiegeltje in.

*wendy*

Citaat van: hermina op januari 30, 2013, 15:31:10
Ik vind de 3e kooi het beste. Er zitten 3 stokjes in en de kooi is zelfs ruim genoeg voor 3 parkieten. Er zit ook nog een spiegeltje in.

Stokjes kan je er zelf in doen, je bent niet afhankelijk van wat erbij geleverd wordt. Het spiegeltje raad ik juist af. Dus als dat je redenen zijn voor kooi nr. 3..........

Loeky

Als je parkiet niet uit de kooi mag, kun je het beste een kamervoliere nemen en dan één in de breedte. Ik ben van mening dat de
kooien te klein zijn voor twee parkieten.
Zelf ben ik van mening dat een parkiet moet kunnen vliegen. Mijn parkieten zijn er de hele dag uit (als ik er ben)
en gaan zelf in de kooi als ze dat willen. Natuurlijk heb ik de nodige voorzorgsmaatregelen genomen tegen
gevaarlijke situaties.

Ik heb vier parkieten, één kamervoliere (Ferplast) en een gewone kooi.

Spiegeltje wel of niet is een andere discussie, het gaat hier om welke kooi het beste is. :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

*wendy*

Citaat van: Loeky op januari 30, 2013, 17:30:21
Als je parkiet niet uit de kooi mag, kun je het beste een kamervoliere nemen en dan één in de breedte. Ik ben van mening dat de
kooien te klein zijn voor twee parkieten.
Spiegeltje wel of niet is een andere discussie, het gaat hier om welke kooi het beste is. :)

Zowel Inge als ik maken ook de kanttekening dat ze er - bij deze kooien - wel dagelijks uit moeten kunnen.

Spiegeltje wel of niet is absoluut een andere discussie, maar is naar mijn mening geen reden om een kooi al of niet aan te schaffen (evenals het aantal stokjes in de kooi). Dus het enige wat ik ermee wilde zeggen, en ook zei is dat dit geen argument voor of tegen een bepaalde kooi.

Shirley-94

#8
Heeey dankje voor de tips! IK heb er nu ook geen spiegeltje inhangen, zodat ze lekker met mij bezig is, en bovendien krijgt ze genoeg aandacht :) Ze komt er ook uit maar heeft nu pas een beetje door hoe ze moet vliegen, in het begin schoot ze als een straaljager door de lucht haha. Nu vliegt ze een stukje, land dan ergens en blijft nog een beetje beduusd zitten, maar dat wordt vanzelf beter denk ik :) Ik ben inmiddels al bij meerder dierenwinkels gaan kijken om een mooie kooi te bestellen!

snoeckk

Citaat van: Loeky op januari 30, 2013, 17:30:21
kun je het beste een kamervoliere nemen en dan één in de breedte

is het dan niet goed om een kooi in de hoogte te kopen? waarom dan als ik vragen mag?
dit omdat ik aan het kijken ben voor een kooi en zag er een staan voor 95 euro van 1,50 meter hoog maar iets van 70 cm breed. is dit dan niet goed?

mvg

*wendy*

Ze vliegen in de breedte, niet in de hoogte.

De meeste kooien zijn hoger dan dat ze breed zijn. Dat is niet erg, als ze maar breed (en diep) genoeg zijn.

snoeckk


DobbyFloppy

Misschien is een van deze 3 wat voor je? ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

snoeckk

zijn deze niet te klein voor 2 parkietjes?
ik heb ergens gelezen dat de minimum maten zijn 70 x 70 x 40 denk ik...
ik ben grondig aan het zoeken om de perfecte kooi alleszins :) is zooplus betrouwbaar?

*wendy*

Zooplus is betrouwbaar ja. Ik heb er goede ervaringen mee.

Over de grootte van de kooi: hoe groter, hoe beter is mijn mening. Waarbij breedte en diepte belangrijker zijn dan hoogte. De Hagen Vision kooien en dan de hoge L versie (of eventueel de hoge M versie) zijn prima. Ook de montana madeira 1, montana Memphis 1, Ferplast Piano 6 en dergelijke formaten voldoen prima aan de eisen.

DobbyFloppy

De 3e kooi is een Ferplast Viola een valkparkieten kooi. Deze is dus absoluut niet te klein voor grasparkieten.

Ja ZooPlus is een betrouwbare site vindt de formaten van de kooien die ze aanbieden alleen wel wat klein.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Maar een Ferplast Viola heeft bij mijn weten een te grote tralieafstand(groter dan 13mm)? En wordt daarom een valkparkietenkooi genoemd..

Er zijn genoeg kooien bij Zooplus die aan de eisen voldoen. Bijna alle kooien die ik in mijn vorige post noemde, worden er verkocht. Uitgangspunt is wel altijd dat ze er met grote regelmaat uit mogen. Anders is een kamervoliere een beter plan dan een kooi.

DobbyFloppy

In 5 of 6 jaar dat ik die kooi al heb nog nooit problemen mee gehad.
En kooi nr 1 is ook groot genoeg, alleen wat ouder.
En tja die van mij hebben gewoon de mogelijkheid erin en eruit t gaan wanneer ze maar willen.
Mijn mannetje vindt het prachtig om de kamers door te vliegen zelfs al hebben ze een hele kamer tot hun beschikking. Bovenverdieping hebben hun ruimschoots genoeg ruimte en speelplezier
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

snoeckk

Dus de traliesafstand is klein genoeg? Is wel een zeer mooie kooi.. Mijn vogels hebben hier al 2 keer rond gevlogen.. De kooi stond meer open maar ze durfden nog niet :)
Vandaag hebben ze voor het eerst trosgierst uit mijn hand gegeten. Grappig dat de ene niet durfde en van het moment dat de ander kwam eten was het mannetje er direct ook :) maar dit heeft natuurlijk niets met dit topic te maken, mijn excuses

Mvg

*wendy*

Laat ik het zo zeggen. Ik heb hier in het begin een kooi gehad waarvan - achteraf - de tralies te ver uit elkaar stonden (verder dan 13mm). Sky heeft hier ruim 3,5 jaar in gezeten zonder problemen. Toen kreeg Sky een andere kooi, maar deze eerste kooi heb ik bewaard als reserve. Toen kwam Milo erbij en die moest eerst een weekje apart (vanwege besmettingsgevaar). De eerste avond zat Milo meteen klem met z'n koppie tussen de tralies en moest ik hem bevrijden. Dat was dus het moment waarop ik erachter kwam dat de tralie afstand te groot was. Ik ben diezelfde avond nog een andere kooi gaan halen!

Dus mijn mening: een kooi met een dergelijk grote tralieafstand is niet geschikt voor grasjes. Je neemt een - onnodig - risico. Dat er 'al die jaren' nog niets misgegaan is, zegt niets voor de toekomst. Het hoeft maar 1 keer mis te gaan, vergeet dat niet.

snoeckk

Oke dat is zeker het risico niet waard. Er zijn andere kooien genoeg die wel geschikt zijn..
Bedankt voor je uitleg

famdemaillie

Wit M02: L 61 x B 38 x H 88 cm
deze maat heb ik
is van merk hagen

www.zooplus.nl