Veren vallen uit en parkiet kan niet goed vliegen.

Gestart door parkiet80, januari 28, 2013, 09:56:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkiet80

Vanmorgen toen ik in de kooi keek lagen er allemaal veren op de bodem.
De parkiet is nog geen jaar oud en kan moeilijk vliegen.



Wouter

Ik zou graag even een foto van het parkietje zelf zien. Is de parkiet in de rui?

*wendy*

Ik zou graag ook een foto van het parkietje zien, bij voorkeur van achteren, met zowel de vleugels als de staart erop.

En weet je de exacte leeftijd van het parkietje? Is nog geen jaar oud 5 maanden of 9 maanden bijvoorbeeld?

Is je parkietje in de rui? Is er iets geweest waar hij van heeft kunnen schrikken (schrikrui)? Is de staart nog wel intact?

Vertoont je parkietje ander gedrag dat kan duiden op ziekte? Minder eten? Anders uitziende ontlasting? Meer slapen? Minder spelen? Is je parkietje alleen of heeft deze een maatje (ivm evt. besmetting)?

Pippin

Is dat bloed op die ene pen, en zo ja, is dat alarmerend?

parkiet80

#4
Het parkietje is ongeveer 10 maand oud.
Ik weet niet of het parkietje in de rui is of is geschrokken het zijn de veren aan het eind van de vleugels.

Hij eet en drinkt wel.
Het is een mannetje die samen met een vrouwtje in de kooi zit en dat gaat goed.
Omdat hij niet meer goed kan vliegen heb ik 1 stok iets lager gedaan zodat hij makkelijker kan springen.
Ik heb alle veren uit de kooi gehaald om te kijken of er straks nog nieuwe in liggen.
Kan het ook zijn als bijvoorbeeld de hond te dicht bij de kooi is geweest dat ze zijn geschrokken?

*wendy*

Ik vind het verenpak er wel netjes uit zien? Niet rommelig, zoals je bijvoorbeeld bij een kruipertje vaak ziet. Die alarmbel begint bij deze foto niet te rinkelen.

Het kan schrikrui geweest zijn. Ik zit ook nog te denken aan een vitaminetekort, maar meestal verliezen ze de veren dan niet zo abrupt.

Ik denk dat de veren wel weer aan zullen groeien. Tot die tijd zal je wellicht wat meer aanpassingen moeten maken. Zorg dat er naar alle stokken geklauterd of gesprongen kan worden zonder dat er gevlogen hoeft te worden. Heb je een speeltuintje of iets dergelijks? Zorg dan dat hij die kan bereiken zonder te hoeven vliegen, met behulp van touw of stokken of iets dergelijks (touwladder?).

Heb je een foto van het popje? Zit die wel goed in de veren?

*en eventjes iets terzijde: je kan die spiegel het beste uit de kooi halen. Zij hebben genoeg aan elkaar, en het parkietje wat zij in de spiegel zien is een derde parkietje (ze weten niet dat zij het zelf zijn maar zien een soortgenootje) en dit kan voor ruzie zorgen.

parkiet80

Dit is het vrouwtje die zit goed in de veren.


Is een schrikrui gekomen omdat ze zijn geschrokken en hebben rond gefladderd of vallen de veren er van de schrik uit?
Ik geef ze grasparkietenvoer en trosgierst geen extra vitamines.
Is trosgierst slecht om iedere dag te geven?
Ik heb de spiegel uit de kooi gehaald.

*wendy*

Vrouwtje zit inderdaad goed in de veren.

Basisvoeding van een parkiet:
Grasparkietenzaad: elke dag vers, het liefst precies zoveel geven dat ze het in 1 dag helemaal opeten
Eivoer: 2 keer per week in een apart bakje aanbieden
Grit/maagkiezel: altijd in een apart bakje aanbieden; ongeveer eens per 2 weken vervangen, omdat ze eten wat ze nodig hebben
Mineralenblok: altijd ter beschikking stellen; zorg dat je er eentje hebt waar Lodine, Iodine of Jodium op de verpakking staat
Drinkwater: elke dag vers; aanzuren met biologische appelazijn (dosering: 0,1ml op 10ml water)
Groente/fruit/kruiden: 3 à 4 keer per week.

Eten ze weinig/geen groente tot fruit? Probeer ze hier dan aan te laten wennen. Om te zorgen dat ze toch vitaminen binnen krijgen raad ik aan 2 keer per week vitamine door het water te doen. Let er op dat je vitaminedruppels koopt die geen suiker bevatten (de vloeibare multivitamine van Avian is een aanrader).

Beperk trosgierst tot ca. 1/2 sliert per week per parkiet. Niet standaard aanbieden, maar bijvoorbeeld alleen gebruiken om ze uit de hand te laten eten.

Schrikrui: de veren vallen uit als gevolg van een erg schrikmoment. De veren groeien dan gewoon weer aan. Ik zeg niet dat dit het geweest is, maar ik vind de foto niet duiden op een kruipertje. Om dit uit te sluiten zou je dit kunnen laten testen (Google maar eens op Gendika). Ook kan je even contact opnemen met een vogelarts (zoals bijvoorbeeld Hedwig van der Horst, maar er zijn er meer), om te vragen wat een oorzaak kan zijn.

parkiet80

Ik heb eivoer en grit gekocht.
De zijn geen veren meer uitgevallen.
De trosgierst ga ik ze minder geven dat hebben ze nu de hele week in de kooi.


parkiet80

Het gaat nu weer goed met de parkiet hij heeft zijn veren weer terug.
Bedankt voor het advies van het voer.

SoesyBee

Wendy, voordat je het topic sluit...

Appelazijn zeg je. Nu heb ik al gekeken aantal weken geleden bij mijn plaatselijke (grote!) Jumbo. Geen appelazijn. Waar haal jij/jullie dit?

EliseAvi

Bij de Tuinen verkopen ze biologische appelazijn!

*wendy*

Ik sluit geen topics, dat doen de moderators.

Appelazijn zou wel verkrijgbaar moeten zijn bij de Jumbo, heb je het aan een medewerker gevraagd? Ze hebben het ook bij de AH, bij natuurvoedingswinkels, De Tuinen, en dergelijke meer..

@Parkiet80: fijn dat het weer goed gaat!