Dringende vragen!

Gestart door StefanParrot, januari 27, 2013, 14:19:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StefanParrot

Ik heb 'n kooi gevonden maar 40 euries: Volledige afmeting: L 54 cm x B 46 cm x H 101 cm, is dat ook goed?
Of moet 'ie perse grooter?

EliseAvi

Groter is altijd beter.. Het liefst moet je je vogel zoeken als hij in z'n kooi zit.

Valerie

Is een prima grootte om mee te beginnen. Groter is natuurlijk altijd beter, maar voor nu is het een prima kooi.
Heb je misschien ook een foto van de kooi?

Er zullen vast kant en klare plastic stokken bij zitten. Je kan deze beter weg doen en vervangen voor houten stokken.
Beste is nog een Trixie Y-zitstok. Hier kunnen ze ook aan knagen en wat ook niet gevaarlijk is. Ze zijn ook niet zo duur, dus mochten ze gesloopt worden kan je altijd nieuwe kopen. Ik zou wel aanraden minimaal 3-4 zitstokken in de kooi te doen op verschillende hoogtes.

Dit is de link van de stok die ik bedoel: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/26269
Je kan deze ook gewoon bij de dierenwinkel halen.

Zandhulsjes voor om stokken heen, raad ik af. Deze kunnen wondjes veroorzaken aan de pootjes van je vogel. Maar met zo'n houten zitstok heb je ook geen zandhulsjes nodig. De nagels slijten af aan de zitstok en anders kan je ze altijd nog laten knippen bij een dierenarts/ vogelarts.

DobbyFloppy

Wat ook goede zitstokjes zijn de stokken van pediperch. Van een speciaal soort cement gemaakt, erg goed voor het bijslepen van de snavel en nageltjes, er zitten ook ribbels in, zodat ze op de verschillende diktes van het stokje kunnen zitten. Het mooie van deze stokjes is dat ze nie slijpen, en mijn parkieten zijn er dol op, altijd goede ervaringen mee gehad, en mijn 2 pediperch stokken die ik heb gaan dan ook al een paar jaar mee, ze zijn wel ietsje duurder maar dan heb je wel wat. Ik zou zelf gaan voor de 16cm. De kleinste maat is voor grasparkieten en kanaries, middel is wat geschikter voor
Valkjes, de grootste is meer voor papegaaien.


[font=.HelveticaNeueUI]http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73826[/font]
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Om over stokjes even een samenvatting te geven:
* zoveel mogelijk stokken van verschillende dikten: is goed voor de pootjes en voor het natuurlijk afslijten van de nageltjes
* touwstokken: prima, maar helpen niet bij het afslijten van de nageltjes, dus niet alléén maar touwstokken gebruiken
* pedi perch: goede stokken voor de pootjes en voor het afslijten van de nageltjes; niet op hun favo slaapplekje gebruiken, want als ze er teveel op zitten dan kunnen de pootjes daar wat pijnlijk van worden
* zandhulsjes: heel slecht voor de pootjes, nooit gebruiken
* plastic stokjes: slecht voor de pootjes, nooit gebruiken

DobbyFloppy

@ Wendy daar hebben mijn parkietjes totaal geen last van, dat ze last van de pootjes op de pedi perch stokken last krijgen.
Touwschommeltjes vinden ze ook heel erg leuk, vooral om er naast erin te zitten ook er bovenop te gaan zitten haha.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Citaat van: *wendy* op februari 05, 2013, 07:47:08
* pedi perch: goede stokken voor de pootjes en voor het afslijten van de nageltjes; niet op hun favo slaapplekje gebruiken, want als ze er teveel op zitten dan kunnen de pootjes daar wat pijnlijk van worden

Dat die van jou daar geen last van hebben, DobbyFloppy, is heel mooi, maar betekent niet dat het niet mogelijk is dat ze er last van krijgen. Er zijn ervaringen van mensen dat de pootjes er wel pijnlijk van werden, met name als parkietjes er uren achter elkaar op zitten (bijvoorbeeld 's nachts), dus is deze waarschuwing op z'n plaats.

Parkieten-Freak

Inderdaad. Ik heb het vroeger met een dierenarts eens gehad over zandhulsjes.
Hij maakte een mooie vergelijking en vroeg hoe ik het zou vinden om de hele dag met blote voeten over schuurpapier te lopen. :)
De nagels van de parkiet slijten ook niet van zandhulsjes. Veel beter is het om echte takken te gebruiken van verschillende dikten. Daar kan geen pedi perch tegenop.


DobbyFloppy

Ik heb zelf maar 2 pedi perch stokjes erin zitten en ook paar standaard houterig stokjes http://www.petsplace.nl/vogel/dierenverblijven/savic/zitstok_hout_a_3~M-702198

Maar dat van die pediperch verschilt denk ik ook wel per vogeltje.
Die zachte puimsteen stokjes vindt ik heel erg snel slijten.
En verschillende houtstokken staat persoonlijk ook nog mooier, en dan nog die touwstokken heb je ook nog
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Citaat van: Parkieten-Freak op februari 05, 2013, 12:21:26
Veel beter is het om echte takken te gebruiken van verschillende dikten. Daar kan geen pedi perch tegenop.

Vind ik ook. Ik heb hier ook vooral zelf gejatte wilgentakken ( ;)) van verschillende diktes en ik hoef hier absoluut nooit de nageltjes te knippen. En dat is wel fijn, want Sky heeft donkere nageltjes  ::)


*wendy*

DAAR wil je een valkparkiet in gaan houden? Sorry ik ga hier toch even op reageren, en misschien niet op een manier die iedereen aanstaat, maar dat kan mij even niet schelen. Het is al erg genoeg dat je een valkparkiet alleen wil gaan houden, maar dan ook nog zo'n kooi?! Verschrikkelijk!

Valkparkieten hebben een behoorlijke spanwijdte, hierin kan de valk, zeker bovenin, z'n kont amper keren. Voor een valk zal je echt een grotere kooi moeten kopen en dan bedoel ik vooral lengte en breedte.

Leuk altijd die sites met minimum maten, alle beestjes worden in griezelig te kleine kooien gestopt!

Ik denk bij een valk eerder aan een montana vila casa kamer voliere, zeker daar je ze het beste per 2 kan houden. Als je dan echt per se een kooi wil, dan is een montana madeira II een richtlijn. Ik raad je aan om in ieder geval naar grotere kooien te kijken, in de lengte en in de breedte. Hoogte is ook leuk, maar niet het belangrijkste, zeker niet als de hoogte verknalt wordt door allemaal 'leuke' torentjes.

En qua stokken: eerder dan van allemaal 2..

Kleintjes

Ik ben 't met Wendy eens, de kooi is erg krap voor 'n valkparkiet. Als je de foto's van mensen bekijkt die zo'n kooi hebben (die staan ook op diezelfde pagina), dan zie je duidelijk dat de arme vogel erg weinig ruimte heeft.

De kooi is leuk voor kleinere vogels, maar dan wel vogels die niet zo 'vliegerig' zijn. De meeste vogels hebben liever 'n brede kooi, aangezien ze afstanden vliegen en geen hoogtes. Zijn immers geen raketten.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

StefanParrot

Oke sorry hoor wendy. het was maar een voorstel.

EliseAvi

#74
Beste StefanParrot,

ik vind jou manier van antwoorden nou wel een beetje raar worden. Je bent al dagen iedereen aan het bestoken over vogeltjes, dat het niet te veel mag kosten, dat ze wel 'trucjes' moeten doen, etc.

Nu heb je kennelijk gekozen voor een valkje. Prima, hartstikke leuk.
Dat je een goedekope kooi hebt gevonden is natuurlijk fijn, maar deze kooi is echt te klein voor valkparkietjes. Ik ken iemand die deze heeft voor 3 grasjes, en zelfs dat is klein. Als je dat niet inziet heb je je niet goed ingelezen over valkparkieten.
Wanneer je hierop word gewezen reageer je beledigd.

Ik krijg een beetje het idee dat je alleen tevreden bent als je hoort wat je wilt horen.

Wat ik je aan zou raden is er nog maar eens goed over nadenken. En dan niet wat het beste voor jou is, maar wat het best voor de vogel(s) is. Dieren zijn nou eenmaal duur en je moet niet altijd het goedkoopste willen. Ga eens op zoek naar een mooie kamervoiliere (montana casa vila 1 bijvoorbeeld), denk eens na over 2 valkjes ipv één. Dan leren ze maar minder 'trucjes', maar een vrolijk dier is beter dan een die in z'n eentje in een te klein kooitje zit te verpieteren omdat je er achteraf toch niet zo veel tijd/zin/geld voor blijkt te hebben, of omdat hij niet de dingen doet die jij wilt.

Ik hoop echt dat je doet wat het beste is voor de vogel(s).
Nou hoef je je niet beledigd te voelen of iets dergelijks, maar ik, en ik denk daarbij iedereen op het forum, probeer jou en je eventuele vogeltjes alleen maar te helpen. Als je dit niet op prijs stelt, horen we dat graag.

StefanParrot

Wat hebben jullie tegen me volgens mij denken jullie dat ik een duivel ben tegenoveren de diertjes. maar ik heb ook al lang gezegt dat t me niet meer om trucjes gaat en als nog blijven jullie t herhalen ...

Parkieten-Freak

Stefan, we zijn er om je vragen te beantwoorden en om je te helpen.
Niemand denkt dat je een duivel bent. Wel wordt door diverse leden benadrukt dat vogels geen speelgoed zijn die op commando kunstjes uitvoeren. Naar mijn mening is daar helemaal niets mis mee.
Als ervaren forumleden vinden dat een kooi te klein is voor een valkparkiet, dan kun je ervan uitgaan dat dat ook zo is.
Leuker dan zo kunnen we het ook hier hier helaas niet maken.


StefanParrot

Ja maar jullie reageren zo bot.

Esther751

Hoi Stefan,

ik weet niet waar je woont, maar misschien kan je een keer bij iemand gaan kijken die al een (of meer) valkparkieten heeft?
Peter uit Oosterhout bijvoorbeeld, kweekt ook valkparkieten (ook gewone) en kan er erg goed over vertellen en je alles uitleggen.
Dit is zijn site: http://www.parkieten-oosterhout.nl/

Ik denk dat hij je graag alles verteld wat je wilt weten!  ;)

Groetjes, Esther

StefanParrot

Dat is niet echt dichtbij, ik woon in Overijssel, Hardenberg.